Po 31 sierpnia br. rejestracja aktów stanu cywilnego będzie się odbywała wyłączanie elektronicznie - w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego (BUSC). Zdecydowana większość urzędów stanu cywilnego w Polsce pracuje w systemie elektronicznym w pełnym zakresie. Niektóre gminy prowadzą jeszcze rejestrację w systemie mieszanym.
Z dniem 1 marca 2015 r. weszła w życie nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego. Jedną z nowych regulacji prawnych było utworzenie Rejestru Stanu Cywilnego – bazy aktów stanu cywilnego (urodzeń, małżeństw i zgonów), której dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych i której zapełnianie rozpoczęto z dniem 1 marca 2015 r. poprzez przenoszenie pojedynczych rekordów.


1 września br. kończy się okres przejściowy, w którym urzędy stanu cywilnego mogły prowadzić rejestrację stanu cywilnego w starym systemie papierowym.Według danych z urzędów wojewódzkich na 25 sierpnia br. zdecydowana większość urzędów stanu cywilnego w Polsce pracuje w systemie elektronicznym w pełnym zakresie. Niektóre gminy - wykorzystując okres przejściowy - przeszły na system elektroniczny częściowo. Oznacza to, że stosowały system mieszany np. rejestrację zgonów prowadzą już w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego (BUSC), natomiast poza BUSC (w formie papierowej) dokonują rejestracji np. urodzeń.
Od dnia 1 września 2015r. nie będzie
już możliwości rejestrowania zdarzeń urodzeń, małżeństw i zgonów
w gminnej elektronicznej bazie aktów stanu cywilnego. Nie będzie również
możliwości wydawania z tej bazy danych odpisów aktów stanu cywilnego.
Od dnia 1 września 2015r. rejestracja
urodzeń, małżeństw i zgonów możliwa będzie wyłącznie w Rejestrze
Stanu Cywilnego i tylko z tego rejestru wydawane będą mogły być odpisy
aktów stanu cywilnego.
Dla osób rejestrujących noworodki oznacza
to wydłużenie czasu rejestracji dziecka do 30-40 minut. Udogodnieniem
będzie jednoczesne nadanie dziecku numeru PESEL oraz jego zameldowanie
przez kierownika urzędu stanu cywilnego.
Osoby zgłaszające zgon muszą się liczyć
z wydłużeniem czasu załatwienia sprawy do 40 minut.
Dla osób, których akty stanu cywilnego
nie zostały jeszcze przeniesione do Rejestru Stanu Cywilnego, nowy sposób
wydawania odpisów stanu cywilnego oznacza zmianę procedury składania
wniosków o odpis aktu stanu cywilnego i wydłużenie czasu oczekiwania
na wydanie takiego dokumentu.
W myśl nowych przepisów, jeżeli wniosek
o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego zostanie złożony do kierownika
urzędu stanu cywilnego, który sporządzał akt, wydanie odpisu nastąpi
w terminie 7 dni roboczych.
Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu
cywilnego zostanie złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który
nie sporządzał aktu stanu cywilnego, wydanie odpisu nastąpi w terminie
10 dni roboczych.
Udogodnienie dla obywateli stanowi umożliwienie
złożenia wniosku o odpis aktu stanu cywilnego i jego odbiór w dowolnym
urzędzie stanu cywilnego w Polsce.
Akt stanu cywilnego raz przeniesiony do
Rejestru Stanu Cywilnego będzie dostępny w każdym urzędzie stanu cywilnego
na terenie kraju.

Bezpieczny kredyt 2% - najważniejsze fakty
Na czym polega? Kto może skorzystać? Ile kredytu można dostać? Co z wkładem własnym? Czy dopłaty można stracić? Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 10 zł.
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl
/ UM Wrocław, PAP