Asahi widzi potencjał do wzrostu udziału piw czeskich i bezalkoholowych w Polsce

Asahi Breweries Europe Group, właściciel browarów m.in. w Tychach, Poznaniu i w Białymstoku, widzi potencjał do wzrostu udziału piw czeskich oraz bezalkoholowych w Polsce. Chce też być liderem w segmencie piw kraftowych.

Asahi widzi potencjał do wzrostu udziału piw czeskich i bezalkoholowych w Polsce
Asahi widzi potencjał do wzrostu udziału piw czeskich i bezalkoholowych w Polsce (Kompania Piwowarska)

ABE Group szacuje, że do 2025 roku udział piw kraftowych w Europie Centralnej wzrośnie do 10 proc. Największy potencjał wzrostu widzi w piwach IPA (25 proc. całości segmentu), a także w ALE i specjalnych lagerach.

"Naszym celem jest pozycja lidera w tym segmencie rynku w Europie Centralnej" - powiedział na czwartkowym spotkaniu z dziennikarzami Grant McKenzie, dyrektor marketingu Asahi Breweries Europe Group.

ABE Group widzi też potencjał do dynamicznego wzrostu udziału piwa bezalkoholowego. Obecnie udział sprzedaży tego segmentu w Polsce wynosi 1,3 proc., podczas gdy średnia dla Europy Centralnej wynosi 2,9 proc., a do 2020 roku ma wzrosnąć do 4,5 proc.

"Jest nieuniknione, że sprzedaż piwa bezalkoholowego w Polsce będzie dynamicznie rosła, spodziewamy się, że w najbliższych latach jego sprzedaż przynajmniej się podwoi" - powiedział McKenzie.

Kolejny trend, który ABE Group dostrzega na polskim rynku, jest rosnące zainteresowanie piwami czeskimi. Jego flagowy produkt z tej półki, piwo Kozel, notuje ponad 100-proc. dynamiki sprzedaży rocznie.

"Nie wykluczamy uruchomienia w Polsce konceptu sieci pubów Kozlovna" - powiedział Andrew Highcock, dyrektor zarządzający Kompanii Piwowarskiej, która jest częścią ABE Group.

Puby Kozlovna działają m.in. na Słowacji, w Czechach, Gruzji, w Kazachstanie i w Rosji.

ABE Group przygotowuje się też do wprowadzenia na polski rynek piwa japońskiego super dry Asahi.

"Piwo to pojawiło się już na Węgrzech, jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników, w maju wprowadziliśmy je w Czechach i na Słowacji, w tym tygodniu zadebiutuje w Rumunii. Polska będzie następna" - powiedział McKenzie.

W Polsce w dalszym ciągu przeważa sprzedaż piwa typu lager (76 proc. całości). Pozostałe segmenty to m.in. piwa mocne, smakowe, niepasteryzowane, a także bezalkoholowe.

Andrew Highcock poinformował, że w przypadku największych marek lagerowych, Tyskie, Lech i Żubr, planuje działania odświeżające marki i nowe kampanie marketingowe.

Paolo Lanzarotti, prezes Asahi Breweries Europe Group, poinformował, że w pierwszym kwartale wolumen sprzedaży piwa przez ABE Group wzrósł rdr o 2 proc., do 6450 khl. Przychody spółki wzrosły rdr o 3 proc i wyniosły 485 mln euro, a zysk operacyjny z podstawowej działalności wyniósł 65 mln euro (wzrost rdr o 63 proc.).

W 2017 roku (licząc od kwietnia, gdy ABE Group kupił biznes w Europie Centralnej od SABMillera) wolumen piwa spadł rdr o 1 proc. do 26084 khl, przychody wzrosły 1 proc. do 1,46 mld euro, a zysk operacyjny z działalności podstawowej poprawił się o 6 proc. i wyniósł 351 mln euro.

"Spadek wolumenu w 2017 r. to efekt zmiennej pogody, a także braku ważnych imprez sportowych, który był odczuwalny zwłaszcza na polskim rynku" - powiedział Lanzarotti.

Kompania Piwowarska szacuje swój udział w polskim rynku na 35 proc. pod względem wartości sprzedaży i na 34 proc. pod względem wolumenu. Pozycję wicelidera ma notowana na warszawskiej giełdzie Grupa Żywiec.

Andrew Highcock ocenia, że przy założeniu utrzymywania się dobrej pogody i dzięki mistrzostwom świata w piłce nożnej, wolumen sprzedaży piwa w Polsce może lekko wzrosnąć w tym roku.

"Nie oczekujemy dużych zmian w spożyciu piwa przez Polaków, ale możliwy jest lekki wzrost wolumenowo" - powiedział Highcock.

"Oczekujemy natomiast istotniejszego wzrostu wartości sprzedaży. Cena piwa rośnie i będzie nadal rosła w tym roku, gdyż wszyscy producenci piwa odczuwają silny wzrost kosztów. Kompania Piwowarska poinformowała swoich klientów o rezygnacji z taktycznych programów promocyjnych wspierających sprzedaż piw z niższego segmentu cenowego w butelkach zwrotnych" - dodał.

Polska jest trzecim największym rynkiem piwa w Unii Europejskiej. Spożycie piwa na osobę w Polsce wyniosło w ubiegłym roku 99 litrów. Przychody ze sprzedaży detalicznej Kompanii Piwowarskiej w 2017 roku wyniosły około 16 mld zł.

pr/ osz/

Źródło: PAP Biznes
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne