REKLAMA

Szybko, tanio, skutecznie, czyli home banking dla przedsiębiorcy

2002-03-08 07:06
publikacja
2002-03-08 07:06
Coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw z branży teleinformatycznej korzysta z nowoczesnego systemu realizacji zleceń, które składają za pośrednictwem Internetu i z wykorzystaniem sieci telefonicznej, w tym również telefonii komórkowej.

Tak wygląda sytuacja w krajach wysokorozwiniętych, gdzie dostęp do Internetu jest właściwie nieograniczony. W naszym kraju system także zaczyna święcić triumfy. Home banking udostępnia bowiem całodobowy dostęp do aktualnych danych o wysokości salda, wolnych środkach i obrotach o rachunkach w bankach. W ten sposób bez problemu można zakładać lokaty terminowe, składać zlecenia płatnicze zarówno krajowe, jak i zagraniczne,a także dyspozycje bankowe takie jak zastrzeżenie i anulowanie zastrzeżenia czeków. Umożliwiony jest stały dostęp do informacji o kursach walut, oprocentowaniu lokat i kredytów. Poprawnie działający u klienta banku system powoduje integrację jego systemu księgowego, łącznie z obiegiem dokumentów, z systemem home banking, co buduje trwałą więź z obsługującym go bankiem, a to właśnie jest celem instytucji finansowych.

Małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora IT, przy wyborze banku prowadzącego rachunek powinny brać pod uwagę przede wszystkim wiarygodność danej instytucji. Analizując ofertę, poza czynnikami ekonomicznymi, warto także zwrócić uwagę na zaufanie, jakie mamy do konkretnego banku (gwarancja wypłacalności i pozycję na rynku). Jednak oferty dla małych i średnich firm nie są tak atrakcyjne, jakby sobie tego życzyli przedsiębiorcy. Raczej nie pojawiają się oferty skłaniające klientów do migracji między bankami. Taka sytuacja jest wynikiem związanym z ponoszeniem kosztów wewnętrznych, przez podmiot dokonujący przeniesienia. Małe i średnie przedsiębiorstwa IT już nie biorą pod uwagę odległości banku od siedziby firmy. Przedstawiciele sektora są zgodni co do tego, że wysokość opłat i prowizji jest ważna, ale nie mniej istotna jest szybkość realizacji. Przedsiębiorstwa IT, gdy potrzebują monitorować informację o stanie swojego rachunku to raczej korzystają z pełnej wersji home banking, niż trudniejszej w użyciu informacji telefonicznej, która ma ograniczoną ilość funkcji. Dzięki home banking mają możliwość zaoszczędzenia, ponieważ rozliczenia przeprowadzane są za pomocą zdalnych systemów i są kilkadziesiąt razy tańsze od form tradycyjnych. Należy zwrócić uwagę, że użytkownik w pełni panuje nad przepływem pieniądza i ma większe możliwości analityczne. Jednak mimo wyraźnych korzyści, zwłaszcza małe firmy, ostrożnie podchodzą do oferowanej przez banki usługi. Wynika to z braku odpowiedniego sprzętu, niestabilności łączy telekomunikacyjnych w niektórych regionach Polski, ale tak naprawdę podstawowym problemem jest niska “kultura informatyczna” klientów. Ci ostatni obawiają się o środki pieniężne zgromadzone na rachunku i lękają się nowej formy usług. Małe firmy mogą mieć problemy finansowe związane z kosztami, które nie są wysokie, ale do których należy doliczyć opłatę za instalację i miesięczny abonament. Wliczyć należy również koszty telekomunikacyjne.

Obecnie ocenia się, że w naszym kraju jest ok. 50 banków oferujących swoje usługi drogą elektroniczną. Proponują one zarówno tzw. czysty home banking, jak i usługi do niego zbliżone.Generalnie możliwości stosowanych przez banki systemów nie różnią się między sobą. Jedną z metod zabezpieczeń jest hierarchiczność dostępu, polegająca na tym, że po stronie banku możliwe jest nadawanie różnych uprawnień pracownikom banku obsługującym system. Po stronie klienta zaś, dodatkowym zabezpieczeniem jest sprzętowy klucz elektroniczny, posiadający numer licencji użytkownika, zapewniający użytkownika przed składaniem zleceń na jego konto z innego terminala. Oferta banków skierowana jest coraz częściej do małych i średnich przedsiębiorstw i różni się między sobą. Pierwszy poziom home banking zawiera usługi oferowane przez bank, który ma dowolne możliwości w oferowaniu usług. Drugi zawiera technologie do obsługi klienta przez telefon, kolejny dotyczy połączeń telekomunikacyjnych i określa zdolności technologiczne podczas usług wykonywanych między bankiem a klientem, czego przykładem jest Internet. Tworzone są tzw. home-page, gdzie sprzedawane są niektóre usługi. Następny poziom dotyczy telekomunikacji występującej w danym państwie i opiera się na wzajemnym oddziaływaniu pomiędzy bankiem a klientem, co powoduje szybki przepływ informacji.

Sprawne funkcjonowanie home banking ma duże znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw i stanowi doskonałą dystrybucję produktów bankowych. Warunkiem rozwoju jest powszechne używanie kart bankowych i korzystanie z Internetu. System ten pozwala uniknąć wielu pomyłek operatorów pracujących w bankach i umożliwią wysoki przepływ informacji, cow obecnych czasach jest niezbędne.

Magdalena Masewicz
Źródło:
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Sektor bankowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki