Średnio 941 zł wydadzą Polacy na organizację tegorocznej Wielkanocy - wynika z badania IBRiS dla PAP. Chociaż więcej osób deklaruje, że spędzi te święta z rodziną, częściej niż rok temu będziemy w tym czasie pracować.


Nadchodzącą Wielkanoc z rodziną zamierza spędzić 81,5 proc. respondentów - o 10,7 pp więcej niż rok temu - wynika z badania IBRiS przeprowadzonego dla Polskiej Agencji Prasowej (PAP). Na aktywnie spędzone święta, np. na rowerze czy spacerze, wskazało 40,8 proc. badanych - o 14 pp. więcej w ujęciu rocznym. Więcej też osób zamierza uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie - 29,6 proc., o 5,8 pp więcej.
Wśród ankietowanych znaleźli się też i ci, którzy w czasie świąt planują oglądać filmy i seriale, choć ich liczba w ciągu roku spadła o 14,1 pp, z 36,4 proc. do 22,3 proc. Na leniwe święta liczy 20,4 proc. Polaków - o 6,4 pp mniej wobec poprzedniego roku. Chociaż nieliczni uczestnicy badania (5,8 proc.) przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce, ma być ich o 1 pp więcej. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 proc. - to wzrost o 0,2 pp w ujęciu rocznym.
Coraz więcej Polaków deklaruje podtrzymywanie świątecznych tradycji. W tym roku 73,8 proc. osób zamierza iść do kościoła ze święconką - to wzrost o 7,7 pp w ujęciu rocznym. Pisanki chce zdobić 59,8 proc. ankietowanych - o 1,2 pp więcej, a polewanie wodą w śmigusa dyngusa planuje 55,3 proc. - o 5,2 pp więcej. W Wielki Piątek post chce zachować 56,4 proc. osób - o 10,6 pp więcej niż w 2024 roku.
W porannej mszy rezurekcyjnej swoje uczestnictwo deklaruje 38,7 proc. ankietowanych, czyli o 13,5 więcej rdr. Prezenty dla dzieci szykuje 44,2 proc. badanych - to wzrost o 6,3 proc. rdr.
Wśród potraw, które pojawią się na świątecznym stole, najchętniej sięgniemy po żurek (28,1 proc., wzrost o 8,3 pp w ujęciu rocznym), jaja w majonezie (15,7 proc. - spadek wobec ubiegłego roku o 1,6 pp), białą kiełbasę (10,9 proc., spadek o 1,9 pp). Co dziesiąta osoba (10,2 proc.) ma chęć na biały barszcz (wzrost o 0,9 pp), 7,9 proc. na jaja faszerowane (wzrost o 0,2 pp), a 7,5 proc. - sałatkę jarzynową - o 7,4 pp mniej.
Więcej ankietowanych w tym roku skosztuje mazurka (6,4 proc., wzrost o 0,8 pp), a mniej - lukrowanej baby (2,9 proc., spadek o 2,3 pp).
IBRiS zapytał Polaków również o to, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 proc. osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia; dla 41,3 proc. istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 proc. wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię (12,3 proc.), polecenia bliskich (13,9 proc.) oraz wpływ influencerów (5,7 proc.).
"Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt" - zwrócił uwagę Kamil Smogorzewski z IBRiS, cytowany w informacji opisującej wyniki badania. Jednocześnie - jak dodał - widać dużą świadomość konsumencką, czyli przywiązanie do jakości, pochodzenia produktów i wcześniejszych doświadczeń wyprzedza wpływ reklamy czy mediów społecznościowych. "Jednak wciąż promocje wygrywają z patriotyzmem gospodarczym" - wskazał Smogorzewski.
Badanie przeprowadzono metodą CATI w dniach 4-5 kwietnia 2025 r. wśród 1068 dorosłych Polaków. Natomiast badanie porównawcze z 22-23 marca 2024 r. przeprowadzono tą samą metodą na próbie 1000 dorosłych Polaków.
Raport: Wzrósł odsetek osób, które na przedświątecznych zakupach szczególną uwagę zwracać będą na ceny
W ciągu roku o ponad 20 pkt. proc. do blisko 80 proc. wzrosła grupa osób, dla których najważniejszym czynnikiem podczas zakupów przedświątecznych będzie cena - wynika z opracowania Grupy Blix. Zdecydowana większość kupujących będzie też szukać produktów objętych promocjami.
Jak wynika z raportu Grupy Blix w tym roku 84 proc. klientów zamierza podczas zakupów spożywczych na Wielkanoc poszukiwać produktów objętych promocjami. To wynik zbliżony do uzyskanego w zeszłorocznym badaniu, kiedy takiej odpowiedzi udzieliło 81,2 proc. respondentów. Dla 7,6 proc. promocje nie mają znaczenia (rok temu – 7,3 proc.), a 5,3 proc. respondentów nie potrafiła się określić (poprzednio 5,6 proc.). Z kolei 3,1 proc. ankietowanych wskazało, że planuje kupować świąteczne wiktuały w cenach regularnych (przed rokiem 5,5 proc.).
"Wzrost odsetka o 2,8 punktów procentowych rok do roku osób deklarujących zakupy w promocjach to wyraźny sygnał, że konsumenci coraz mocniej zwracają uwagę na ceny. Nie musi to bezpośrednio oznaczać pogorszenia ich sytuacji ekonomicznej, ale z pewnością potwierdza, że rośnie pragmatyczne podejście do wydatków. Wysokie ceny żywności w ostatnich latach nauczyły klientów planowania zakupów i szukania okazji" – skomentował wyniki badania Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix.
Jak wskazali autorzy raportu rozwój aplikacji i narzędzi mobilnych ułatwia porównywanie cen i śledzenie promocji. "Fakt, że tylko 3,1 proc. kupujących deklaruje zakupy w cenach regularnych, pokazuje, że promocje cieszą się popularnością. Dla sieci handlowych oznacza to konieczność tworzenia jeszcze bardziej przemyślanych i atrakcyjnych ofert w okresie przedświątecznym" – zaznaczył Piotr Biela z Grupy Blix.
Z raportu wynika też, że 24,7 proc. konsumentów ma zamiar kupić nie tylko wypróbowane już produkty, ale chce sięgnąć również po nowości (w ub.r. – 38,9 proc.). 21,3 proc. ankietowanych postawi na sprawdzone marki (poprzednio – 25,3 proc.). W tegorocznym badaniu pojawiła się również nowa 20-procentowa grupa respondentów, którzy mają zamiar kupić wyłącznie sprawdzone produkty. Prawie co piąty badany (19,2 proc.) zadeklarował otwartość na nowości (w ubiegłym roku 16,2 proc.). Z kolei 8 proc. zaufa markom własnym sieci handlowych (rok temu – 10,1 proc.). Dla 4 proc. respondentów ta kwestia jest bez znaczenia (wcześniej – 6,3 proc.). Natomiast 2,9 proc. jeszcze nie wie, co zrobi (przed rokiem – było to 3,2 proc.).
"Polacy przed Wielkanocą stawiają przede wszystkim na sprawdzone produkty i marki. Podobnie jak rok temu, najwięcej osób deklaruje wybór wypróbowanych artykułów z dodatkiem nowości. Jednak w porównaniu z wynikami ubiegłorocznymi widać spadek takich wskazań o ponad 14 punktów procentowych. Jednocześnie pojawia się nowa, silna grupa – aż 20 proc. konsumentów planujących kupić wyłącznie sprawdzone produkty, niechętnie odnoszących się do jakichkolwiek eksperymentów zakupowych" – zauważył Marcin Lenkiewicz.
Badanie wykazało, że dla 79,5 proc. konsumentów najważniejszym kryterium, które zdecyduje o wyborze produktów będzie cena (rok temu – 58,3 proc. wskazań). Jak zauważyli eksperci Grupy Blix, wzrost jej znaczenia, jako głównego czynnika decyzji zakupowych, to jeden z najbardziej wyrazistych sygnałów, jakie płyną z tegorocznych danych. Skok o ponad 21 punktów procentowych rok do roku, to w ich ocenie efekt zwiększonej "przezorności konsumenckiej".
"Choć inflacja nominalnie spadła w porównaniu do zeszłego roku, konsumenci nadal uważnie planują swoje zakupy i realnie szacują możliwości finansowe. Widzą kumulację podwyżek cen z poprzednich lat i wzrost kosztów życia. Dlatego ostrożniej podchodzą do domowych budżetów" - uważa Marcin Lenkiewicz.
Według autorów badania, z punktu widzenia rynku FMCG i marketingu uzyskany wynik oznacza, że konsumenci nie rezygnują z jakości, ale coraz częściej szukają jej w ramach atrakcyjnej promocji. W tym kontekście wygrywają marki, które potrafią połączyć dobrą ofertę cenową z zaufaniem i rozpoznawalnością. Świadczą o tym - jak podkreślono w opracowaniu - kolejne dane: 65,7 proc. w czasie przedświątecznych zakupów postawi przede wszystkim na jakość produktów (rok temu – 41,2 proc.), a 55,3 proc. – na promocyjne ceny (poprzednio 48,7 proc.).
"Jakość zanotowała wzrost rdr. o 24,5 p.p. i po raz pierwszy w naszym badaniu wyprzedziła promocję. To bardzo mocne sygnały, że Polacy nie chcą już kupować wyłącznie tanio, tylko szukają rozsądnego kompromisu między ceną a jakością. Oznacza to zmianę w podejściu do robienia zakupów – nawet w okresie świątecznym. Dodatkowo, konsumenci są coraz lepiej poinformowani. Porównują składy, korzystają z aplikacji zakupowych, a dostępność recenzji czy rankingów produktów online zwiększa ich świadomość dotyczącą codziennych zakupów" – zaznaczył Piotr Biela.
Na kolejnych pozycjach w zestawieniu widać takie czynniki decyzyjne jak własne doświadczenie – 25,1 proc. (poprzednio – 33,2 proc.), dostępność – 14,7 proc. (24 proc.), a także marka – 9,8 proc. (8,7 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 28 marca - 3 kwietnia br. metodą wywiadów internetowych, przez Grupę BLIX oraz firmę Proxi.cloud na próbie 1112 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację codziennych zakupów.
gkc/ mick/
jls/ pad/ mhr/


























































