REKLAMA

Podróż ponad 200 km/h pociągiem. Klimczak podał termin odnośnie do Centralnej Magistrali Kolejowej

2025-01-23 08:43, akt.2025-01-23 09:47
publikacja
2025-01-23 08:43
aktualizacja
2025-01-23 09:47

Pociągi będą mogły jeździć z prędkością ponad 200 km/h Centralną Magistralą Kolejową (CMK) po roku 2027 - poinformował w czwartek minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Podróż ponad 200 km/h pociągiem. Klimczak podał termin odnośnie do Centralnej Magistrali Kolejowej
Podróż ponad 200 km/h pociągiem. Klimczak podał termin odnośnie do Centralnej Magistrali Kolejowej
/ Budimex

"Jeżeli nie będzie jakichś nadzwyczajnych okoliczności, to po 2027 roku Centralna Magistrala Kolejowa będzie tą, którą będzie można jechać ponad 200 km/h" - powiedział szef resortu infrastruktury na antenie TVP Info.

Obecnie pociągi kursujące CMK mogą rozwijać prędkość do 160 km/h ze względu na brak systemu sterowania ruchem kolejowym ETCS poziomu 2. ETCS to nowoczesny system kontroli jazdy na kolei, który w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pojazdu przez maszynistę, monitorując dopuszczalną prędkość oraz miejsca zatrzymania. Komunikacja pomiędzy pociągiem a systemem przytorowym odbywa się drogą radiową z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej.

Centralna Magistrala Kolejowa zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego oraz śląskiego.(PAP)

pif/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (12)

dodaj komentarz
hfjdj
A ja będę mógł pływać jachtem we wtorek bo stara mi pozwala. Tylko że nie mam jachtu i we wtorek pracuje. No i to taka gadka z politykami. Najgorsze jest to że ludzie tego nie rozumieją.
przedsiebiorca30
Jak się tworzy jakiś artykuł to trzeba wiedzieć o czym się pisze. Po pierwsze na CMK pociągi jeżdżą obecnie 200 km/h (wystarczy sprawdzić wykaz tras z dozwolonymi prędkościami na stronach PKP), a mowa jest o tym, że po 2027 roku mają przekraczać tą prędkość o co walka toczyła się od lat, bo tabor może jeździć spokojnie 250 km/h, Jak się tworzy jakiś artykuł to trzeba wiedzieć o czym się pisze. Po pierwsze na CMK pociągi jeżdżą obecnie 200 km/h (wystarczy sprawdzić wykaz tras z dozwolonymi prędkościami na stronach PKP), a mowa jest o tym, że po 2027 roku mają przekraczać tą prędkość o co walka toczyła się od lat, bo tabor może jeździć spokojnie 250 km/h, ale brakuje wciąż infrastruktury w postaci wspomnianego systemu ETCS2.
szprotkafinansjery
Strach będzie jeździć pociągiem po polskich torach z takimi prędkościami.
kch002
Ja bym proponowal podawac srednia predkosc dla odleglosci pomiedzy miastami i wtedy sie okaze, ze ona nie jest nawet 100km/h, co nam po przejezdzie odcinka przy 200km/h, jak potem postoj na stacji 30 min, oczekiwanie na inny pociag, itd. Naprzod dobry rozklad, ktory faktycznie skroci czas przejazdu miedzy punktem A i B a nie jakas Ja bym proponowal podawac srednia predkosc dla odleglosci pomiedzy miastami i wtedy sie okaze, ze ona nie jest nawet 100km/h, co nam po przejezdzie odcinka przy 200km/h, jak potem postoj na stacji 30 min, oczekiwanie na inny pociag, itd. Naprzod dobry rozklad, ktory faktycznie skroci czas przejazdu miedzy punktem A i B a nie jakas tam predkosc na danym odcinku.
peluquero
dostanie priorytet i tyle, reszta poczeka
kch002 odpowiada peluquero
Tu nie chodzi o priorytet. Rozklad jest tak skonstuowany, ze dany pociag czeka na wiekszej stacji 30 min. na inny pociag dla przesiadki pasazerow. W panstwach, ktore maja linie na 200km/h sa specjalne trasy, gdzie pociagi zatrzymuja sie kilka razy na trasie kilkuset km, postoj trwa minute lub dwie i pociag sunie dalej.
peluquero odpowiada kch002
Chodzi o priorytet, to zwyczajny graf, gdzie masz ścieżkę krytyczną, do której przypinasz najmocniejsze ogniwo, najszybszy środek przemieszczenia i pilnujesz żeby jego postój był jak najkrótszy, a to że my z planowaniem i utrzymaniem niezawodności infrastruktury mamy problemy to już inna kwestia

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki