REKLAMA

Historia biznesowego bestsellera

2012-03-12 17:28
publikacja
2012-03-12 17:28
Business Model Generation:
historia biznesowego bestsellera


Każdego roku w USA ukazuje się 11 000 biznesowych książek, a rynek kurczy się z roku na rok. Mniej niż 1% z nich ostatecznie znajdzie się na półkach księgarń. Jak w takich warunkach stworzyć międzynarodowy bestseller?

Alexander Osterwalder, ekspert w dziedzinie strategii, który 29 marca będzie gościem specjalnym Warsaw Innovation Summit, dowiódł na własnym przykładzie, że kluczem do sukcesu jest stworzenie właściwego modelu biznesu. Jego koncepcja obiegła już cały biznesowy świat. Książka przetłumaczona została na blisko 20 języków, w tym język polski.



Czym jest model biznesowy?


Według definicji Osterwaldera, model biznesowy opisuje sposób w jaki organizacja dostarcza wartość swoim klientom i jak na tym zarabia. By pomóc menedżerom w pracy nad projektowaniem właściwego modelu biznesowego dla ich przedsięwzięć, autor zaprojektował prosty schemat, złożony z dziewięciu bloków.




Model tradycyjny


Powiew świeżości od “Business Model Generation”

Osterwalder wcześnie zrozumiał, że nie może pisać o innowacyjnych modelach biznesowych, samemu nie używając ich podczas tworzenia książki. Dlatego do jej opracowania i wydania podszedł w nowy sposób. Zmiany zaszły w czterech głównych obszarach:

Prostota i atrakcyjność wizualna


Kluczową zmianą było postawienie czytelnika w centrum zainteresowania. Alex zwrócił się z pytaniem do swoich potencjalnych klientów: “Czego nie lubisz w tradycyjnych książkach biznesowych?”. Okazało się, że czytelnicy najczęściej narzekają na przesadną grubość książek, zapełnienie “po brzegi” tekstem (co przeszkadza w przyswojeniu najważniejszych treści) oraz zbytnie teoretyzowanie.

Osterwalder zrezygnował z tradycyjnego formatu książki na rzecz atrakcyjniejszego wizualnie formatu poziomego. Zamiast białych stron wypełnionych w całości akapitami, wykorzystał obrazy i schematy, tekst ograniczając do minimum. Książka zyskała na przejrzystości, ułatwiając dotarcie do najważniejszych treści.

Współtworzenie, ewangeliści i wczesne finansowanie


Kolejny pomysł brzmiał absurdalnie: “dajmy ludziom możliwość zapłacenia nam, żebyśmy stworzyli tę książkę, zanim jeszcze ona powstanie”. Niewykonalne? A jednak! Książka współtworzona była wspólnie z 470 praktykami biznesu zgromadzonymi wokół internetowej platformy Businessmodelhub.com. Każdy z nich płacił od 24 do 243 dolarów za możliwość pracy nad książką i radość z umieszczenia na jej okładce własnego nazwiska jako współautora.

Wszyscy opłacili swoje uczestnictwo w projekcie, ponieważ czuli się częścią czegoś ważnego, wierząc jednocześnie w sukces, które przyniesie osobisty prestiż. Oprócz wnoszenia wartości merytorycznej i finansowej, występowali więc też w roli naturalnych ewangelistów produktu.

Bez wydawcy


Kluczową zmianą było całkowite pominięcie na początku procesu tradycyjnych firm wydawniczych. Pierwszy nakład został wydrukowany przez Osterwaldera z pomocą serwisu lulu.com, który pozwala każdemu na publikację książek nawet w jednym egzemplarzu.

Promocja książki odbywała się głównie przez polecenia od społeczności współtwórców, marketing partyzancki oraz blog Alexa Osterwaldera. Dystrybucja przekazana została w ręce partnerów - najpierw księgarni internetowej Amazon.com, a obecnie również trzech kolejnych.

Dopiero gdy książka stała się hitem i ich pozycja przetargowa była lepsza, autorzy sprzedali prawa do międzynarodowej dystrybucji książki firmie Wiley.

Więcej niż książka


Oprócz zmian związanych z samą książką - jej formatem, procesem wydania oraz promocją, Osterwalder zdecydował się na wpisanie w swój model dodatkowych form zarabiania.

Książka funkcjonuje obecnie jako jedna z części jego biznesu, opartego na popularyzowaniu i nauczaniu Business Model Generation. Na całym świecie prowadzone są warsztaty dla firm, oraz prelekcje otwarte. Tworzone są też narzędzia oparte na BMG - jak aplikacja na iPada.

Efektem opisanych zmian stał się światowy bestseller biznesowy. Chociaż książka Business Model Generation powstała dopiero w 2009 roku, została już przetłumaczona na 18 języków, w tym język polski. 9-blokowym schematem modelu biznesowego posługują się takie firmy jak 3M, PricewaterhouseCoopers, Deloitte czy Capgemini. Książka znajduje się na liście 10-ciu najlepiej sprzedających się książek biznesowych w historii w przeciągu roku od daty publikacji.

„Sukces Business Model Generation nie był przypadkiem. Za świetnej jakości produktem stał spójny i nowatorski model biznesowy, bez którego nawet najlepsza książka miałaby trudności w osiągnięciu statusu bestsellera.” - mówi Tomasz Rudolf, współzałożyciel firmy Innovatika, która pomaga firmom w projektowaniu modeli biznesowych. „Warto spojrzeć na swój model biznesu i zastanowić się, jakie rozwiązania można przenieść z innych dziedzin. Granice branż się zacierają. Wygrywać będą ci, którzy będą potrafili nie tylko wciąż wprowadzać innowacje w produktach, ale i na nowo definiować swoje modele biznesowe.”

Alexander Osterwalder będzie 29 Marca 2012 głównym gościem Warsaw Innovation Summit 2012: Wygrywające modele biznesu. Podczas konferencji o zmianach w modelu biznesowym opowiedzą również m.in. Sławomir Lachowski, twórca mBanku i Artur Waliszewski, dyrektor generalny Google Polska.

Bankier.pl jest partnerem medialnym tego wydarzenia.

Podając przy rejestracji kod BANKIER5 nasi czytelnicy otrzymają 25% zniżki.

http://www.warsawinnovationsummit.pl
Źródło:

Do pobrania

aaaaaajpg
Tematy
Otwórz konto w mBanku i zgarnij do 300 zł

Otwórz konto w mBanku i zgarnij do 300 zł

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki