Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 10,4 mln zł kary dla Profi Credit Polska za utrudnianie wcześniejszej spłaty kredytu - poinformował we wtorek urząd. Dodał, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.


"Ustawa o kredycie konsumenckim jasno wskazuje, że każdy kto zaciągnął kredyt lub wziął pożyczkę ma prawo do spłaty całości lub części zobowiązania przed terminem określonym w umowie - niezależnie od tego, czy to zobowiązanie wobec banku, czy firmy pożyczkowej" - stwierdził UOKiK. Zwrócił uwagę, że ta sama ustawa nakazuje pożyczkodawcom nie tylko umożliwienie wcześniejszej spłaty, ale też zwrócenie proporcjonalnej części pobranych opłat i prowizji.
Zdaniem prezesa UOKiK Tomasz Chróstnego działania spółki Profi Credit godzą w interesy ekonomiczne konsumentów, bowiem utrudniają lub wręcz uniemożliwiają im skorzystanie z ustawowych uprawnień. "Wcześniejsza spłata kredytu (...) skutkuje zmniejszeniem kosztu uzyskanego finansowania" - zaznaczył prezes, cytowany w komunikacie. Podkreślił, że to prawo nie powinno być w żaden sposób ograniczane przez przedsiębiorcę.
Po zbadaniu sprawy prezes UOKiK wskazał, że "spółka ma zaprzestać stosowania kwestionowanych praktyk i zapłacić prawie 10,4 mln zł kary". Urząd dodał, że decyzja ta jest nieprawomocna, przysługuje od niej odwołanie.
Firma Profi Credit - jak podał UOKiK - określiła zasady dokonania wcześniejszej spłaty w taki sposób, że konsument chcący uregulować całość kredytu przed terminem musi wpłacić jednorazowo "całkowitą kwotę do zapłaty" w wysokości wskazanej w umowie pożyczki, czyli bez uwzględnienia krótszego okresu kredytowania. "Natomiast dokonanie częściowej wcześniejszej spłaty jest w ogóle niemożliwe" - stwierdził Urząd.
Dodał, że w modelu spłat przyjętym przez Profi Credit konsument nie może efektywnie wykonać uprawnienia przyznanego mu na mocy ustawy o kredycie konsumenckim. Nadpłacone kwoty, zgodnie z postanowieniami wzorców umów stosowanych przez spółkę, blokowane są do terminów płatności rat wynikających z harmonogramu. "W konsekwencji takiego postępowania rata nie jest pomniejszana ani w części kapitałowej, ani w części odsetkowej" - wskazał.
"Praktyki stosowane przez spółkę Profi Credit Polska mogą zniechęcać konsumentów do dokonywania nadpłat. Sytuacja, w której stan zobowiązań konsumentów nie ulega zmianie - mimo, że dokonując wyższych wpłat, podejmują większy wysiłek finansowy – kłóci się z ideą i celem wcześniejszej spłaty" - ocenił Chróstny. Zwrócił uwagę, że jednocześnie sama spółka może swobodnie dysponować nadpłaconymi środkami – do czasu ich zaliczenia zgodnie z przyjętą przez siebie zasadą lub dokonania rozliczenia pożyczki. Zdaniem prezesa UOKiK tym samym zdolność klienta spółki do przedterminowego uwolnienia się od długu ulega osłabieniu. "To niedopuszczalne" – stwierdził Chróstny. (PAP)
(planujemy kontynuację tematu)
ab/ pad/