Uchwała w sprawie powołania komisji śledczej ds. Pegasusa została podjęta przez Sejm obradujący w niewłaściwym składzie. Tym samym uchwała dotknięta jest wadą prawną, która implikuje konieczność stwierdzenia przez Trybunał jej niezgodności z art. 2 konstytucji - uznał we wtorek TK.


Trybunał Konstytucyjny orzekł we wtorek, że zakres działania komisji śledczej ds. Pegasusa jest niezgodny z konstytucją. TK rozpatrywał skargę grupy posłów PiS, dotyczącą uchwały o powołaniu tej komisji.
Jak poinformował sędzia Stanisław Piotrowicz w uzasadnieniu wyroku TK, uniemożliwienie sprawowania mandatów poselskich przez Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika, w czasie, gdy podejmowano uchwałę o komisji śledczej ds. Pegasusa "doprowadziło do faktycznego wykreowania, nieznanej konstytucji, kategorii posłów niewykonujących swoich mandatów". Według Piotrowicza, Sejm procedujący w takim składzie i uniemożliwiający posłom uczestniczenie w pracach legislacyjnych nad uchwałą "nie może być zakwalifikowany jako Sejm w rozumieniu konstytucyjnym".
Sędzia Piotrowicz wskazał w związku z tym, że "konsekwencją bezprawnych działań marszałka Sejmu oraz organów postępowania karnego wykonawczego było wadliwe ukształtowanie składu Sejmu, który podjął kontrolowaną uchwałę" (o powołaniu komisji śledczej ds. Pegasusa).
"Działania marszałka Sejmu oraz organów postępowania karnego wykonawczego, pozostające w sprzeczności z zasadą państwa prawnego sprawiły, że kontrolowana uchwała została podjęta przez Sejm obradujący w niewłaściwym składzie. Tym samym, kontrolowana uchwała dotknięta jest wadą prawną, która implikuje konieczność stwierdzenia przez Trybunał jej niezgodności z art. 2 konstytucji" - powiedział sędzia Piotrowicz.
To kolejne tego typu orzeczenie TK wskazujące na kwestię wygaszenia mandatów poselskich Kamińskiego i Wąsika. Po raz pierwszy, jeszcze w czerwcu TK orzekł, że nowelizacja przepisów o NCBR z 26 stycznia br. jest niekonstytucyjna, gdyż do głosowania nie dopuszczono obu posłów.
Jeszcze 6 marca br. Sejm przyjął uchwałę w sprawie usunięcia skutków kryzysu konstytucyjnego lat 2015-2023 i stwierdził, że "uwzględnienie w działalności organu władzy publicznej rozstrzygnięć Trybunału Konstytucyjnego wydanych z naruszeniem prawa może zostać uznane za naruszenie zasady legalizmu przez te organy". Od czasu podjęcia uchwały przez Sejm wyroki TK nie są publikowane w Dzienniku Ustaw. (PAP)
from/ mja/ nl/ par/

























































