OT Logistics spodziewa się wzrostu poziomu przeładunków zboża - poinformował zarząd podczas telekonferencji z mediami. Przedstawiciele spółki wskazali, że obecnie przeładunki dotyczące węgla są niższe niż były np. w I kwartale, ale spodziewają się poprawy sytuacji.


"Zboże wydaje się obecnie najbardziej perspektywicznym towarem, także spodziewamy się wzrostu poziomu przeładunków zboża, dlatego też dostosowujemy nasze zdolności przeładunkowe i magazynowe" - powiedział prezes spółki Kamil Jedynak.
Jak wskazał prezes wynika to z tego, że produkcja krajowa zboża wzrasta i oczywiście jest cały czas kwestia zboża ukraińskiego - spółka czeka na zakończenie kryzysu, który ma obecnie miejsce i znalezienie rozwiązań biznesowych.
"Embargo (na produkty ukraińskie - przyp. PAP) obowiązuje od jakiegoś czasu, ale jak mówimy - przeładunki zboża wzrastają. Póki co skutków (które mogłyby wpłynąć na spółkę - przyp. PAP) nie widać. Co to skutków na przyszłość to ciężko powiedzieć, jak rozwinie się sytuacja. Nie zakładamy, żeby przeładunki zboża się mogły zmienić" - powiedział Daniel Górecki, członek zarządu.
"Jeśli chodzi o węgiel to jest to duży znak zapytania. Polska energetyka nadal korzysta z zapasów zgromadzonych w ostatnim kwartale zeszłego roku i pierwszym kwartale tego roku. Natomiast biorąc pod uwagę sytuację makroekonomiczną, to, że wydobycie polskiego węgla spada z roku na rok, a także biorąc pod uwagę ceny na rynku światowym - ceny węgla są znacznie niższe niż ceny produktu krajowego - musi to niedługo zacząć wzrastać (poziom przeładunków węgla - przyp. PAP). Ciężko powiedzieć, kiedy te zapasy zostaną zużyte. (...) W tej chwili te przeładunki dotyczące węgla są niższe niż były w I kwartale, czy w drugiej połowie ubiegłego roku. Zakładamy, że to powinno się zmienić" - powiedział Kamil Jedynak.
Z zysku za 2022 rok OT Logistics wypłaciło 6,40 zł dywidendy na akcję, czyli łącznie 83,8 mln zł.
"Tak jak wspominaliśmy, założeniem OT Logistics było, żeby była spółką dywidendową - zakładamy, że w przyszłym roku ta dywidenda będzie wypłacona" - wskazał Daniel Górecki.
Grupa OTL wygenerowała w I półroczu 2023 r. ponad 351,6 mln zł przychodów wobec 147,83 mln zł rok wcześniej (+138 proc. rdr). Zysk netto wyniósł 125,4 mln zł w porównaniu z 33,65 mln zł w I półroczu 2022 r. (+ 273 proc. rdr). Skonsolidowana EBITDA wyniosła 130,78 mln zł (+ 205 proc. rdr).
Jak wskazano w komunikacie prasowym, oprócz zwiększonych dochodów z działalności operacyjnej na wzrost wpłynęły również zdarzenia jednorazowe, które miały miejsce w analizowanym okresie, tj. zbycie przez spółkę wszystkich posiadanych akcji Luka Rijeka d.d. i wygaśnięcie opcji put dotyczącej akcji Luka Rijeka.
W I półroczu 2023 r. przychody Grupy OTL wzrosły we wszystkich segmentach działalności: portowej – o niemal 100 proc. (głównie za sprawą przeładunków towarów masowych oraz usług dodatkowych, zwłaszcza węgla w porcie w Świnoujściu o 51 proc. rdr i towarów masowych agro oraz węgla w porcie w Gdyni o 73 proc. rdr), spedycyjnej – o ponad 256 proc. rdr za sprawą obsługiwanych przewozów towarów masowych drogą morską i kolejową, kolejowej – o 48,25 proc. rdr (Kolej Bałtycka) oraz hydrotechnicznej – o 76,3 proc. rdr.
Jak wskazano, zarząd podtrzymuje zapowiedzi dotyczące osiągnięcia w niedalekiej przyszłości potencjału portów Grupy OTL, który szacuje na około 12 mln ton. Dla porównania, w zeszłym roku spółki Grupy OTL przeładowały w swoich terminalach 8 mln ton towarów. Do końca roku zarząd przedstawi też zaktualizowaną strategię Grupy OTL, w której zaprezentuje plany rozwoju na najbliższe kilka lat.
Grupa OTL to operator portowy świadczący usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne. Podstawowym obszarem działalności Grupy OTL są rynki Europy Środkowo-Wschodniej – głównie: Polska, Czechy, Słowacja i Ukraina. W skład Grupy OTL wchodzą morskie terminale portowe: OT Port Świnoujście oraz OT Port Gdynia. Grupa OTL jest także właścicielem spółki spedycyjnej Rentrans Cargo, spółki Kolej Bałtycka – świadczącej usługi manewrowe i transport kolejowy. W skład Grupy OTL wchodzi także spółka Port Żegluga Szczecińska zajmująca się obsługą projektów hydrotechnicznych. (PAP Biznes)
alk/ osz/