REKLAMA
APPLE WATCH ZA 0 ZŁ?

Fakty i mity o paliwach i spalaniu

2015-09-16 12:48
publikacja
2015-09-16 12:48

Czy tankowanie benzyny wysokooktanowej pozwala osiągnąć większą moc i niższe zużycie paliwa? Czy samochody z automatyczną skrzynią biegów rzeczywiście potrzebują więcej paliwa? Czy dzięki jeździe na biegu jałowym można zaoszczędzić benzynę? Eksperci motoryzacyjni ProfiAuto pomagają demaskować te i inne motoryzacyjne mity, dotyczące paliw i spalania.

fot. ingimage / / ingimage

"Złote rady" dotyczące paliw i spalania często bywają sprzeczne lub utrwalają błędne stereotypy. Jak w gąszczu informacji znaleźć tę właściwą? Warto skonfrontować popularne "wskazówki" z fachową opinią specjalistów motoryzacyjnych.

Automat musi palić więcej

Popularnym mitem jest stwierdzenie, iż pojazdy wyposażone w automatyczną skrzynię biegów muszą spalać większą ilość paliwa. W starszych modelach pojazdów, posiadających przekładnię hydrokinetyczną, automat rzeczywiście mógł spalać więcej. Natomiast w nowych samochodach coraz częściej montuje się skrzynię dwusprzęgłową (np. PowerShift, PDK czy też DSG), która ma niewielkie straty wewnętrzne. W przypadku zastosowania tego rodzaju skrzyni, zmiana kolejnych przełożeń następuje znacznie szybciej. Dlatego też nie ma powodu, aby twierdzić, że automaty muszą palić więcej niż "manuale".

Jazda na biegu jałowym to sama oszczędność

Kolejną bardzo popularną "wskazówką" jest ta dotycząca jazdy na luzie, mającej przynieść niższe zużycie paliwa. To niestety "porada" nie tylko nieekonomiczna, ale i bardzo niebezpieczna, stwarzająca zagrożenie na drodze. W momencie jazdy na biegu neutralnym, aby samochód nie zgasł, pobierane jest przecież paliwo. Silnik wciąż wtedy pracuje. Jadąc na luzie, kierowca nie ma natomiast większej kontroli nad pojazdem i nie będzie w stanie wykonać któregoś z szybkich manewrów, w razie gdyby zaistniała taka potrzeba.

Tankuj 98 - poczujesz znacznie większą moc, a nawet obniżysz spalanie

Tankowanie wysokooktanowej benzyny ma sens, gdy posiada się samochód sportowy lub gdy dany producent zaleca jej używanie. W standardowych samochodach tankując 98, nie poczuje się znaczącej różnicy w przyroście mocy czy obniżeniu spalania. Można natomiast odczuć różnicę w cenie. Tankowanie starszych modeli samochodów paliwem wysokooktanowym bywa także ryzykowne. Dlaczego? Ponieważ takie paliwo posiada właściwości oczyszczające i może ono wypłukać z pojazdu zanieczyszczenia, które mogą np. zapchać i uszkodzić układ wtryskowy.

Mały pali mniej

W powszechnej świadomości krąży przekonanie o korzyściach z posiadania małego silnika. Jednak mały silnik nie oznacza automatycznie niskiego spalania. Niewielkie silniki nie zawsze są oszczędne. Downsizing, czyli w motoryzacyjnym slangu zastępowanie większego układu napędowego mniejszym, o tych samych parametrach, często pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji CO2 jedynie przy niskich obrotach. W warunkach codziennej jazdy, jest to dla kierowców mało osiągalne. Może zdarzyć się zatem, że większy silnik na dłuższą metę będzie bardziej ekonomiczny od małego.

Stosuj urządzenia oszczędzające paliwo

Działanie urządzeń oszczędzających paliwo można porównać do efektu placebo. Na rynku jest dostępnych wiele takich "ekonomicznych gadżetów", których skuteczność nie została udowodniona w sposób naukowy. To chociażby specjalne magnesy czy generatory wirów, których celem jest poprawa osiągów samochodu, redukcja emisji spalin oraz zmniejszanie zużycia paliwa. Kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych - bo tyle kosztują te urządzenia - lepiej jednak przeznaczyć coś, co naprawdę zmniejszy zużycie paliwa. Dobrym rozwiązaniem jest tu np. kurs ecodrivingu.

- Wydatki na paliwo pochłaniają znaczną część budżetu, jakim dysponują kierowcy, dlatego też większość z nich szuka oszczędności w tym zakresie. Pomimo dobrych chęci, rady wujka czy kolegi mogą nie przynieść jednak rezultatów. Wiedza na temat faktów i mitów dotyczących spalania - to domena fachowców, dlatego warto zweryfikować ją u mechanika czy producenta. Oni wiedza najlepiej, że niższe spalanie można natomiast rzeczywiście osiągnąć przede wszystkim dzięki prawidłowej, ekonomicznej jeździe - komentuje Michał Tochowicz, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

ProfiAuto

Źródło:Informacja prasowa
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zyskaj 500 zł w promocji „Mobilni zyskują”

Komentarze (2)

dodaj komentarz
~endi
Jeżeli wiadomo o efekcie placebo różnego rodzaju dodatków do paliwa czy gadżetów ekonomicznych to dlaczego UOKiK jeszcze tym się nie zajął ? przecież to jest jawne okradanie kierowców w biały dzień , powinny zostać przeprowadzone niezależne badania i to one winny zadecydować o dopuszczeniu danego produktu do sprzedaży . Apteka sprzedaje Jeżeli wiadomo o efekcie placebo różnego rodzaju dodatków do paliwa czy gadżetów ekonomicznych to dlaczego UOKiK jeszcze tym się nie zajął ? przecież to jest jawne okradanie kierowców w biały dzień , powinny zostać przeprowadzone niezależne badania i to one winny zadecydować o dopuszczeniu danego produktu do sprzedaży . Apteka sprzedaje leki i środki z napisem placebo , tak samo powinno być z produktami motoryzacyjnymi , w Polsce wszyscy okradają kierowców , a urzędy mające stać na straży prawa nic nie robią poza braniem pensji -SKANDAL !
~idne
Nie bardzo rozumiem dlaczego UOKIK ( czy jakiekolwiek inne Urzedy) maja sie zajmowac gadzetami ekonomicznymi oferowanymi przez producentow? O ile ich stosowanie nie jest przymusowe ( a nie musisz miec magnesu w barku czy czegos, co tam robi wir) to wara jakiemukolwiek urzedowi od tego. Jesli firma ma badania, ze cos dziala ( a kazda Nie bardzo rozumiem dlaczego UOKIK ( czy jakiekolwiek inne Urzedy) maja sie zajmowac gadzetami ekonomicznymi oferowanymi przez producentow? O ile ich stosowanie nie jest przymusowe ( a nie musisz miec magnesu w barku czy czegos, co tam robi wir) to wara jakiemukolwiek urzedowi od tego. Jesli firma ma badania, ze cos dziala ( a kazda firma, sprzedajaca swoje produkty raczej ma jakies badania odrozniajace i wywyzszajace ja ponad konkurencje) i znajduja sie jelenie, ktorzy to kupuja, to wszystko ok. Wolny rynek rzadzi. A nieuczciwe firmy beda szybko wyeliminowane z rynku.
Oczywiscie co innego, jesli normy produkcji nie sa zachowane, istnieje zagrozenie dla srodowiska czy wrecz zagorzenie dla zycia ludzkiego poprzez uzywanie takich produktow, to wtedy wszystkie urzedy oczywiscie powinny reagowac. Ale w innym wypadku nie wierzmy bezkrytycznie co nam wciskaja TV, gazeta i internet i po prostu myslmy :)

Powiązane: Paliwa

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki