REKLAMA

Horała: w Polsce brakuje tysięcy kilometrów linii kolejowych

2022-09-06 19:18
publikacja
2022-09-06 19:18

W Polsce brakuje tysięcy kilometrów linii kolejowych i je trzeba wybudować, bez tego utoniemy na przepustowości – powiedział we wtorek wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Horała: w Polsce brakuje tysięcy kilometrów linii kolejowych
Horała: w Polsce brakuje tysięcy kilometrów linii kolejowych
fot. Marek Wiśniewski / / Puls Biznesu

Horała wziął udział w panelu dyskusyjnym „Wyzwania komunikacyjne w Europie”. Wiceminister podkreślił, że już teraz kolejowy transport towarowy w Polsce „utyka”. „To, że średnia prędkość pociągu towarowego w Polsce wynosi dwadzieścia kilka kilometrów na godzinę, to wynika z tego, że te składy stoją, czekają na wolne miejsce, na przejazdy na torach, które są zajęte” – mówił.

Horała podkreślił, że w Polsce brakuje tysięcy kilometrów linii kolejowych. „Trzeba je wybudować, bez tego utoniemy na przepustowości” – mówił.

Wiceminister wskazał, że na przełomie lat 80. i 90. XX w. Polska, ze względu na swoje zapóźnienie, paradoksalnie, miała „całkiem nowoczesną strukturę transportu”. „Bardzo dużo ludzi korzystało wówczas z transportu publicznego. Ta szansa została zmarnowana w wyniku masakry transportu publicznego w latach 90.” – mówił wiceminister podkreślając, że zamykano wówczas linie kolejowe, ponieważ wpływy z biletów nie równoważyły kosztów połączenia. „Zaprzepaszczono wówczas szansę mądrej transformacji transportowej” – mówił Horała.

Według Horały, problemem transportu publicznego w Polsce jest też „zbytnia decentralizacja”.

Wiceminister podkreślił przy tym, że komunikacja publiczna będzie deficytowa. „Nie będzie się sprawdzać w czystym rachunku ekonomicznym w większości przypadków. Ona zwraca się, jest korzystna z punktu widzenia całości społeczeństwa i całości gospodarki. Natomiast wpływy z biletów, a koszty uruchomienia połączenia, to się nie będzie zwracało” – mówił Horała podkreślając, że należy patrzeć na „zyski” z komunikacji publicznej w szerszym kontekście.(PAP)

autor: Piotr Doczekalski

pdo/ skr/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
jas2
Kolej jest naturalnym monopolem.
Dzielenie jej na wiele spółek było błędem.
siema123
Czy to zapowiedź nowego flagowego programu szyna+. Co na to producenci wieprzowiny ?
mlot_na_lby
trzeba budować drogi i szyny bo nie bedzie niczego
nolimit2022
Jak się słucha takich wypowiedzi to naprawdę nie wiadomo skąd oni biorą tych ludzi. W naszym kraju naprawdę mamy specjalistów i wykształconych ludzi.
W okresie transformacji nie mieliśmy, żadnych środków na infrastrukturę, nie mówiąc o sprzęcie.
Cargo wszędzie na świecie nie na priorytetu przed pasażerskimi połączeniami, a
Jak się słucha takich wypowiedzi to naprawdę nie wiadomo skąd oni biorą tych ludzi. W naszym kraju naprawdę mamy specjalistów i wykształconych ludzi.
W okresie transformacji nie mieliśmy, żadnych środków na infrastrukturę, nie mówiąc o sprzęcie.
Cargo wszędzie na świecie nie na priorytetu przed pasażerskimi połączeniami, a efektywnie wykorzystuje infrastrukturę w nocy. Pociąg towarowy waży.. rozpędzanie go do dużych prędkości marnuje kupę energi, a ma być ekonomicznie nie szybko..
faramir_z_gondoru
Jedyne czego w Polsce brakuje to mądrych polityków. W kółko te same tępe gęby przy korycie z poziomem inteligencji równym rurze PCV. Przykładem taki Horała.
dr__house
Rura PCV może poczuć się urażona takim porównaniem ;)
samsza
Buduj panie!
łąkowy roztropek

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki