REKLAMA
APPLE WATCH ZA 0 ZŁ?

Min. gospodarki morskiej: zwolnienia podatkowe dla przemysłu okrętowego

2016-01-14 16:59
publikacja
2016-01-14 16:59

Zwolnienia podatkowe i utworzenie specjalnej strefy ekonomicznej to rozwiązania, które mają pozwolić na aktywizację przemysłu okrętowego w Polsce - poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki.

fot. Łukasz Dejnarowicz / / FORUM

Jak podał, projekt założeń do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej zgłoszony już został do wykazu prac Rady Ministrów.

"Zakłada on utworzenie ram prawnych, organizacyjnych i finansowych niezbędnych do wykreowania w Polsce działalności przemysłowej, naukowej i finansowej ukierunkowanej na rozwój istniejących i stworzenie nowych polskich podmiotów gospodarczych. W efekcie powstaną warunki ekonomiczne i prawne pozwalające na aktywizacje przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej w Polsce" - powiedział Brzezicki.

Podkreślił, że proponowane rozwiązania powinny także stymulować rozwój ośrodków badawczo-rozwojowych opracowujących nowe, innowacyjne typy statków.

"Potrzeba opracowania tego projektu wynika z konieczności zapewnienia konkurencyjnych zasad funkcjonowania polskiego przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej w warunkach ostrej i nierównej konkurencji na rynkach międzynarodowych. W szczególności, jeśli chodzi o konkurencję ze strony silnie wspierających produkcję okrętową państw Azji Wschodniej, ale nie tylko, bo również sąsiedzi to robią" - dodał Brzezicki.

Wskazał, że projekt przewiduje wprowadzenie zwolnień przedmiotowych w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) w odniesieniu do szeroko rozumianej produkcji okrętowej i komplementarnej. Ułatwienia te mają także objąć zarówno produkt końcowy gotowy do eksploatacji statek, jak i wszelkie jego elementy produkowane w łańcuchu dostaw.

"W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych CIT projekt przewiduje możliwość wyboru dla stoczni między podatkiem, jako do tej pory CIT, a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc." - wskazał.

Wybór rodzaju opodatkowania następować będzie przez złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia. W przypadku złożenia oświadczenia zmiana formy opodatkowania możliwa będzie nie wcześniej niż po upływie trzech lat. Ponadto projekt przewiduje mechanizm objęcia specjalną strefą ekonomiczną gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i produkcja komplementarna.

"Wyżej wymienione ułatwienia maja charakter przedmiotowy i obejmą jedynie budowę gotowych do eksploatacji statków. Nie obejmą one natomiast remontów statków ze względu na opłacalność, bowiem marża kształtuje się w wysokości między 12 a 25 proc. i uważamy, że aż tak głębokiej pomocy stocznie remontowe nie potrzebują" - podkreślił Brzezicki. (PAP)

krm/ gma/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (8)

dodaj komentarz
~żart
Zwolnienia podatkowe to powinien dać MON, na okręty podwodne (niezatapialne), - taka gra w "okręty".
~Dżejms
Po to mamy państwo abyśmy my mieli zwolnienia - niech płacą obcy jak chcą tu działać. Do tej pory to tzw inwestorzy mieli zwolnienia czyli było postawione na głowie.
~abcdef
Niech PIS TRZYMA SIĘ Z DALEKAAAAAAA OD STOCZNI ...... BO ONE DAJĄ RADĘ SOBIE SAME ..OCZYWIŚCIE TE PRYWATNE PAŃSTWOWE już upadły dzięki Solidarności i posłowi Jaworskiemu z Pis!!!!!!
~fsdferferferferf
niech skarżą. Niemcy nagminnie dotują swoje firmy. Prowincja też może. Otwierac Polskie firmy. Stocznie szczególnie. Co do jakości Polskich statków EDE może napisać tyle że nic nie wie. Ile ci płaci okupant za pisanie breni. Statki ze stoczni Szczecińskiej sa dużo droższe na rynku wtórnym niż ich odpowiedniki z innych stoczni. Stocznia niech skarżą. Niemcy nagminnie dotują swoje firmy. Prowincja też może. Otwierac Polskie firmy. Stocznie szczególnie. Co do jakości Polskich statków EDE może napisać tyle że nic nie wie. Ile ci płaci okupant za pisanie breni. Statki ze stoczni Szczecińskiej sa dużo droższe na rynku wtórnym niż ich odpowiedniki z innych stoczni. Stocznia w Szczecinie zostałą zamknięta bo niemcy kazali. Za to że pomogli rudemu dojść do władzy kazali natychmiast zlikwidować przemysł stoczniowy bo stocznie niemieckie ledwo zipiały. Nie wszystko w Polsce było złe ale okupant wszystko kazał zaorać. Nie popieram PISu ale to chyba pierwsi politycy od 25 lat którzy chcą coś w tym kraju zrobić dla Polaków a nie dla niemców czy amerykanów.
~Erwin
@zez
W normalnej gospodarce unika się majstrowania przez urzędników przy dotacjach i domiarach. W ten sposób można upadającą firmę zrobić krezusem a prosperującą bankrutem. W ten sposób działało PRL. Funkcjonowało to o czym zdecydowali partyjni.
~ede
znowu tworzenie jakiś skansenów, które później bez pomocy państwa nie będą w stanie utrzymać się na rynku
~zez
Nie przejdzie, zaraz znajdą się tacy którzy zaskarżą to jako pomoc publiczną a KE przychyli się do ich zdania i zablokuje tę inicjatywę.
~Dżejms
To wychodzimy. Wszystko co się czyni powinno mieć sens. Opłacać się.

Powiązane:

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki