Kobiecy wzór na innowacje

2025-05-29 08:00
publikacja
2025-05-29 08:00

Kobiety od zawsze tworzyły nowe wzory. Dziś kobieca kreatywność przekłada się na innowacje, które pozwalają rozwijać prowadzone przez nie biznesy. Przy ich wdrażaniu mogą liczyć na wsparcie z Funduszy Europejskich.

Kobiecy wzór na innowacje
Kobiecy wzór na innowacje
/ Fot. insta_photos – Adobe Stock

Wyróżnij się albo zgiń, pisał Jack Trout kilkadziesiąt lat temu. Dziś hasło to jest nadal aktualne, a w coraz szybciej zmieniającym się świecie częściej sukces odnoszą Ci, którzy potrafią myśleć w nieszablonowy sposób. Gdy konkurencja jest duża, liczą się kreatywność i oryginalność. Wprowadzanie ulepszeń, bardziej funkcjonalnych rozwiązań i nowych wzorów przykuwa uwagę i pomaga firmom zdobywać nowych klientów.

Innowacje wzornicze to często więcej niż tylko estetyczne zmiany designu. Ich wprowadzanie wynika z innego spojrzenia na daną rzecz, dostrzeżenia i zrozumienia nowych potrzeb użytkowników i rynku. Gdy konkurencja tkwi w utartych schematach, innowacyjne przedsiębiorstwa znajdują nisze i wyznaczają nowe kierunki.

Korzyści z innowacji wzorniczych

Wprowadzenie innowacyjnych wzorów pozwala zdobywać przewagę konkurencyjną. Konsumenci coraz częściej doceniają produkty, które łączą wysoką jakość, funkcjonalność i niepowtarzalny design. W praktyce przekłada się to nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale także budowanie pozytywnego wizerunku firmy - nowoczesnej i świadomej trendów. Firma potrafiąca zaoferować coś więcej niż standardowe rozwiązania ma znacznie większe szanse na sukces rynkowy, i to nie tylko w kraju, ale i za granicą.

Wzornictwo w różnych branżach

Wzornictwo powszechnie kojarzy się z modą czy projektowaniem mebli. Jednak pojęcie to może obejmować znacznie więcej dziedzin. Z wzornictwem mamy do czynienia wszędzie tam, gdzie projektanci poszukują nowych rozwiązań. Łączą komfort użytkowania z niepowtarzalnym stylem, eksperymentują z nowymi materiałami i formami. Tworzą produkty, które zachwycają zarówno pod względem estetycznym, jak i lepiej spełniają swoje użyteczne funkcje. Rewolucyjne zmiany możemy zaobserwować, nie tylko patrząc na nowe modele sprzętów domowych i elektroniki, ale i zmieniające się formy opakowań produktów.

Od pomysłu do realizacji

Wdrażanie innowacyjnego wzoru to proces. Rozpoczyna się od generowania pomysłów i dokładnego rozpoznania potrzeb rynkowych. Ważne jest szczegółowe przeanalizowanie potencjału komercyjnego dla wzoru danej rzeczy czy usługi, a także przeprowadzenie audytu i zidentyfikowanie potrzeb wzorniczych całego przedsiębiorstwa. Na tej podstawie można przygotować strategię zmian. Dopiero potem powinny rozpocząć się prace projektowe, prowadzące do tworzenia i testowania prototypów. Każdy etap wymaga nie tylko kreatywności, ale także rzetelnej wiedzy i umiejętności praktycznych. Czasami wymaga zatrudnienia zewnętrznej firmy projektowej, specjalistów w danej dziedzinie, przeprowadzenia badań czy zakupienia sprzętu i wyposażenia.  

Wsparcie dla kobiecego biznesu

Proces wdrażania innowacji wzorniczych wiąże się z kosztami. Aby ułatwić sfinansowanie tego zadania, przedsiębiorczynie mogą starać się o dotację z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. 29 kwietnia wystartował nabór wniosków o dofinansowanie projektów w tym obszarze. Do rozdysponowania jest 60 mln zł.

Fot. Ilona – Adobe Stock

Nabór po raz pierwszy przeznaczony jest tylko dla przedsiębiorczych kobiet prowadzących działalność, zarówno jednoosobowo, jak i w formie spółki. Wniosek o dofinansowanie projektu mogą składać mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z województw Polski Wschodniej (lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego oraz regionalnej części mazowieckiego, czyli bez Warszawy i dziewięciu otaczających ją powiatów).

Nabór potrwa do 29 lipca 2025 roku. Prowadzi go Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Dokumentację można znaleźć na stronie instytucji. Szczególnie premiowane są projekty uwzględniające ekoinnowacje, czyli takie, które wpisują się w globalny trend zrównoważonego rozwoju.

Materiały prasowe

Partnerem publikacji jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

Źródło:Materiał partnera
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki