REKLAMA

Inter Cars spodziewa się wzrostu przychodów w 2020 roku

2020-09-29 13:00
publikacja
2020-09-29 13:00
fot. Kacper Pempel / FORUM

Inter Cars spodziewa się w 2020 roku wzrostu przychodów z 8,76 mld zł w 2019 roku i celuje w poprawę EBIT, EBITDA i zysku netto rdr - poinformował PAP Biznes w wywiadzie członek zarządu spółki Piotr Zamora. Dodał, że grupa patrzy z optymizmem na 2021 rok.

"Nic nie wskazuje na to, aby III i IV kwartał 2020 miał odbiegać od tego trendu wzrostowego, który odnotowaliśmy w miesiącu lipcu czy sierpniu, zarówno w kraju jak i zagranicą. Spodziewamy się, że cały rok 2020 przychodowo powinniśmy zakończyć powyżej roku ubiegłego. Poza tym zwykle druga połowa roku jest mocniejsza przychodowo niż pierwsza połowa roku. W październiku i listopadzie zwykle notujemy najwyższy poziom sprzedaży w związku z jesiennymi przeglądami i wymianą opon" - powiedział Zamora.

"Przyczyn tak pozytywnego i szybkiego odbicia sprzedaży po COVID-ie można upatrywać w wielu czynnikach. Z pewnością jest to kwestia związania z tym, że wiele osób przesiadło się do prywatnych samochodów i w mniejszym stopniu korzystają z komunikacji miejskiej, pociągów, samolotów i wszystkiego, co jest przewozem grupowym. Niepewność co do perspektyw wzrostu gospodarczego i wynikająca z tego większa skłonność do oszczędzania spowodowały też, że wiele osób wstrzymało się z zakupem nowego auta, przez co eksploatują dużo bardziej pojazdy, które użytkowali dotychczas. Z drugiej strony szybkie odbicie sprzedaży to również efekt silnego zaangażowania całej sieci dystrybucji Inter Cars w to, aby w tej trudnej sytuacji utrzymać najwyższy serwis dla klienta" - dodał.

Na pytanie, czy grupa w całym 2020 roku spodziewa się poprawy w zakresie EBIT, EBITDA i zysku netto w stosunku do 2019 członek zarządu odpowiedział: "Celujemy oczywiście w poprawę wyników, trudno jednak dzisiaj prognozować w sytuacji tak wielu zmiennych. Mogę jedynie powiedzieć, że dokładamy wszelkich starań, aby tak się stało".

W 2019 roku skonsolidowane przychody wzrosły o 10,3 proc. do 8,76 mld zł. EBITDA zwiększyła się o 5,3 proc. do 462 mln zł. EBIT wzrósł do 331,943 mln zł. Zysk netto sięgnął 227,1 mln zł i był o 1,8 proc. wyższy od wyniku za 2018 roku.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Inter Cars za pierwsze półrocze 2020 roku spadły do 4,07 mld zł z 4,24 mld. EBIT wzrósł w pierwszym półroczu do 189,5 mln zł z 167,8 mln zł przed rokiem. EBITDA zwiększyła się do 254,5 mln zł z 246,5 rok wcześniej. Po pierwszym półroczu 2020 roku zysk netto j.d. grupy kapitałowej Inter wzrósł do 134,1 mln zł ze 115,4 mln zł przed rokiem.

Skonsolidowane przychody Inter Cars w sierpniu 2020 roku wyniosły 747,1 mln zł, co oznacza wzrost rdr o 5 proc. Narastająco od początku roku grupa wypracowała 5,636 mld zł przychodów, czyli o 0,4 proc. mniej niż rok wcześniej. W samym lipcu przychody wzrosły o 11,3 proc. do 855,2 mln zł.

Zamora pozytywnie ocenia perspektywy grupy w 2020 roku, ale nie chce podawać bardziej precyzyjnych przewidywań.

"Prognozowanie na tak odległy termin w obecnej sytuacji obarczone jest sporym błędem. Jednak patrzymy z optymizmem również na kolejny rok" - powiedział.

Zaznaczył jednak, że obecnie Inter Cars wstrzymał praktycznie wszystkie inwestycje w nowe filie i magazyny do końca 2020 roku.

Na koniec pierwszego półrocza 2020 roku dystrybutor części samochodowych miał w Polsce 243 filie i 316 filii zagranicznych. Grupa ma w naszym kraju 4 magazyny i 6 regionalnych za granicą.

W połowie września minister rozwoju Jadwiga Emilewicz zapowiedziała, że rząd rozważa powrót do regulacji, która podnosi akcyzę na samochody używane. Regulacja ma sprawić, by takich aut nie opłacało się do Polski sprowadzać.

"Z naszych informacji wynika, że prace nad takim rozwiązaniem nie są na razie prowadzone. Gdyby takie rozwiązanie zostało wprowadzone w przyszłości spodziewam się negatywnego wpływu na import używanych samochodów, jednak nie spodziewam się negatywnego wpływu na rynek części do tych samochodów. Kierowcy, którzy są nabywcami używanych samochodów najprawdopodobniej nie zdecydują się na zakup nowego samochodu, którego cena jest wyraźnie wyższa. Nie wpłynie to również negatywnie na ilość kilometrów przejeżdżanych przez kierowców, a wielkość rynku części zamiennych zależy przede wszystkim od ilości kilometrów przejeżdżanych przez kierowców, a nie od ilości samochodów. Wydłuży się okres użytkowania aut, a konsekwencją będzie obniżenie poziomu bezpieczeństwa na drogach oraz większe zanieczyszczenie środowiska" - powiedział członek zarządu Inter Cars.

"Zwiększenie akcyzy na pojazdy używane, moim zdaniem, nie wpłynie znacząco na wzrost sprzedaży nowych samochodów na czym zależy producentom tych samochodów, którzy zostali bardzo dotknięci w czasie lockdownu spowodowanego pandemią" - dodał.

Grupa Inter Cars ma spółki dystrybucyjne w 17 krajach. Są to: Litwa, Łotwa, Estonia, Ukraina, Polska, Czechy, Słowacja, Słowenia, Węgry, Rumunia, Chorwacja, Serbia, Bośnia, Bułgaria, Grecja, Włochy, Mołdawia.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Indywidualna opieka Doradcy, kursy walut Premium, ochrona przed cyber przestępcami.

Indywidualna opieka Doradcy, kursy walut Premium, ochrona przed cyber przestępcami.

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki