REKLAMA

Koniec starych aut w centrum Warszawy. Trzaskowski: Będziemy ambitni w sprawie strefy czystego powietrza

2023-12-06 20:55
publikacja
2023-12-06 20:55

Będziemy ambitni w sprawie strefy czystego powietrza w Warszawie, nie chcemy się dusić w centrum miasta w zimowe bezwietrzne dni, dlatego chcemy ograniczyć wjazd tych najbardziej trujących samochodów do centrum - powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski w TVN 24.

Koniec starych aut w centrum Warszawy. Trzaskowski: Będziemy ambitni w sprawie strefy czystego powietrza
Koniec starych aut w centrum Warszawy. Trzaskowski: Będziemy ambitni w sprawie strefy czystego powietrza
fot. Andrzej Bogacz / / FORUM

Przebywający na szczycie klimatycznym COP 28 w Dubaju Trzaskowski był w środę gościem TVN 24, gdzie został zapytany o planowaną w Warszawie strefę czystego transportu, do której zabroniony będzie wjazd samochodów niespełniających określonych standardów emisji spalin. Rada miasta ma głosować nad tą kwestią w czwartek.

"Będziemy w tej sprawie ambitni, dlatego, że nie chcemy się dusić w centrum miasta w związku ze smogiem, przez te dni, w których mamy mróz i nie mamy wiatru. Musimy podejmować tutaj ambitne decyzje, musimy redukować tlenki azotu - nie ma innego wyjścia - i dlatego chcemy ograniczyć wjazd tych najbardziej trujących samochodów, dwudziestoletnich samochodów do centrum miasta, gdzie jakość powietrza niestety jest w zimowe dni zła" - powiedział Trzaskowski.

Jak zaznaczył, "wsłuchujemy się w głosy mieszkańców". "Dlatego są okresy przejściowe, przede wszystkim dla mieszkańców tej strefy, dla naszych seniorów, dlatego, że mają oni utrudnione zadanie. Natomiast nie ma innego wyjścia, tak robi cała Europa i cały świat, takie są zresztą zobowiązania, które - uwaga - rząd PiS zapisał w KPO i kamieniach milowych, a my na serio traktujemy walkę z ociepleniem klimatu i walkę o zdrowie naszych obywateli" - zadeklarował prezydent miasta.

"Nie wydarzy się to natychmiast"

Pytany, czy proponowane przepisy nie idą zbyt szybko i zbyt daleko, Trzaskowski odparł, że zaproponowana została większa, w stosunku do wyjściowej, obejmującej ścisłe centrum, propozycja strefy czystego powietrza. "Natomiast radni proponują, by wrócić do tej naszej wyjściowej propozycji, żeby te strefa była mniejsza i obejmowała ścisłe centrum. Zaproponowaliśmy cały plan dochodzenia do czystego powietrza, to nie jest tak, że wydarzy się to natychmiast" - mówił.

"Po roku czy dwóch, tutaj radni podejmą decyzję, będziemy eliminowali te najbardziej trujące samochody, zwłaszcza dieslowskie, dwudziestoletnie" - dodał wskazując, że wedle wyliczeń "na początku te przepisy obejmą 2 proc. pojazdów". "Wierzę w to, że Polki i Polacy będą po prostu pozbywali się tych najbardziej trujących samochodów - można pozbyć się samochodu, który ma dwadzieścia kilka lat i przesiąść się na samochód, którym a 10 czy 12 lat i po prostu nie truje tak środowiska" - stwierdził Trzaskowski.

"Stawiamy na rozwój sieci komunikacji miejskiej"

Prezydent Warszawy zaznaczył, że równolegle z wprowadzaniem nowych przepisów rozwijana jest sieć komunikacji miejskiej. "Będziemy sięgali po kolejne środki z UE, żeby ta komunikacja była jak najlepsza, żeby zostawić samochód poza ścisłym centrum i po prostu przesiąść się do komunikacji miejskiej - tak dzieje się na całym świecie" - powiedział.

"Jeżeli nie będziemy odważnie walczyć z ociepleniem klimatu, to planeta nam się po prostu spali. Trzeba jasno o tym mówić - naprawdę mamy do czynienia z katastrofą, i albo odpowiedzialni politycy schowają głowę w piach, albo będą na serio walczyli z tą katastrofą, która powoduje nawalne deszcze, susze, że temperatury za chwilę pójdą tak do góry, że zmiana stanie się nieodwracalna" - mówił Trzaskowski.

Zadeklarował, że chciałby, żeby Warszawa była neutralna klimatycznie do 2050 roku - "a niektóre części miasta nawet w 2030". "Chcielibyśmy przyspieszyć, dlatego, że jesteśmy wciąż w dużej mierze zależni od elektryczności, która pochodzi z paliw kopalnych, tutaj na pewno rząd Donalda Tuska przyspieszy" - powiedział.

Dokąd sięgnie strefa? Nowy projekt uchwały

Według nowego projektu uchwały złożonej do Rady Warszawy, SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca), około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Urząd Miasta Warszawy

Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym, niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym, niż 22 lata.

Urząd Miasta Warszawy

Urząd Miasta Warszawy

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym, niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym, niż 27 lat.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.(PAP)

Autor: Mikołaj Małecki

mml/ mir/

Źródło:PAP
Tematy
Kredyt hipoteczny własny kąt 0% prowizji (RRSO: 9,83%)

Kredyt hipoteczny własny kąt 0% prowizji (RRSO: 9,83%)

Komentarze (18)

dodaj komentarz
zmoda
Rządy zielonych i rudych w Polsce, podobnie jak w Niemczech pchają nas do tego, przeciw czemu rozpoczęły się największe po 1990 roku protesty w Niemczech. Przeciwko religij klimatu, która wpycha Europę na ścieżkę absolutnego braku konkurencyjności praktycznie każdej gałęzi gospodarki europejskiej. Podobnie jak nieodpowiedzialna polityka Rządy zielonych i rudych w Polsce, podobnie jak w Niemczech pchają nas do tego, przeciw czemu rozpoczęły się największe po 1990 roku protesty w Niemczech. Przeciwko religij klimatu, która wpycha Europę na ścieżkę absolutnego braku konkurencyjności praktycznie każdej gałęzi gospodarki europejskiej. Podobnie jak nieodpowiedzialna polityka ustępstw wobec Hitlera doprowadziła do II Wojny Światowej, tak i teraz nieodpowiedzialna polityka ratowania środowiska kosztem wyłącznie Europy wpycha ten kontynent do skansenu gospodarczego i skazuje cały europejski biznes na zagładę lub powolne wycofanie. Do czasu aż wstanie taki jak ten z wąsem lub powstanie nowa partia, taka jak AFD i powie dość. Pytanie tylko, czy pod pozorem porządków z zielonym obłędem nie posunie się dalej podobnie jak wspomniany już Adolf.
secundus
Chce aby miasto było neutralne klimatycznie? Tzn. że chce je zburzyć?

S.
bha
Wszystko robimy tylko Niby dla czystego powietrza i dobrego klimatu cóż.... ładnie to brzmi.
lukkiee
SCT po lewej stronie Wisły w zasadzie pokrywa się ze strefą parkowania. Osoby jadące do centrum (do SCT) mają tam parking lub je stać na płatności. Te osoby będą wciąż jeździć 50- 100km dziennie z podwarszawskich daczy do biurowców w Centrum. Osoby jadące "na drugi koniec miasta " pojadą dłuższą trasą, wokół centrum. Jak SCT po lewej stronie Wisły w zasadzie pokrywa się ze strefą parkowania. Osoby jadące do centrum (do SCT) mają tam parking lub je stać na płatności. Te osoby będą wciąż jeździć 50- 100km dziennie z podwarszawskich daczy do biurowców w Centrum. Osoby jadące "na drugi koniec miasta " pojadą dłuższą trasą, wokół centrum. Jak to wpłynie na emisje? Przed urzędem p. Trzaskawskiego może się nieco poprawi. Na obwodnicy centrum - niekoniecznie.

W ogóle, mówienie, że strefa wpłynie na Co2 i globalny efekt cieplarniany, nie najlepiej świadczy o umiejętnościch krytycznego myślenia tego pana. W wyborach na prezydenta RP (po to jest SCT) Trzaskowski powinien startować z listy PiS. Szefem jego kampanii powinien być Suski, co lotnisko (roz)budował w Radomiu, "bo bliżej Egiptu i Włoch". Te ten sam poziom. Panowie powinni się dobrze dogadywać.
maxykaz
Dojeżdzać do pracy wiecej jak 10 km jest patologią. To tak jakbyś pracował codziennie 10 godzin czyli 8 godzin plus 2 godziny gratis (czyli ten dojazd)
alibaba85
Polacy to zawzięci są - chodzą w noszonych ciuchach po Niemcu i dojeżdżają poniemieckie wraki samochodów, pieniądze poupychane na realnie ujemnych lokatach, zamiast kupić sobie w butiku modne odzienie made in China i nowoczesne cztery kółka na baterie. Patrioci pewnie czekają na Izerę z Jaworzna na licencji made in China, bo co swojskie Polacy to zawzięci są - chodzą w noszonych ciuchach po Niemcu i dojeżdżają poniemieckie wraki samochodów, pieniądze poupychane na realnie ujemnych lokatach, zamiast kupić sobie w butiku modne odzienie made in China i nowoczesne cztery kółka na baterie. Patrioci pewnie czekają na Izerę z Jaworzna na licencji made in China, bo co swojskie to nasze i obcemu wara.
maxykaz
cos ci sie epoki pomieszały. ciucha z oryginalną metką kupisz na allegro za pół ceny. Nie musisz kupować wypierdzianych gaci po niemcu.
alibaba85 odpowiada maxykaz
Nawet nie wiesz, co ten ciuch za pół ceny przeszedł. Na zachodzie te niby nowe gacie były przymierzane kilkaset razy i ciorane po ziemi, bo tam nikt nie odnosi ciuchów z przymierzalni. Mierzysz i rzucasz w kąt. Outlet ma swoje ciemne strony.
carlito1
To jest utopijna bzdura nastawiona na zubożanie społeczeństwa w imię pseudo ekologii.

DOGE RAM 5,7 Rok prod. 2023 EMISJA CO2: 352 G/KM EURO 6 ( jest cacy :)

OPEL ASTRA 1.6 rok. prod. 2005 EMISJA CO2 158G/km EURO 4 (jest beeeee)

Resztę dopowiedzcie sobie sami
lukkiee
Bo 352 < 158. Nie wiesz tego?
Trzeba jeszcze więcej religii w szkołach.

Powiązane: Smog

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki