REKLAMA

Biedronka, Kaufland, Lidl i Aldi. Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości

2022-11-25 11:23
publikacja
2022-11-25 11:23

U 53 proc. przedsiębiorców spośród 868 skontrolowanych placówek detalicznych, usługowych i gastronomicznych, Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości dot. m.in. oznaczenia towarów. Były wśród nich 24 placówki sieci Biedronka, 10 sieci Kaufland, po 7 sieci Lidl i Aldi - poinformował UOKiK.

Biedronka, Kaufland, Lidl i Aldi. Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości
Biedronka, Kaufland, Lidl i Aldi. Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości
fot. PhotoRX / / Shutterstock

W pierwszym półroczu 2022 roku Inspekcja Handlowa objęła kontrolą 1637 przedsiębiorców, m.in. placówki detaliczne, należące do sieci handlowych, lokale usługowe oraz gastronomiczne. Nieprawidłowości stwierdzono u 868 przedsiębiorców (53 proc.). Inspektorzy skontrolowali ponad 322 tys. produktów, z czego przeszło 43,5 tys. zakwestionowano ze względu na sposób oznaczenia ceny – poinformował UOKiK.

Spośród nieprawidłowo oznaczonych towarów 74,2 proc. nie miało cen jednostkowych, przy 4,7 proc. została ona błędnie wyliczona, 16,7 proc. wyrobów nie miało ceny, a 3,1 proc. było nieprawidłowo oznaczonych. Na parkingach i stacjach benzynowych brakowało cenników dla kierowców pojazdów zbliżających się do parkingu – stwierdziła Inspekcja Handlowa.

Według wyników kontroli, w placówkach usługowych odnotowano m.in. przypadki braku cennika i niewłaściwe, budzące wątpliwości zapisy, takie jak np. brak jednoznacznej ceny za świadczone usługi. W przypadku lokali gastronomicznych brakowało często informacji w cennikach o nominalnej ilości oferowanych potraw i napojów.

W 6,9 proc. skontrolowanych placówkach sprzedaży detalicznej stwierdzono niezgodność ceny z tą zakodowaną na kasie - na niekorzyść konsumenta. Zauważono także nieprawidłowości w 4,9 proc. zbadanych placówek sprzedających produkty "na wagę" przy odliczaniu wagi opakowania, co mogłoby doprowadzić do pobierania wyższej należności.

Na podstawie zgromadzonych danych, wydano 739 decyzji nakładających kary pieniężne na przedsiębiorców o łącznej kwocie ponad 628,8 tys. zł za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach oraz 16 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 76,5 tys. zł za kolejne naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach.

W przypadku sieci handlowych – jak wynika z raportu – poddano kontroli: 58 placówek sieci Biedronka, stwierdzając nieprawidłowości w 24 z nich (41,4 proc.); 22 placówki sieci Kaufland, stwierdzając nieprawidłowości w 10 z nich (45,5 proc.); 22 placówki sieci Lidl, stwierdzając nieprawidłowości w 7 z nich (31,8 proc.); 12 placówek sieci Aldi, stwierdzając nieprawidłowości w 7 z nich (58,3 proc.). (PAP)

ra/ je/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
zoomek
proponuję też datę przydatności do spożycia ujednolicić i umieszczać np przy kodzie kreskowym, czcionka powinna być na tyle duża żeby większość ludzi z nadwzrocznością starczą mogła przeczytać bez okularów. Np że musi być czytelne przy plus pięć dioptrii bez okularów.
Każdy wiedziałby gdzie szukać. Do tego jede standard zapisu
proponuję też datę przydatności do spożycia ujednolicić i umieszczać np przy kodzie kreskowym, czcionka powinna być na tyle duża żeby większość ludzi z nadwzrocznością starczą mogła przeczytać bez okularów. Np że musi być czytelne przy plus pięć dioptrii bez okularów.
Każdy wiedziałby gdzie szukać. Do tego jede standard zapisu daty np 25/11/2022, zawsze taki sam - dzień/miesiąc/rok
forfun
A w NETTO pomarańczowe krzykliwe wywieszki cenowe z dużą czcionką niższą ceną - a z boku małym drukiem iż obowiązuje przy zakupie 2 - 3 szt danego towaru a regularna jest wyższa. I nic nikt się za to nie bierze.
Nie tak powinna wyglądać wywieszka cenowa
darius19
ciezka sprawa. Najlepiej gdyby "rynek" takie nieprawidlowosci prostowal. Ale nie prostuje. Wiec rola regulatora. A moze pozwy zbiorowe? Malo realne.
raf2004
Taką praktykę nie tylko Netto stosuje. To samo jest w Żabce, Biedronce i Stokrotce. UOKiK powinien zakazać tego typu praktyk, bo np. osoby cierpiące na dalekowzroczność nie są w stanie przeczytać małego druku. Jeżeli ktoś już stosuje różne ceny dla 1 szt i dla 2 lub 3, to dużym drukiem powinna być ceną w przypadku zakupu 1 szt., Taką praktykę nie tylko Netto stosuje. To samo jest w Żabce, Biedronce i Stokrotce. UOKiK powinien zakazać tego typu praktyk, bo np. osoby cierpiące na dalekowzroczność nie są w stanie przeczytać małego druku. Jeżeli ktoś już stosuje różne ceny dla 1 szt i dla 2 lub 3, to dużym drukiem powinna być ceną w przypadku zakupu 1 szt., a małym drukiem w przypadku zakupu 2 lub 3 sztuk.

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki