Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stawia zarzuty Shell Polska za brak jasnej informacji dotyczącej promocji paliw - podał Urząd w komunikacie prasowym. Shell Polska zapowiada, że będzie w pełni i transparentnie współpracować z UOKiK.


"Potwierdzamy otrzymanie zawiadomienia od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Będziemy w pełni i transparentnie współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia sprawy, i ustosunkujemy się do zarzutów urzędu po dokładnym zapoznaniu się z nimi" - napisał Shell w odpowiedzi na komunikat UOKiK.
Dodano, że już wcześniej w korespondencji z regulatorem, Shell przedstawiał swoje stanowisko, przybliżając mechanizm tej promocji i odnosząc się do pytań Urzędu. Promocja, o której mowa, zakończyła się 31 sierpnia 2023 roku.
"Przywiązujemy dużą wagę do właściwego komunikowania klientów o cenach. Przygotowując się do wdrożenia polskich regulacji Omnibus szczegółowo analizowaliśmy tę kwestię, m.in. występując do UOKiK poprzez organizację branżową z prośbą o wyjaśnienie specyfiki stosowania tych regulacji w branży paliwowej" - wskazał Shell.
Jak poinformował UOKiK w poniedziałek, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stawia zarzuty Shell Polska za brak jasnej informacji dotyczącej promocji paliw. Jeśli zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów się potwierdzą, spółce Shell Polska grozi kara do 10 proc. obrotu.
Jak podano, wątpliwości UOKiK wzbudziła promocja „Wtorki i czwartki z Shell V-Power”, zgodnie z którą w wymienione dni kierowcy mogli zatankować paliwo w obniżonej cenie.
"Niestety ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji nie pojawiała się informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek. Tym samym konsumenci nie mogli ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna. Prezes Urzędu postawił firmie zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów" - napisano w komunikacie.
Dodano, że informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, np. w komunikatach marketingowych lub na dystrybutorach paliw.
"Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni. Okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, ponieważ kupujący chcą wiedzieć jakie są faktyczne warunki promocji" - powiedział, cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Stanowisko spółki Shell
Spółka Shell Polska potwierdziła, że otrzymała zawiadomienia od UOKiK o postawieniu jej zarzutów naruszenia interesów konsumentów. Po zapoznaniu się z zarzutami ustosunkujemy się do nich - poinformowało w poniedziałek PAP biuro prasowe firmy.
"Będziemy w pełni i transparentnie współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia sprawy i ustosunkujemy się do zarzutów Urzędu po dokładnym zapoznaniu się z nimi" - poinformowało biuro prasowe Shell Polska. Jak zapewniła firma, już wcześniej przedstawiła swoje stanowisko w korespondencji z regulatorem, przybliżając mechanizm kwestionowanej przez UOKiK promocji i odnosząc się do pytań Urzędu.
doa/ alk/ osz/