Atrakcyjny pracodawca? Innowacyjny, odpowiedzialny społecznie i, oczywistość, wspierający rozwój pracownika. Między innymi takie warunki wobec rynku pracy stawia Pokolenie Y, które w 2025 roku będzie stanowiło 75% globalnej siły roboczej.

Socjologia nie uznaje próżni. Skoro pokolenie Baby Boomers zrodziło Generację X, to i jej potomkowie musieli doczekać się własnego imienia. Generacja Y, inaczej Millenialsi, roczniki wyżu demograficznego przełomu lat 80. i 90. Dorastający w obecności nowinek technologicznych mieszkańcy globalnej wioski. Z wysokimi oczekiwaniami wobec przyszłego miejsca pracy – wynika z badania „The Millenial Survey 2014” przygotowanego przez Deloitte i Millward Brown. Swoimi spostrzeżeniami podzieliło się 7800 tzw. reprezentantów pokolenia urodzonego po roku 1983 z 26 krajów.
Warunek 1: firma ma być innowacyjna
Dla ośmiu na dziesięciu ankietowanych przedstawicieli Pokolenia Y decydującym kryterium przy wyborze pracodawcy jest postawa wobec innowacyjności. Za atrakcyjnego (oni sami powiedzą: akceptowalnego) pracodawcę przy ich ostatnich zawodowych wyborach uchodził ten, który deklarował wsparcie dla nowoczesnych rozwiązań. W wielu przypadkach deklaracje rozminęły się jednak z codzienną praktyką – większość ankietowanych przyznaje, że pracodawca nie wymaga od nich kreatywnego myślenia. Zdaniem 63% pytanych wynika to z niewłaściwej postawy kadry zarządzającej, 61% obwinia strukturę organizacyjną i obowiązujące formalności.
Zobacz także
Warunek 2: należy wspierać wschodzących liderów
Co czwarty przedstawiciel Pokolenia Y chciałby być liderem. Oczekuje dania mu szansy pokazania swoich zdolności przywódczych. Co drugi pytany jest przekonany, że firma, w której pracuje ma w tym zakresie jeszcze wiele do zrobienia i niedostatecznie wspiera przyszłe gwiazdy zarządzania.

Poradnik
10 sprawdzonych sposobów, jak polepszyć zdolność kredytową
Pobierz poradnik bezpłatnie lub kup za 10 zł.
Masz pytanie? Napisz na [email protected]
Warunek 3: aby pracodawcy zależało
Miarą sukcesu nowoczesnej firmy nie powinny być wyłącznie jej finansowe wyniki – wyznają przedstawiciele ankietowanej generacji. Za jeden z nowych, kluczowych wskaźników rezultatu, uznają stopień oddziaływania na otoczenie, w którym biznes jest osadzony. Mówiąc wprost – nie ma dobrej firmy bez strategii CSR. Millenialsi deklarują, że chętnie angażują się w przedsięwzięcia społeczne – 63% oddaje pieniądze na organizacje charytatywne, 43% bywa wolontariuszem, 52% podpisywało społeczne petycje.
Pewni siebie, ale…
A co, jeśli pracodawca nie spełni tych oczekiwań? 70 proc. Millenialsów jest gotowych odrzucić oferty, jakie składa im biznes w tradycyjnym rozumieniu i pracować niezależnie, wykorzystując do tego tzw. nowe media. Mimo tej zaskakującej pewności siebie, Millenialsi nie są wolni od świadomości ograniczeń dzisiejszego rynku pracy.
Największym zmartwieniem pokolenia lat 80. i 90., biorąc pod uwagę perspektywę kolejnych 5-10 lat, jest dziś wizja bezrobocia. Obawia się go blisko 40% ankietowanych. W pierwszej piątce problemów mieszczą się również m.in. zmieniający się klimat i nierówności w dochodach. Za realne zagrożenie nie uważa się w tym gronie kurczącego się poczucia prywatności, bezpieczeństwa w internetowej sieci, terroryzmu czy praw mniejszości.
![]() |
Pokolenie Y - Młodzi na rynku bankowym Masz 18-32 lata? Posiadasz konto bankowe? Zapraszamy do udziału w badaniu dotyczącym zachowań konsumentów na rynku bankowych usług detalicznych w Polsce. Wypełnij ankietę i krótko odpowiedz na pytanie konkursowe. Na autorów najciekawszych propozycji czekają nagrody! |
mwc
