REKLAMA

Comp nie wyklucza wypracowania ponad 130 mln zł EBITDA w tym roku

2020-05-29 11:00
publikacja
2020-05-29 11:00
fot. Krystian Maj / FORUM

Comp nie wyklucza wypracowania w 2020 roku zakładanych co najmniej 130 mln zł EBITDA, ale ocenia, że jest to ambitny cel. By ocenić wpływ epidemii na całoroczne wyniki, grupa będzie potrzebowała minimum jednego miesiąca normalnego funkcjonowania - poinformował PAP Biznes prezes Robert Tomaszewski. Zdaniem prezesa, przesunięcie terminów fiskalizacji online nie musi mieć wpływu na wyniki grupy w całym 2020 roku.

"Początek roku potwierdził nasze założenia, jak będzie dalej – zobaczymy. Pytaniem jest jak szybko sytuacja gospodarcza wróci do normy - na tym etapie na pewno jesteśmy w stanie wyobrazić sobie scenariusz w jakim to jest możliwe, natomiast mamy świadomość, że skutki obecnej sytuacji są niełatwe do przewidzenia" - powiedział prezes.

"Żeby ocenić rzeczywisty wpływ na wyniki całoroczne będziemy potrzebowali co najmniej jednego pełnego miesiąca normalnej sprzedaży - wtedy okaże się, na ile nasze oferty dla sektora handlu i usług oparte o system abonamentowy i korzyści specjalne znajdują zainteresowanie, pomimo strat w tych branżach, i pomogą w realizacji ambitnego celu" - dodał.

Strategia Compu zakłada wypracowanie w 2020 roku nie mniej niż 130 mln zł EBITDA. W pierwszym kwartale wynik EBITDA grupy wzrósł rok do roku o 23,8 mln zł z 14,5 mln zł rok wcześniej.

Tomaszewski poinformował, że Comp podjął szereg inicjatyw, które mogą sprawić, że firmy chętniej skorzystają z oferty grupy w okresie spowolnienia gospodarczego wywołanego epidemią.

"Dla branży gastronomicznej oferujemy darmowy software przy zakupie urządzenia, dodatkowo rozkładamy płatności na raty i również planujemy rollout naszej M/platform na branżę gastronomiczną" - powiedział.

"Może być tak, że po powrocie do normalnego funkcjonowania ten sektor gospodarki, jak również inne sektory z przełożoną fiskalizacją, będzie szybciej zainteresowany naszą ofertą, ale by ocenić, czy wpłynie to istotnie na nasze wyniki w tym roku, potrzebujemy przynajmniej jednego pełnego miesiąca, czyli np. czerwca. Wiemy, że to niełatwe zadanie, ale skala korzyści, jaką proponujemy przedsiębiorcom jest również bez precedensu, więc ma prawo zadziałać" - dodał.

Zdaniem prezesa, przesunięcie terminów fiskalizacji online nie musi mieć wpływu na całoroczne wyniki grupy.

"Patrząc na wyniki ostatnich czterech kwartałów, gdy w każdym z nich osiągnęliśmy wyraźnie powyżej 20 mln zł zysku EBITDA widać, że zmiany regulacyjne to nie jedyny czynnik, który wpływa na nasze wyniki, bowiem obydwie części - segment IT oraz segment retail - dobrze kontrybuują do wyniku w różnych okolicznościach zewnętrznych" - powiedział prezes.

"Wpływ fiskalizacji online jest oczywiście widoczny i czujemy wyzwanie przed sobą z uwagi na zmianę terminu, ale to przesunięcie nie musi mieć wpływu na nasze wyniki w skali całego roku, jeżeli będzie oznaczało zmianę szczytu popytu z drugiego na czwarty kwartał" - dodał.

Z uwagi na trwającą epidemię COVID-19 Ministerstwo Finansów planuje przesunięcie terminów wprowadzenia obowiązku stosowania kas fiskalnych online. Dla branży gastronomicznej oraz hotelarskiej nowym terminem będzie początek 2021 roku (wcześniej była to połowa 2020 roku) natomiast m.in. dla salonów fryzjerskich, kosmetycznych oraz kancelarii prawniczych będzie to 1 lipca 2021 roku (wcześniej planowano 1 stycznia 2021 roku).

Prezes ocenia, że niezależnie od wdrażania kolejnych etapów fiskalizacji online sprzedaż urządzeń fiskalnych na rynku odtworzeniowym wynosi ok. 200 tys. rocznie. Comp szacuje swój udział rynkowy na ok. 50 proc.

"Rynek odtwarza się co 5-7 lat w całości - łącznie w Polsce urządzeń fiskalnych jest ponad 1,5 mln. Czasem, gdy mamy do czynienia ze zmianą technologii - np. urządzeniami online - to część tego rynku odtworzeniowego w danym roku nam wypada. MF szacuje, że fiskalizacja online dotknie 345 tys. podatników. Ci podatnicy z rynku odtworzeniowego wypadną na kilka lat, ale cała reszta pozostaje, a jest ich olbrzymia większość" - powiedział.

Dodał, że grupa pozostaje zainteresowana każdym procesem fiskalizacji online na świecie. Jak podał prezes, marki grupy Comp są obecne w 20 krajach świata. Firma jest m.in. liderem rynku kas online na Węgrzech.

Comp skupia się na rozwoju M/platform - rozwiązania skierowanego do branży producentów FMCG (dóbr szybkozbywalnych), które pozwala uzyskiwać informacje zwrotną dotyczącą realizowanych promocji. System jest oparty o urządzenia fiskalne. Grupa pozyskała jak dotąd 9,8 tys. punktów sprzedaży detalicznej do programu, a - jak podał Tomaszewski - planem jest, by ta liczba wzrosła do ponad 20 tys. w ciągu najbliższych czterech kwartałów.

"Obecnie mamy chwilę przerwy w pozyskiwaniu nowych punktów do M/platform, co jest naturalne ze względu na zamknięcie gospodarki" - dodał.

Prezes poinformował, że obecnie za pośrednictwem M/platform realizowana jest największa akcja promocyjna w historii polskiego handlu tradycyjnego, obejmująca kilkanaście najpopularniejszych kategorii produktowych.

W przyszłym roku M/platform ma przekroczyć próg rentowności.

"W tej chwili naszym celem jest zbudowanie skali M/platform, zarówno po stronie liczby punktów jak i liczby producentów, i w związku z tym jest to etap inwestycji - zarabiamy, ale nie tyle, by pokryć wszystkie nasze koszty. W planie na przyszły rok liczymy natomiast na pełne bilansowanie się tej działalności" - powiedział prezes.

Grupa planuje uruchomienie systemu również za granicą.

"Z uwagi na naszego partnera, którym jest podmiot z grupy Heineken, mamy możliwość ekspansji również na inne rynki" - powiedział Tomaszewski.

Prezes poinformował, że ogromna większość kosztów uruchomienia systemu M/platform została poniesiona wcześniej i grupa nie planuje kolejnych istotnych inwestycji w tym zakresie. Również w skali całej działalności nakłady inwestycyjne mają nie przekroczyć poziomu amortyzacji. Tomaszewski podał również, że Comp nie szuka obecnie celów akwizycyjnych, ale nie wyklucza przejęć, szczególnie takich, które mogłyby rozszerzyć know-how grupy przy rozwoju M/platform.

Prezes podał, że w segmencie informatycznym portfel zamówień Compu wynosi ok. 185 mln zł.

Ta część działalności Compu wypracowała w pierwszym kwartale 2020 roku 4,4 mln zł zysku operacyjnego przy 47,8 mln zł przychodów - odpowiednio o 29 proc. i 13,5 proc. mniej niż w rok wcześniej.

Comp zajmuje się rozwiązaniami z zakresu bezpieczeństwa IT, bezpieczeństwa sieciowego oraz rozwiązaniach dla rynku handlu i usług. Grupa jest największym podmiotem na polskim rynku urządzeń fiskalnych (marki Novitus i Elzab) oferując kasy fiskalne, drukarki oraz rozwiązania IT wspierające sektor handlu detalicznego. (PAP Biznes)

kuc/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Prowadź konto za 0 złotych w banku Pekao S.A.

Prowadź konto za 0 złotych w banku Pekao S.A.

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki