REKLAMA

Nieuczciwe opłaty u liderów handlu? UOKiK wszczął postęowanie

2022-11-07 10:42
publikacja
2022-11-07 10:42

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania wyjaśniające ws. opłat okołosprzedażowych względem pięciu sieci handlowych w związku z podejrzeniem wykorzystywania przez nie przewagi kontraktowej wobec dostawców produktów rolno-spożywczych - poinformował w poniedziałek UOKiK.

Nieuczciwe opłaty u liderów handlu? UOKiK wszczął postęowanie
Nieuczciwe opłaty u liderów handlu? UOKiK wszczął postęowanie
fot. Mateusz Szymański / / Bankier.pl

Jak przekazał UOKiK, obecnie trwają postępowania wyjaśniające w sprawie praktyk właścicieli sieci: Auchan, Carrefour, Żabka, Dino i Selgros. Urząd nie wyklucza wszczęcia kolejnych postępowań - zaznaczono.

Postępowania zostały wszczęte w następstwie badania rynku, w ramach którego Prezes UOKiK sprawdził opłaty pobierane przez sieci handlowe za usługi świadczone na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych

"Badanie rynku objęło 35 podmiotów prowadzących 52 sieci handlowe. Każdy z nich pobierał od dostawców opłaty za świadczone usługi okołosprzedażowe. W latach 2016-2020 szacunkowa łączna wysokość przychodów sieci handlowych z tego tytułu wyniosła około 5 mld zł rocznie. Ponad 97 proc. kwoty uzyskiwanych przychodów przypadało na 12 sieci" - przekazał UOKiK. "W przypadku niektórych z nich wskazane opłaty stanowiły nawet kilkanaście procent wartości zakupów towarów od dostawców" - zaznaczono.

Dodano, że dostawcy produktów rolno-spożywczych płacili najczęściej za cztery rodzaje świadczeń: usługi marketingowe, które wykonywały wszystkie sieci; usługi informatyczne świadczone przez 22 sieci; usługi logistyczne świadczone przez 19 sieci; usługi laboratoryjne wykonywane przez cztery sieci. "Były one świadczone na rzecz dostawców dostarczających do sieci handlowych produkty sprzedawane następnie pod markami własnymi detalistów" - dodano.

"Część z pobieranych opłat nie budzi naszych zastrzeżeń, jednak zidentyfikowaliśmy szereg innych, które stanowią nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej wobec dostawców. Z takimi praktykami będziemy stanowczo walczyć. Już w trakcie badania wszczęliśmy pierwsze postępowania dotyczące praktyk podmiotów podejrzewanych o wykorzystywanie opłat do działań na niekorzyść swoich mniejszych kontrahentów" – podkreślił prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Urząd przypomniał, że pierwsza decyzja Prezesa UOKiK dotycząca opłat okołosprzedażowych została wydana jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów dotyczących przewagi kontraktowej i dotyczyła spółki Eurocash. "Przedsiębiorca pobierał od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat. Część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre spółka powinna świadczyć w ramach podpisanej umowy bez dodatkowego wynagrodzenia. Za te praktyki prezes Urzędu Tomasz Chróstny nałożył w listopadzie 2021 r. na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości 76 mln zł" - podano.

W trakcie badania rynku zostały zidentyfikowane kolejne nieprawidłowości.

"W naszej analizie dokładnie zidentyfikowaliśmy, które praktyki są niezgodne z prawem. Efektem są pierwsze postępowania, nie wykluczamy kolejnych. W tej chwili (...) sieci nie mogą mieć wątpliwości, że określone działanie to nieuczciwie wykorzystywanie przewagi kontraktowej wobec dostawców. Niezależnie od prowadzonych postępowań i wydanych decyzji w ciągu dwóch lat ponowimy nasze badanie i sprawdzimy, jak sieci handlowe dostosowały się do ubiegłorocznej zmiany przepisów oraz naszego raportu" – zapowiedział Tomasz Chróstny. (PAP)

autor: Anna Bytniewska

ab/ mk/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (3)

dodaj komentarz
invvest
wszystko fajnie tylko, że każda taka kara rozchodzi się po kieszeniach klientów
stain
Nie do końca. Kary są niższe niż opłaty pobierane od dostawców za nieistniejące usługi. A te opłaty przecież też są wliczane w ceny tych dostawców, a w konsekwencji w końcowe ceny produktów dla konsumentów.
stain odpowiada stain
Poza tym opłaty za usługi, które w ogóle nie były wykonywane podpadają pod przestępstwo karno-skarbowe.

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki