PKP Intercity na początku roku poinformowało o podwyżkach cen biletów, co odbiło się szerokim echem. W sprawie interweniował nawet premier Morawiecki. Jak się okazuje, przewoźnik wycofuje się z droższych przejazdów kolejowych. Nowe ceny zaczną obowiązywać od 1 marca 2023 roku.


Na początku roku PKP Intercity zdecydowało o podniesieniu cen biletów od 11 stycznia w związku z rosnącymi kosztami działalności wynikającymi m.in. z wyższych cen energii. Ceny bazowe biletów jednorazowych w poszczególnych kategoriach pociągów wzrosły średnio w wysokości: 17,8 proc. dla kategorii EIP; 17,4 proc. dla kategorii EIC i 11,8 proc. dla kategorii TLK/IC. Średnio o 10 proc. wzrosły również ceny biletów odcinkowych.
Jak podało we wtorkowym komunikacie przedsiębiorstwo, ceny bazowe na połączenia kategorii TLK i IC będą średnio o około 11% niższe od obecnie obowiązujących, zaś dla kategorii EIC i EIP - średnio o około 15%, wracając tym samym do poprzedniego poziomu sprzed 11 stycznia.
Wprowadzenie niższych cen jest możliwe w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjnymi oraz zwiększeniem rekompensaty dla PKP Intercity na 2023 rok w ramach umowy dot. świadczenia usług publicznych (PSC, z ang. Public Service Contract).
Przedmiotem obowiązującej między przewoźnikiem a Ministerstwem Infrastruktury umowy jest świadczenie przez PKP Intercity usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021-2030.
Zwiększenie rekompensaty w ramach umowy PSC pozwala częściowo złagodzić znaczący wzrost kosztów prowadzenia działalności przez PKP Intercity, wynikający z bardzo dużego wzrostu cen energii elektrycznej spowodowanego przede wszystkim rosyjską agresją na Ukrainę oraz tzw. putinflacją. Zakup energii elektrycznej stanowi największy koszt spółki. Jeszcze w 2019 roku koszt ten wyniósł ok. 500 mln zł brutto, w 2023 roku prognozowany koszt zakupu energii elektrycznej wyniesie aż 1,5 mld zł brutto, czyli trzy razy więcej.
Jak przypomina przewoźnik, proponowane przez PKP Intercity oferty promocyjne pozwalają dodatkowo obniżać koszty podróży, podobnie jak obowiązujące w pociągach ulgi ustawowe. W 2022 roku z ofert promocyjnych i ulg skorzystało 25,4 mln pasażerów pociągów przewoźnika.
W ślad za niższymi cenami biletów jednorazowych obniżone zostają także ceny biletów odcinkowych, Kart Intercity (uprawniających do nielimitowanych podróży pociągami PKP Intercity w dowolnych relacjach), jak również opłat na przewóz rowerów, psa oraz bagażu.
Osoby, które kupiły bilety odcinkowe lub Karty Intercity w cenach obowiązujących od 11 stycznia br. otrzymają możliwość zwrotu środków proporcjonalnie do liczby dni niewykorzystanych.
PKP Intercity oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) to połączenia ekspresowe. Największą popularnością cieszą się pociągi TLK i IC – w 2022 roku wybrało je ponad 90 proc. osób podróżujących z PKP Intercity.
Spółka przypomniała, że ceny biletów na przejazdy z PKP Intercity kształtowane są dynamicznie – oznacza to, że cena biletu nie jest zależna od wyprzedzenia z jakim kupowany jest bilet. Dostępność poszczególnych biletów promocyjnych zależy od popularności danego pociągu. Oznacza to, że czasami wystarczy wybrać pociąg o nieco mniej popularnej godzinie, by kupić dużo tańszy bilet.
Dzięki zróżnicowanym progom promocyjnym możliwe jest np. kupienie biletu na połączenie EIP obsługiwane pojazdem Pendolino na trasie Warszawa – Kraków czy Warszawa – Gdańsk nawet za 49 zł, a w pociągach kategorii TLK i IC już za 19 zł.
doa/ gor/ pif/ mick/