
Wrześniowa edycja Marketingowego Rankingu Sieci Detalicznych nie przyniosła istotnych zmian na trzech pierwszych miejscach. Nadal liderem jest sieć hipermarketów Tesco (79,97 pkt.) przed Biedronką (79,29 pkt.) i hipermarketami Carrefour (79,16 pkt.). Różnice punktowe między trzema wiodącymi sieciami są na tyle znikome, że zwiększona aktywność marketingowa operatorów którejś z wiodących sieci może spowodować zmianę lidera już w następnej edycji.
Na czwartym miejscu okopała się sieć Auchan (75,39 pkt.), która jest chyba najbardziej stabilna pod względem asortymentowym i cenowym. Menedżerowie tej firmy powinni jednak dostrzegać zwiększoną aktywność swoich konkurentów, a jednocześnie uświadomić sobie, że życzliwość polskich konsumentów nie musi trwać wiecznie.
Czwarte miejsce zachowała sieć Kaufland (72,71 pkt.). Sklepy tej sieci stały się jednak ulubionym miejscem poszukiwaczy przeterminowanych produktów, których obfitość przypomina ilość grzybów w polskich lasach. Tyle tylko, że nieświeże produkty bardziej przypominają trujące grzyby, co sławy tej firmie raczej nie przyniesie.
Minimalne różnice punktowe występują również między firmami zajmującymi miejsca od szóstego do jedenastego. Warto podkreślić awans na szóstą pozycję sieci dyskontowej Lidl (70, 83 pkt.), która zadbała o odpowiednią jakość produktów swoich marek własnych, intensywnie promowanych w telewizji i w Internecie. Kierownictwo tej sieci w sposób wyraźny podjęło ofensywę rynkową, przechodząc przy tym metamorfozę od eksponowania niskich cen (Lidl jest tani) do przedstawiania wysokiej jakości własnych produktów (Lidl mądry wybór).
Na wysokie dziewiąte miejsce awansowała sieć Żabka (70,51 pkt.), która w sposób niemal perfekcyjny potwierdza, że można osiągać sukcesy rynkowe nawet przy wysokim poziomie cenowym. Liczy się również odpowiednio dobrany asortyment produktów, dobra lokalizacja i długie godziny otwarcia. Imponować musi również dynamika rozwoju tej sieci – średnio w ciągu trzech dni pojawiają się dwie Żabki.
W tym zagranicznym towarzystwie na wysokim 11. miejscu znalazła się sieć supermarketów Piotr i Paweł (69,84 pkt.). Firma braci Woś udowadnia, że podział na tzw. handel nowoczesny (czyli zagraniczny) i tradycyjny (czyli polski) można włożyć do lamusa. Rodzimi handlowcy mogą być również dumni z sieci POLOmarket (67,34 pkt.), która zajmuje stabilną i silną 14. pozycję wyprzedzając wiele sieci o zachodniej proweniencji.
Po raz kolejny Ranking ukazuje także klasyfikację w ramach poszczególnych formatów. Wśród supermarketów liderem jest Intermarche (70,67 pkt.), która dotychczas zdobyła silną pozycję na tzw. prowincji, czyli w miejscowościach liczących do 10 tys. mieszkańców. Obecnie firma intensywnie promuje swoje placówki, a jednocześnie trwa proces ich remodelingu polegający na wprowadzaniu dwóch kategorii: Contact (sklepy osiedlowe do 750 m. kw.) i Super (supermarkety powyżej 700 m kw.).
Liderem wśród MSD (małych, średnich i dużych sklepów spożywczych) jest sieć Lewiatan (64,53 pkt.), która tak silną pozycję zawdzięcza głównie dużej skali działania i potencjałowi właściciela, jakim jest Emperia. Na podium wśród supermarketów znajdują się dwie sieci zarządzane przez drugiego giganta polskiego rynku detalicznego Eurocash. Nieprzypadkowo więc w tym formacie miejsca drugie i trzecie zajmują również sieci zarządzane przez tego operatora – Delikatesy Centrum (64,45 pkt.) i abc (61,56 pkt.).
W tej edycji Rankingu po raz pierwszy uwzględnione zostały dwie sieci franczyzowe: Zielony Market (48,70 pkt.) i Koniczynka (47,75 pkt.). Z zainteresowaniem będziemy śledzić ich dalsze notowania w konkurencji, która obejmuje już 50 sieci detalicznych działających na polskim rynku.
/Kondej Marketing