Orlen porządkuje sieć detaliczną w Polsce, zmniejsza liczbę stacji Bliska (wywiad)

PKN porządkuje sieć detaliczną w Polsce. Spora część stacji ekonomicznych pod marką Bliska powraca pod logo Orlenu, bo klienci w kraju wolą pełną ofertę. W Niemczech koncern chce pozostać z marką ekonomiczną. Jest zainteresowany dokupieniem stacji w Niemczech i Czechach, ale po atrakcyjnej cenie.

"Na rynku polskim najlepiej funkcjonuje marka Orlen, dlatego stopniowo przebrandawiamy część stacji z logo Bliska, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów" - powiedział PAP Marek Podstawa, członek zarządu Orlenu ds. sprzedaży.

Dodał, że stacje ekonomiczne przestają być atrakcyjne dla klientów w Polsce, którzy wolą mieć pełną ofertę i korzystać z różnego rodzaju programów lojalnościowych, których nie oferowały stacje Bliska.

"Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów. Przebrandowiliśmy już 150 stacji. Dotychczasowe doświadczenia potwierdzają, że kierunek jest słuszny - Orlen spotyka się z cieplejszym przyjęciem klientów niż Bliska" - poinformował Podstawa.

Nie oznacza to jednak, że z rynku zniknie logo Bliska.

"W każdym przypadku analizujemy konkretną lokalizację, wyniki sprzedażowe stacji. Nie jest naszym celem wycofanie z rynku brandu ekonomicznego" - powiedział Podstawa.

Inaczej przedstawia się natomiast sytuacja w Niemczech, gdzie PKN Orlen ma sieć ok. 550 stacji ekonomicznych pod marką Star.

"W Niemczech pozostajemy z segmentem ekonomicznym, ponieważ takie są oczekiwania klientów. Doceniają oni, że na naszych stacjach oferujemy atrakcyjne ceny, przyjazną obsługę i ciekawą ofertę" - powiedział Podstawa.

"Chcemy dodawać w Niemczech nowe usługi i produkty, by klienci byli coraz bardziej zadowoleni" - dodał.

Orlen byłby zainteresowany dokupieniem stacji w Niemczech, ale wyłącznie po atrakcyjnej cenie.

"Trzeba być bardzo efektywnym kosztowo. Te oferty, które są w tej chwili na rynku, niosą ze sobą ryzyko ze względu na cenę, jaką trzeba zapłacić. My jesteśmy zainteresowani rozwojem, ale kupujemy wtedy kiedy cena jest odpowiednia i ma to ekonomiczny sens" - poinformował.

Orlen z 550 stacjami w Niemczech kontroluje 6 proc. tamtejszego rynku. Star to szósta sieć na rynku niemieckim.

"Na razie rozwijamy się, w miarę potrzeb, organicznie, stworzyliśmy dział zajmujący się pozyskiwaniem nieruchomości. Budujemy stacje punktowo, w tej chwili np. w Poczdamie" - powiedział członek zarządu koncernu.

"Uwzględniając specyfikę rynku niemieckiego raczej nie należy się spodziewać, że będziemy mieć tam udziały porównywalne z Polską czy Czechami. Jeśli już, możemy myśleć w Niemczech potencjalnie o kilkuprocentowym wzroście udziałów, do ok. 10 proc." - ocenia Podstawa.

Dodaje jednak, że nawet pozostawienie biznesu w dotychczasowym kształcie gwarantuje jego opłacalność.

"To zdrowa sieć, zarabia pieniądze. Osiągnęliśmy tam masę krytyczną" - powiedział.

Marka Star jest obecna w północnych Niemczech.

"Południe jest dla nas białą plamą. Gdybyśmy mieli ambicje być siecią ogólnoniemiecką, powinniśmy znaleźć się i w tej części kraju" - ocenia Podstawa.

Rocznie PKN Orlen inwestuje na rynku niemieckim 20-25 mln EUR, ale gdy pojawiłaby się okazja, by dokonać większej akwizycji, byłaby możliwość uruchomienia dodatkowych funduszy.

Orlen jest również zainteresowany zwiększeniem liczby stacji w Czechach.

"Systematycznie zwiększamy nasze moce przerobowe w czeskich rafineriach, chcielibyśmy w związku z tym mieć też większą sieć detaliczną. Gdyby pojawiły się możliwości akwizycji, to byśmy pewnie to zrobili" - poinformował Postawa.

Kilka lat temu przedstawiciele Orlenu zastanawiali się nad ujednoliceniem marek w segmencie detalicznym. Rozważali m.in. zastąpienie marki Bliska brandem Star.

"Prowadziliśmy takie rozważania, ale przebrandowienie jest bardzo kosztowne. Z powodów wyłącznie marketingowych nie zdecydowalibyśmy się na to, chyba że taki ruch byłby uzasadniony ekonomicznie" - powiedział członek zarządu spółki.

"Moglibyśmy się nad tym zastanowić na przykład gdybyśmy dokonali akwizycji innej sieci w Czechach. Wówczas i tak musielibyśmy zrobić coś z brandem, uporządkować tę kwestię. Ale na dziś takich planów nie mamy" - dodał.

Orlen na koniec września tego roku miał 1.757 stacji paliw w Polsce, w tym 265 pod logo Bliska. W Niemczech spółka posiadała na koniec trzeciego kwartału 559 stacji, w Czechach 339, a na Litwie 26.

Monika Borkowska (PAP)

morb/ asa/

Źródło: PAP Biznes

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~jasiu

Programy lojalnościowe to to tylko ściąganie danych o klientach. Nie interesują mnie programy lojalnościowe. W konsekwencji i tak przepłacasz. Bo po odliczeniu "bonusów" i tak zapłcisz drożej niż kupując gdzie jest taniej w danym momencie.

! Odpowiedz
0 2 ~Klemens

Przebrandowienie stacji może aktualnie sensu nie ma, ale sprzedawanie benzyny premium pod marką Verva w takich krajach jak Niemcy powinno mieć miejsce od dawna i niepojęte, że wciąż się to nie stało, zwłaszcza że marka Verva jest obecna w sportach motorowych...

! Odpowiedz
MARKA 0,00% 0,41
2019-03-18 15:00:00
WIG -0,04% 60 681,91
2019-03-18 16:36:00
WIG20 -0,03% 2 345,47
2019-03-18 16:50:00
WIG30 -0,06% 2 698,86
2019-03-18 16:50:00
MWIG40 -0,15% 4 274,01
2019-03-18 16:36:45
DAX -0,38% 11 641,03
2019-03-18 16:47:00
NASDAQ 0,06% 7 693,50
2019-03-18 16:47:00
SP500 0,08% 2 824,76
2019-03-18 16:47:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.