Recenzja Bankier.pl: Bankowość mobilna Banku Millennium

analityk Bankier.pl
Korzystanie z bankowości mobilnej Banku Millennium jest wygodne i intuicyjne. Ale pod warunkiem, że w tym celu używamy aplikacji zainstalowanej w telefonie.

W kolejnej części cyklu Recenzja Bankier.pl przyglądamy się bankowości mobilnej Banku Millennium. Z usługi mogą korzystać klienci indywidualni banku posiadający aktywny dostęp do systemu bankowości internetowej Millenet. Usługa dostępna jest w dwóch wersjach: jako bezpłatna aplikacja na urządzenia z systemami Android i iOS (np. iPhone) oraz jako tzw. lekka strona internetowa systemu bankowości internetowej (wersja lite).

Aplikacja i wersja przeglądarkowa pozwalają:
  • sprawdzać saldo i historię swojego rachunku, konta oszczędnościowego, depozytu czy karty kredytowej,
  • dokonywać przelewów wewnętrznych i krajowych,
  • spłacać zadłużenie na karcie kredytowej,
  • dokonywać pożyczki gotówkowej z karty kredytowej,
  • zerwać depozyt,
  • pobrać wyciąg z rachunku,
  • doładowywać telefon komórkowy.
Posiadaczom telefonów komórkowych Bank Millennium proponuje także płatną usługę MilleSMS, dzięki której mogą dostawać powiadomienia o operacjach na ROR-ze i kartach, zlecać zdefiniowane przelewy i wysyłać zapytania.

Niewygodne logowanie


Z wersji przeglądarkowej („lite”) serwisu mogą korzystać wszyscy użytkownicy telefonów wyposażonych w przeglądarkę internetową, niezależnie od systemu zainstalowanego w telefonie. Serwis znajduje się pod adresami m.millenet.pl lub m.bankmillennium.pl. Połączenie z lekką wersją systemu bankowości internetowej jest szyfrowane 256-bitowym protokołem SSL, który gwarantuje bezpieczeństwo i poufność transmisji danych.



Do systemu logujemy się identycznie jak na komputerze. Bank prosi o podanie loginu, hasła i wpisaniu znaków z numeru PESEL czy serii dowodu. O ile jednak taki proces nie stwarza problemów użytkownikowi korzystającemu z komputera, o tyle procedura logowania z poziomu komórki nie jest, niestety, wygodna.

W praktyce wpisanie wszystkich cyfr może trwać nawet około minuty. I to pod warunkiem, że sprawnie wpiszemy znaki w poszczególne okienka oraz znamy swój identyfikator i numer PESEL na pamięć. Nie spełnia to do końca oczekiwań stawianych bankowości mobilnej, która w założeniu powinna dawać szybki i wygodny podgląd do salda ROR-u czy stanu lokat.

Przelew nie dla wszystkich


Sam serwis mobilny jest zaprojektowany czytelnie i intuicyjnie. Z poziomu serwisu mobilnego mamy dostęp do salda produktów, możemy zlecać przelewy, doładować telefon, zerwać lokatę czy spłacić ratę karty kredytowej. Mamy także wgląd w zdefiniowanych wcześniej odbiorców. Niestety, w praktyce okazuje się, że zlecenie przelewu nie jest czynnością łatwą.



W systemie bankowości internetowej zdefiniowaliśmy kilku odbiorców przelewów, nadając im status „zaufany”. Oznacza to, że zlecając przelew nie musimy go autoryzować kodem SMS. W systemie bankowości internetowej mechanizm działa bez zarzutu. Ale w bankowości mobilnej system i tak żąda od klienta podania kodu SMS do autoryzacji transakcji. W efekcie przelew udało nam się zlecić tylko na nowszych smartfonach (iPhone, HTC), gdzie jest możliwość „zminimalizowania” przeglądarki i odczytania SMS-a z kodem autoryzacyjnym.

W starszych modelach telefonów (aczkolwiek popularnych - np. Samsung Avila, Nokia E51, Nokia C3, Nokia 6300) aby odczytać SMS, trzeba było zamknąć przeglądarkę, a to oznaczało automatyczne wylogowanie z sesji. W praktyce, mimo wielu prób, nie udało nam się zlecić ani jednego przelewu czy doładować telefonu na kartę.

Aplikacja na piątkę


O wiele lepsze wrażenie robi mobilna aplikacja na telefony (i tablety) z systemami operacyjnymi Android i iOS, której w zasadzie trudno cokolwiek zarzucić. Aplikację można pobrać bezpośrednio z Android Marketu lub AppStore i zainstalować na urządzeniu mobilnym. Proces aktywacji aplikacji jest szczegółowo opisany na stronie banku i nie powinien stwarzać problemów nawet początkującym użytkownikom.

Do korzystania z aplikacji konieczne jest zdefiniowanie nowego hasła mobilnego i kodu PIN do aplikacji (cztery cyfry). Hasło mobilne służy do zatwierdzania transakcji, kod PIN zaś chroni aplikację przed nieuprawnionym użyciem, na przykład przez osobę, która zdobędzie nasz telefon.


   




Aplikacja działa bardzo szybko i płynnie. Uruchomienie programu i wpisanie kodu PIN to kwestia najwyżej kilku sekund. Aplikacja cieszy oko, bo wygląda ładniej niż wersja przeglądarkowa. Można na przykład zobaczyć stan oszczędności na wykresie kołowym. Program zawiera wszystkie podstawowe funkcje, których przeciętny klient banku mógłby potrzebować w telefonie.

Transakcje wykonywane z poziomu aplikacji mobilnej zatwierdzane są hasłem mobilnym. System prosi o podanie trzech wybranych znaków z hasła. To znacznie wygodniejszy sposób autoryzacji niż kody SMS. Niestety, podobnie jak w przypadku bankowości lite, przelewy do odbiorców zaufanych również trzeba zatwierdzać hasłem. Jest to mankament, który zmniejsza komfort korzystania z aplikacji.


Aplikacja mobilna na tablecie


Podsumowanie


Bankowość mobilna powinna w założeniu dawać szybki dostęp do rachunku bankowego z poziomu telefonu komórkowego. Z tym wyzwaniem aplikacja mobilna Banku Millennium radzi sobie bez zarzutu. Korzystanie z aplikacji jest wygodne i intuicyjne. Co więcej, w podstawowym zakresie operacji (np. doładowanie telefonu, sprawdzenia salda czy zlecenia szybkiego przelewu na zdefiniowany rachunek) jest znacznie wygodniejsze i szybsze niż uruchamianie komputera i logowanie się do bankowości internetowej. Niestety, wersja przeglądarkowa, przeznaczona dla starszych modeli telefonów lub komórek z systemami operacyjnymi innymi niż Android i iOS, nie radzi sobie sprawnie z tym wyzwaniem. Dużym mankamentem jest konieczność zatwierdzania kodami SMS lub hasłem mobilnym przelewów realizowanych do zdefiniowanych odbiorców. W testach okazało się, że zlecenie przelewu czy doładowanie telefonu na niektórych telefonach było niemożliwe.


Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Zawiedziona

Millennium blokuje haslo mobilne gdy chce przelac kwote wyzsza niz 300zl!!!! Dlaczego? To moje pieniadze nie banku!!! I na tym zakanczam wspolprace.

! Odpowiedz
0 0 ~Roberg

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
0 0 ~maja

mobilnosc w bankowosci jest niezmiernie wazna, dlatego ja bardzo jestem przywiazana do mojego konta internetowego w getin banku, obsluga prosta i sensowna, a o to wlasnie chodzi

! Odpowiedz
0 0 ~lasica1982

"W starszych modelach telefonów (aczkolwiek popularnych - np. Samsung Avila, Nokia E51, Nokia C3, Nokia 6300) aby odczytać SMS, trzeba było zamknąć przeglądarkę, a to oznaczało automatyczne wylogowanie z sesji."

Mam Nokię E51 i udało mi się zrobić przelew. Aby zminimalizować przeglądarkę wciskamy przycisk z symbolem domu, a żeby ją przywrócić przyciskamy ten sam przycisk dłużej i wskazujemy (przewijając listę w górę lub w dół) aplikację którą chcemy przywrócić.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~bankier

Bank Millenium ostro poszedł do przodu, z najgorszego stał się top3 najlepszych.

mbank za to ostro poszedł do tyłu, jestem tam od początku ale teraz odchodzę.

! Odpowiedz
0 0 ~Oszukany

Faktem jest że mnie ten bank oszukał i okradł. Radzę omijać szerokim łukiem.

! Odpowiedz
0 0 ~Slav

Również gratuluję! Korzystam z App Millenium - jest super :)

! Odpowiedz
0 0 ~fx

W Millennium korzystam z aplikacji na Androida i muszę przyznac, że jest naprawdę świetna! Poważną konkurencję dla Banku Millennium stanowi aplikacja Raiffeisen Banku. Jest doskonała jak dla mnie. Dziwi mnie natomiast fakt, że Alior Bank ma tylko aplikację na iPhona i jakoś nie słychac, aby robił coś w kierunku Androida. Pytanie teraz, co pokaże mBank?

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~Pan Zupa

Trudno się dziwić, ze wersja html 'lajt' działa na takich samych zasadach jak pełny serwis bankowości online. Jedno i drugie to w końcu strona www, która musi spełniać wymogi bezpieczenstwa. (czterocyfrowy pin na stronie do ktorej KAZDY ma dostęp to nie jest dobry pomysł)

Jednorazowa autoryzacji aplikacji zainstalowanej w telefonie czy tablecie znacząco zwiększa łatwość i szybkość codziennego z niej korzystania.

Ja na przykład nie pamietam kiedy ostatnim razem z serwisu www milenium korzystalem (nie pamietam swojego milllekodu nawet) a z aplikacji na moim telefonie prawie codziennie korzystam.

Pogratulować bankowi tylko ze poważnie traktuje klientów i dostarcza im wygodne aplikacje :-)

Pokaż cały komentarz !
Rozlicz PIT za 2017
szybko i bez błędów

lub uruchom online teraz

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl