REKLAMA
ZAPISZ SIĘ

Plany Allegro na 2023 roku. 3000 automatów paczkowych czy niewielkie wzrosty zatrudnienia

2022-11-30 12:32, akt.2022-11-30 12:44
publikacja
2022-11-30 12:32
aktualizacja
2022-11-30 12:44

Inwestycje Allegro w 2023 roku nie przekroczą 1 mld zł - poinformował PAP Biznes w wywiadzie Jon Eastick, dyrektor finansowy spółki. Dodał, że cel uruchomienia 3 tys. własnych automatów paczkowych zostanie osiągnięty w styczniu lub lutym przyszłego roku. Grupa planuje dalszy rozwój sieci.

Plany Allegro na 2023 roku. 3000 automatów paczkowych czy niewielkie wzrosty zatrudnienia
Plany Allegro na 2023 roku. 3000 automatów paczkowych czy niewielkie wzrosty zatrudnienia
/ Allegro

"Razem z nowym prezesem i całym zespołem pracujemy nad planami na przyszły rok. Nie mogę powiedzieć, jaki będzie poziom inwestycji, póki nie skończymy procesu planowania. Cel jest taki, aby zredukować wydatki inwestycyjne poniżej 1 mld zł w 2023 roku" - powiedział dyrektor finansowy.

W lutym br. grupa zapowiadała, że planowane nakłady kapitałowe Allegro w latach 2023-2026 miały wynieść 1-1,3 mld zł rocznie.

Nakłady inwestycyjne dla polskiej działalności Allegro mają wynieść w 2022 roku 650-700 mln zł. Na poziomie skonsolidowanym nakłady inwestycyjne spodziewane są w przedziale 720-800 mln zł.

W środę rano Allegro informowało, że ma obecnie ponad 2 100 automatów paczkowych. Spółka podała, że zainstalowała już większość automatów paczkowych przewidzianych na 2022 r., przy czym dodatkowe 700 urządzeń ma zostać zainstalowanych w IV kwartale.

"Poziom 3 tys. automatów osiągniemy w styczniu lub lutym. Planujemy dalsze zwiększanie sieci w przyszłym roku. W marcu podamy plany w tym zakresie" - powiedział Eastick.

Poinformował, że Allegro w 2023 roku nie planuje dużych wzrostów zatrudnienia w 2023 roku.

"Przez ostatnie 6 miesięcy bardzo zahamowaliśmy wzrost zatrudnienia, spodziewając się trudniejszej sytuacji w najbliższej przyszłości. Już mamy wystarczający poziom zatrudnienia, nie planujemy dużych wzrostów w przyszłym roku" - zapowiedział.

"Odnotowaliśmy wzrost take rate w III kwartale. Prowizje od sprzedaży są stabilne mniej więcej od roku. Jeśli chodzi o współfinansowanie Smart! to podnieśliśmy ceny. Nawet po ostatnich zmianach sprzedawcy finansują tylko 30 proc. kosztów dostawy.

W IV kwartale sezonowo spodziewamy się spadku take rate. To jest efekt kombinacji stałych i zmiennych czynników. Zazwyczaj GMV jest wyższe w IV kwartale i wówczas take rate jest lekko niżej niż w III kwartale" - powiedział dyrektor finansowy.

Take rate (prowizje i opłaty) wzrósł w III kwartale 2022 roku w polskiej części biznesu Allegro o 0,76 pp. rdr do 11,05 proc. W II kwartale br. wynosił 10,81 proc. Dla całej grupy zwiększył się o 0,77 pp. do 11,06 proc. w III kw. 2022 roku.

Allegro zanotowało w październiku 2022 roku dobre wyniki dla działalności w Polsce, w listopadzie widać przewidywane spowolnienie dynamiki wzrostu - podała spółka w prezentacji.

Dyrektor finansowy Allegro Jon Eastick powiedział podczas środowej telekonferencji dla analityków, że tempo wzrostu w listopadzie spadło dość znacząco w porównaniu do tempa wzrostu obserwowanego w ciągu ostatnich 4-5 miesięcy.

Jego zdaniem, Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej mają pewien wpływ na polskich konsumentów, którzy spędzają mniej czasu na zakupach. Allegro wierzy, że sytuacja się poprawi przed świętami Bożego Narodzenia.

"Zaczynamy widzieć lekkie spowolnienie popytu ze strony klientów, którego się jednak spodziewaliśmy. Zapowiadaliśmy to we wrześniu podczas publikacji wyników za II kwartał. IV kwartał jest trudniejszy niż poprzednie kwartały tego roku, ale w przewidywanym przez nas zakresie. Ta sytuacja dotyczy Polski oraz pozostałych krajów naszej działalności. Pytanie o przyszły rok należałoby skierować raczej do ekonomistów i analityków, jak długo będzie odczuwalna presja na konsumentów. W tej chwili przeciętny konsument ma duże wyzwania w związku ze wzrostem rachunków i cen, podczas gdy pensje rosną teraz trochę wolniej. Efekt tej kombinacji, zwłaszcza w zimie, kiedy płacimy wyższe rachunki za ogrzewanie, jest taki, że konsumenci mają mniej pieniędzy na zakupy" - powiedział Eastick.

"Jak długo będzie trwała ta sytuacja, to jest kwestia poziomu inflacji, wojny w Ukrainie i jej wpływu na koszty energii itp. W ocenie analityków i ekonomistów warunki będą podobne w I kwartale, jak w IV kwartale. Oczekują oni, że sytuacja poprawi się w drugiej połowie przyszłego roku. Logiczną konsekwencją tej sytuacji będzie wolniejsze tempo rozwoju e-commerce w Polsce w pierwszej połowie 2023 roku niż do tej pory" - dodał.

Allegro dla działalności prowadzonej w Polsce zakłada w 2022 roku wzrost GMV w przedziale 15-17 proc., przy wzroście przychodów na poziomie 23-26 proc. i wzroście skorygowanej EBITDA o 10-12 proc. r/r.

W 2022 roku na poziomie skonsolidowanym, GMV ma się zwiększyć o 22-24 proc., przychody grupy mają wzrosnąć w bieżącym roku o 67-71 proc., a skorygowana EBITDA grupy ma wzrosnąć o 2-6 proc.

Dyrektor finansowy podtrzymał plany przedstawienia przez Allegro w marcu prognozy na 2023 rok i celów średnioterminowych do 2026 roku.

Allegro od 21 listopada podniosło ceny rocznych subskrypcji dla nowych klientów. Pakiet Smart wzrósł z 49 zł do 59 zł, a cena Smart Student z 39 zł do 49,90 zł. Dla nowych klientów zmieniona została minimalna kwota zakupów od jednego sprzedającego, która gwarantuje darmową dostawę - z 40 zł na 45 zł w przypadku dostawy do automatów paczkowych i punktów odbioru i z 40 zł na 65 zł dla przesyłek kurierskich.

"W listopadzie ogłosiliśmy podwyżkę cen dla klientów Smart, która jest jednak niższa niż poziom inflacji i pierwsza zmiana od 4 lat. Jeśli inflacja wyhamuje, mamy nadzieję, że kolejne zmiany w 2023 roku nie będą potrzebne, ale poziom inflacji jest poza naszą kontrolą" - podkreślił dyrektor finansowy.

Allegro sfinalizowało transakcję nabycia Mall Group i WE|DO 1 kwietnia 2022 roku.

"Sytuacja grupy Mall jest związana z sytuacją makroekonomiczną w Czechach. Krótkoterminowo dla nas istotne jest zaangażowanie klientów Mall w allegro. cz. Chcemy migrować klientów Mall i zachęcić do korzystania z allegro. cz. To jest dla nas najważniejszy cel na przyszły rok" - powiedział Jon Eastick.

"Straty ponoszone przez Mall są wyższe niż rok temu, ale to jest efekt bardzo trudnej sytuacji makroekonomicznej w Czechach i podobnych problemów dla konsumentów, które teraz zaczynamy obserwować w Polsce. Oni już z takimi problemami borykają się ponad rok. Strata skoryg. EBITDA Mall zmniejszyła się kwartał do kwartału. Zmniejszanie straty to jest główny cel, jeśli chodzi o nasz zagraniczny biznes w przyszłym roku" - dodał.

Ewa Pogodzińska

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Teraz BMW serii 5 już za 2000 PLN netto/mies. w ofercie BMW Comfort Lease.

Teraz BMW serii 5 już za 2000 PLN netto/mies. w ofercie BMW Comfort Lease.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
karbinadel
A do tych automatów Allegro paczki rozwożą się same? Jakoś dziwne milczenie panuje na temat ich dystrybucji

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki