Przybywa skarg na podmioty pośredniczące w sprzedaży obligacji GetBacku. Na koniec sierpnia u Rzecznika Finansowego było już 159 wniosków o wszczęcie postępowania. To o 92 więcej niż miesiąc wcześniej.
Pod koniec lipca Rzecznik Finansowy podał nam, że ma 67 wniosków o wszczęcie postępowania interwencyjnego na podmioty pośredniczące w sprzedaży obligacji spółki GetBack. Miesiąc później takich wniosków jest już 159. Około 80 proc. z nich dotyczy Idea Banku i jego oddziału Lion’s Bank. Potwierdziły się jednocześnie przewidywania Rzecznika dotyczące tego, że skarg będzie przybywać. To efekt negatywnego rozpatrywania reklamacji przez podmioty pośredniczące w sprzedaży.


Klienci zarzucają Idea Bankowi, że zostali wprowadzeni w błąd co do charakteru inwestycji. Obligacje korporacyjne były im przedstawiane jako bezpieczna alternatywa dla lokat. Skarżą się, że nie zostali poinformowani o ryzyku i nie wypełniali ankiety o odpowiedniości i adekwatności, potocznie zwanej ankietą MiFID. Dokument taki pozwala ocenić skłonność inwestora do ryzyka.
Przeczytaj także
Jak się jednak okazuje – zgodnie z obowiązującymi przepisami – nie musieli. Idea Bank twierdzi, że obowiązki wynikające z unijnej dyrektywy MiFID nie leżały po jego stronie. Polski Dom Maklerski podkreśla, że świadczył usługę na rzecz emitenta (spółki GetBack), a nie wobec inwestorów.
– Konsekwencją powyższego jest to, że inwestora składającego formularz przyjęcia propozycji nabycia obligacji nie łączył żaden stosunek umowny z domem maklerskim, a tym samym nie mógł być uznany za klienta domu maklerskiego w rozumieniu ustawy – twierdzi PDM.
– W przypadku usługi oferowania, która była świadczona na rzecz emitenta, a nie klienta, nie istniał obowiązek prawny stosowania reżimu MiFID wobec inwestora, który obejmował obligacje, czyli m.in. obowiązek ankietowania. Dotyczy to również powinności informowania o ryzyku w takim rozumieniu i kształcie, jaki nakazywany jest przez MiFID – potwierdza to Jacek Barszczewski z biura prasowego KNF. Więcej na ten temat w artykule „Nie ma winnych nabicia w GetBack”.
Lista zarzutów wobec Idea Banku jest dłuższa. Pojawiają się na niej m.in. zarzuty dotyczące wypełniania dokumentów za klienta czy przekazywanie danych osobowych bez jego zgody podmiotom trzecim.
Po publikacji artykułu Idea Bank przesłał nam informację o tym, że zamierza podjąć rozmowy o polubownym rozwiązaniu sprawy z 63 obligatariuszami. Pozostałym może zaproponować pomoc prawną sfinansowaną przez bank.