REKLAMA

Enter Air notuje spory popyt na loty, chce w 2022 roku osiągnąć zysk netto

2022-03-29 13:14
publikacja
2022-03-29 13:14
Enter Air notuje spory popyt na loty, chce w 2022 roku osiągnąć zysk netto
Enter Air notuje spory popyt na loty, chce w 2022 roku osiągnąć zysk netto
/ Enter Air

Enter Air odczuwa dość duży popyt na usługi lotnicze i zakłada, że 2022 roku pokaże zysk netto - poinformował PAP Biznes w wywiadzie dyrektor generalny spółki, Grzegorz Polaniecki.

"W 2022 roku widać postęp wychodzenia z kryzysu wywołanego pandemią. Niestety Rosja rozpoczęła wojnę z Ukrainą, co obok tragedii ludności, ma wpływ na ceny ropy i wahania kursów walut. Notujemy dość duży popyt na nasze usługi. Ze względu na osłabienie złotego w stosunku do dolara, może się jednak zdarzyć, że mniej Polaków zdecyduje się na wylot na zagraniczne wakacje. Dlatego naszym tegorocznym celem, nie jest skupianie się tylko na rynku polskim, ale dalsza dywersyfikacja w Europie. Chcemy wzmocnić naszą obecność m.in. w Niemczech, Skandynawii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. W ostatnim roku lataliśmy na tych rynkach raczej krótkie kontrakty. Wolumenowo zwiększamy udział zagranicznych rynków w stosunku do rynku polskiego" - powiedział dyrektor.

"W 2022 roku mam nadzieję, że pod kątem liczby lotów wrócimy no normalnych poziomów. Możliwy jest nawet powrót do 100 proc. z 2019 roku. Trzeba jednak podkreślić, że naszym celem nie jest uzyskanie jak największej liczby lotów, ale najważniejszym celem jest powrót do trwałej rentowności. Uzyskujemy ją wówczas, gdy jest przewaga popytu nad podażą i mamy wówczas największą efektywność wykorzystania floty. W tym roku planujemy korzystać z 25 naszych samolotów. Czy będziemy zwiększać flotę korzystając z wynajmu dodatkowych maszyn, zależy od tego jak ostatecznie poukładają się tegoroczne kontrakty. Jeśli chodzi o kursy walut, to koszty i przychody mamy głownie w Euro i USD. Nie mamy gotówkowej ekspozycji walutowej. Zakładamy, że w 2022 roku osiągniemy zysk netto, sytuacja na rynku jest dobra, a restrukturyzacja w postaci m.in obniżenia kosztów leasingu samolotów, którą prowadziliśmy przez ostatnie dwa lata, już przynosi efekty" - dodał.

Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2021 roku wzrosły o 103 proc. do 844,6 mln zł. EBITDA zwiększyła się do 177 mln z 35,5 mln zł. Strata netto wyniosła 21,1 mln zł wobec 98,7 mln zł straty rok wcześniej.

Enter Air współpracuje z czterema największymi w Polsce biurami: TUI, Rainbow, Itaką i Coral Travel oraz ponad 20 europejskimi biurami podróży.

Dyrektor generalny ocenia, że Enter Air zamknął 2021 rok w okolicy zera na poziomie wyniku netto.

"Rok 2021 upłynął jeszcze pod bardzo dużym wpływem restrykcji pandemicznych, które same w sobie nie były tak dotkliwe, ale cały czas ulegały zmianie. Ludzie nie mieli pewności, czy po powrocie z podróży samolotem z innego kraju, nie trafią na kwarantannę. Decyzje w tym zakresie były podejmowane w ciągu kilku dni, na podstawie odczytu zakażeń i zgonów. Pierwsze półrocze ubiegłego roku charakteryzowało się jeszcze dużą niepewnością i ciężko było ustabilizować rozkłady lotów. W terminach takich jak Wielkanoc i długi weekend majowy, gdzie zazwyczaj notowaliśmy wzmożone zapotrzebowanie na loty, popyt się nie odbudował w pełni. To skutkowało poniesieniem straty w pierwszym półroczu. W trzecim kwartale 2021 roku, w którym zwykle odrabiamy straty, udało nam się wygenerować pozytywny wynik. Cały rok powinien zamknąć się wynikiem w okolicy zera" - powiedział.

"Uważam, że w warunkach w jakich lataliśmy w 2021 roku, poradziliśmy sobie znakomicie i nikt w Europie nie był w stanie tego lepiej +rozegrać+. W stosunku do 2019 roku, czyli ostatniego przed pandemią doszliśmy do około 80 proc. lotów w 2021 roku" - dodał.

Polaniecki poinformował, że na razie w związku z pożyczką PFR Enter Air ma ograniczenie dotyczące wypłaty dywidendy. Obowiązuje ono do momentu spłaty pożyczki. Teoretycznie istnieje możliwość uzyskania zgody PFR na wypłatę dywidendy, ale aktualnie nie są prowadzone takie rozmowy.

W lutym 2021 roku Enter Air otrzymał wsparcie w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm w formie pożyczki płynnościowej w kwocie 287 mln zł.

Dyrektor generalny zapowiedział, że decyzja dotycząca inwestycji w nowy hangar może zapaść w 2022 roku

"Decyzja dotycząca budowy nowego hangaru być może zapadnie w tym roku. Porty, w których mamy stałe bazy, nie zaoferowały nam akceptowalnych warunków, do tego, żebyśmy zbudowali u nich hangar. Aktualnie rozmawiamy z innymi polskimi portami, mamy też wybranego partnera, który zbuduje obiekt" - poinformował.

Enter Air realizuje połączenia latając w ponad 30 krajach od Islandii i Portugalii po Kenię i Wyspy Zielonego Przylądka. Przewoźnik posiada sześć stałych baz operacyjnych w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Paryżu i Zurychu oraz kilka baz sezonowych, m.in. w Londynie, Madrycie, Pradze i Tel Awiwie.

Flota Enter Air składa się obecnie z 23 samolotów Boeing 737-800 i dwóch Boeingów 737 MAX 8.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Przekonaj się, dlaczego warto wziąć kredyt gotówkowy w mBanku (RRSO 20,53%)

Przekonaj się, dlaczego warto wziąć kredyt gotówkowy w mBanku (RRSO 20,53%)

Komentarze (1)

dodaj komentarz
jacekkalimowski4
Myślę, że uda im się to osiągnąć, znów są otwarte granice i ludzie chętnie latają na urlop

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki