REKLAMA

Ile można zarobić w handlu tradycyjnym, a ile w e-commerce?

2016-03-14 06:00
publikacja
2016-03-14 06:00

Mediana wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w handlu wyniosła 3 493 PLN w 2015 roku. Co czwarty zatrudniony w tej branży zarabiał 5 500 PLN i więcej, a 25% badanych otrzymywało 2 400 PLN i mniej. Warto jednak pamiętać, że branża handlowa nie jest pod tym względem jednorodna. Przykładowo w handlu tradycyjnym mediana zarobków wahała się od 3 000 PLN w handlu detalicznym do 3 916 PLN w handlu hurtowym. Z kolei osoby działające w obszarze e-commerce otrzymywały przeciętnie 3 670 PLN na miesiąc. 

Ile można zarobić w handlu tradycyjnym, a ile w e-commerce?
Ile można zarobić w handlu tradycyjnym, a ile w e-commerce?
fot. leaf / / YAY Foto

Ile można zarobić w handlu tradycyjnym? 

Najwyższe zarobki zarówno w handlu hurtowym jak i detalicznym otrzymywali w 2015 roku zatrudnieni na Mazowszu. W tym województwie mediana zarobków wyniosła 5 200 PLN dla handlu hurtowego i 4 000 PLN dla handlu detalicznego. Oznacza to, że pensje w handlu detalicznym w tym rejonie Polski były o ponad 23% wyższe niż w handlu hurtowym. Największe dysproporcje między dwoma rodzajami handlu tradycyjnego wystąpiły w województwie kujawsko-pomorskim i pomorskim. Tam mediana wynagrodzeń w handlu detalicznym była o ok. 30% niższa niż w handlu hurtowym. Co ciekawe, przeciętnie najniższe wynagrodzenia w handlu hurtowym otrzymywali pracownicy z województwa opolskiego, a w przypadku handlu detalicznego – z województwa podkarpackiego i kujawsko-pomorskiego.

Tabela 1. Mediana miesięcznych wynagrodzeń całkowitych w handlu hurtowym i detalicznym w 2015 roku (brutto w PLN)

 

handel hurtowy

handel detaliczny

o ile % wynagrodzenia w handlu detalicznym są niższe niż w handlu hurtowym

mazowieckie

5 200

4 000

23,1

dolnośląskie

4 000

3 100

22,5

pomorskie

4 000

2 850

28,8

wielkopolskie

4 000

3 200

20,0

zachodniopomorskie

3 755

2 850

24,1

śląskie

3 700

2 720

26,5

łódzkie

3 600

3 000

16,7

kujawsko-pomorskie

3 530

2 500

29,2

małopolskie

3 500

3 000

14,3

warmińsko-mazurskie

3 338

3 000

10,1

podkarpackie

3 300

2 500

24,2

podlaskie

3 210

2 575

19,8

świętokrzyskie

3 100

2 625

15,3

lubelskie

3 000

2 510

16,3

lubuskie

3 000

2 575

14,2

opolskie

2 788

2 700

3,1

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku

A jak to wygląda w e-commerce?

Podobnie jak w całej branży handlowej, najwyższe wynagrodzenia w e-commerce otrzymywali pracujący w województwie mazowieckim. Mediana ich zarobków wyniosła 4 500 PLN w 2015 roku. Tuż za Mazowszem znalazło się województwo wielkopolskie z medianą zarobków dla e-commerce na poziomie 4 200 PLN. Przeciętnie najniższe wynagrodzenia w tej branży, nieprzekraczające 2 500 PLN, uzyskiwali zatrudnieni w województwie warmińsko-mazurskim i lubelskim.

Wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach

W 2015 roku najwyższe wynagrodzenia w branży handlowej otrzymywali dyrektorzy ds. sprzedaży. Mediana ich miesięcznych wynagrodzeń wyniosła w minionym roku 11 000 PLN. Na kolejnym miejscu zestawienia znalazł się Key Account Manager z przeciętną miesięczną pensją na poziomie 8 600 PLN. Więcej niż o połowę mniej zarabiali kierownicy sklepów wielkopowierzchniowych – przeciętnie 4 200 PLN brutto miesięcznie. Z kolei mediana zarobków osób zarządzających sklepami małopowierzchniowymi wyniosła 3 700 PLN. Najniższe miesięczne wynagrodzenia w branży handlowej otrzymywali sprzedawcy, którzy otrzymywali co miesiąc przeciętnie 2 000 PLN. Więcej informacji na temat wynagrodzeń na różnych stanowiskach znajdą Państwo w Mojej Płacy.

Maria Jodłowska

Sedlak & Sedlak

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
~Piada
Handel nie podzielony na branże, sprzedawca lux limuzyn i babcia z pietruszką, dlaczego tak media manipulują danymi?

Powiązane: Praca, płaca i kariera

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki