Mediana wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w handlu wyniosła 3 493 PLN w 2015 roku. Co czwarty zatrudniony w tej branży zarabiał 5 500 PLN i więcej, a 25% badanych otrzymywało 2 400 PLN i mniej. Warto jednak pamiętać, że branża handlowa nie jest pod tym względem jednorodna. Przykładowo w handlu tradycyjnym mediana zarobków wahała się od 3 000 PLN w handlu detalicznym do 3 916 PLN w handlu hurtowym. Z kolei osoby działające w obszarze e-commerce otrzymywały przeciętnie 3 670 PLN na miesiąc.




Ile można zarobić w handlu tradycyjnym?
Najwyższe zarobki zarówno w handlu hurtowym jak i detalicznym otrzymywali w 2015 roku zatrudnieni na Mazowszu. W tym województwie mediana zarobków wyniosła 5 200 PLN dla handlu hurtowego i 4 000 PLN dla handlu detalicznego. Oznacza to, że pensje w handlu detalicznym w tym rejonie Polski były o ponad 23% wyższe niż w handlu hurtowym. Największe dysproporcje między dwoma rodzajami handlu tradycyjnego wystąpiły w województwie kujawsko-pomorskim i pomorskim. Tam mediana wynagrodzeń w handlu detalicznym była o ok. 30% niższa niż w handlu hurtowym. Co ciekawe, przeciętnie najniższe wynagrodzenia w handlu hurtowym otrzymywali pracownicy z województwa opolskiego, a w przypadku handlu detalicznego – z województwa podkarpackiego i kujawsko-pomorskiego.
Tabela 1. Mediana miesięcznych wynagrodzeń całkowitych w handlu hurtowym i detalicznym w 2015 roku (brutto w PLN) |
|||
---|---|---|---|
|
handel hurtowy |
handel detaliczny |
o ile % wynagrodzenia w handlu detalicznym są niższe niż w handlu hurtowym |
mazowieckie |
5 200 |
4 000 |
23,1 |
dolnośląskie |
4 000 |
3 100 |
22,5 |
pomorskie |
4 000 |
2 850 |
28,8 |
wielkopolskie |
4 000 |
3 200 |
20,0 |
zachodniopomorskie |
3 755 |
2 850 |
24,1 |
śląskie |
3 700 |
2 720 |
26,5 |
łódzkie |
3 600 |
3 000 |
16,7 |
kujawsko-pomorskie |
3 530 |
2 500 |
29,2 |
małopolskie |
3 500 |
3 000 |
14,3 |
warmińsko-mazurskie |
3 338 |
3 000 |
10,1 |
podkarpackie |
3 300 |
2 500 |
24,2 |
podlaskie |
3 210 |
2 575 |
19,8 |
świętokrzyskie |
3 100 |
2 625 |
15,3 |
lubelskie |
3 000 |
2 510 |
16,3 |
lubuskie |
3 000 |
2 575 |
14,2 |
opolskie |
2 788 |
2 700 |
3,1 |
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku |
A jak to wygląda w e-commerce?
Podobnie jak w całej branży handlowej, najwyższe wynagrodzenia w e-commerce otrzymywali pracujący w województwie mazowieckim. Mediana ich zarobków wyniosła 4 500 PLN w 2015 roku. Tuż za Mazowszem znalazło się województwo wielkopolskie z medianą zarobków dla e-commerce na poziomie 4 200 PLN. Przeciętnie najniższe wynagrodzenia w tej branży, nieprzekraczające 2 500 PLN, uzyskiwali zatrudnieni w województwie warmińsko-mazurskim i lubelskim.


Wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach
W 2015 roku najwyższe wynagrodzenia w branży handlowej otrzymywali dyrektorzy ds. sprzedaży. Mediana ich miesięcznych wynagrodzeń wyniosła w minionym roku 11 000 PLN. Na kolejnym miejscu zestawienia znalazł się Key Account Manager z przeciętną miesięczną pensją na poziomie 8 600 PLN. Więcej niż o połowę mniej zarabiali kierownicy sklepów wielkopowierzchniowych – przeciętnie 4 200 PLN brutto miesięcznie. Z kolei mediana zarobków osób zarządzających sklepami małopowierzchniowymi wyniosła 3 700 PLN. Najniższe miesięczne wynagrodzenia w branży handlowej otrzymywali sprzedawcy, którzy otrzymywali co miesiąc przeciętnie 2 000 PLN. Więcej informacji na temat wynagrodzeń na różnych stanowiskach znajdą Państwo w Mojej Płacy.


Maria Jodłowska
Sedlak & Sedlak