Ambra spodziewa się spowolnienia wzrostu rynku wina w Polsce w '20, ale średniorocznie zwyżka 5 proc.

Ambra spodziewa się spowolnienia wzrostu rynku wina w Polsce w 2020 roku, ale zakłada, że w najbliższych latach średnioroczna zwyżka wyniesie około 5 proc. – poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Robert Ogór. Dodał, że producent i dystrybutor wina oraz innych alkoholi chce utrzymać trend corocznego wzrostu dywidendy.

(fot. Marek Wiśniewski / FORUM)

W ocenie prezesa ewentualne wprowadzenie przez rząd tzw. podatku cukrowego oraz dodatkowe opłaty za tzw. małpki miałoby marginalne znaczenie z punktu widzenia obrotów grupy.

"Zakładamy, że wino jako kategoria związana z progresywnymi trendami rosnących dochodów, urbanizacji, rosnącej roli kobiet, nadal będzie osiągało wyższe niż średnie stopy wzrostu. Liczymy, że średnio to będzie około 5 proc. wzrostu rynku wina rocznie. Jednak dane dotyczące ubiegłego roku są poniżej tej liczby " - powiedział prezes.

"Branża spożywcza na końcu reaguje na zmiany konsumpcji, bo to są najmniej poddające się ograniczeniu wydatki. Wydaje nam się, że patrząc na dane dotyczące rozwoju rynku wina, ten rok może być mniej dynamiczny niż poprzedni. Wyniki konsumpcji GUS za ostatni kwartał 2019 roku to pokazują. Nastawiamy się na scenariusz spowolnienia wzrostu konsumpcji i w związku z tym na spowolnienie zwyżki rynku wina. Obserwujemy wyhamowanie konsumpcji również w naszej branży" - dodał.

Ogór poinformował, że według wstępnych danych wzrost sprzedaży win stołowych wyniósł w 2019 roku około 4 proc. wobec 7 proc. w 2018 roku. Pozycję lidera utrzymała whisky z 16 proc. zwyżką. O 6 proc. zwiększyły się wydatki na wódkę, co jest wynikiem najlepszym od kilku lat.

Według szacunkowych danych Głównego Urzędu Statystycznego spożycie ogółem w 2019 roku zwiększyło się o 4 proc. po 4,1 proc. zwyżce w 2018 roku. Spożycie indywidualne zwiększyło się o 3,9 proc., podczas gdy przed rokiem zwyżka wyniosła 4,3 proc.

Pomimo obaw w spowolnienie konsumpcji Ambra chce zwiększać dywidendę, która trafia do akcjonariuszy. Za rok obrotowy 2018/2019 zakończony 30 czerwca 2019 roku było to 0,70 zł na akcję.

"Patrzymy umiarkowanie optymistycznie na rok 2020. Chcielibyśmy utrzymać trend corocznego wzrostu dywidendy" - powiedział prezes.

Ogór zapowiedział, że umiarkowany optymizm grupy na 2020 rok oparty jest na rozwoju organicznym. Ambra duże nadzieje wiąże z rozwojem nowych produktów.

"Na razie nie mamy nowych projektów, które chcielibyśmy ogłosić. Cały czas uważnie przyglądamy się rynkowi. Umiarkowany optymizm na 2020 rok oparty jest na rozwoju organicznym" - powiedział.

Dodał, że w bieżącym roku Ambra planuje otwarcie kilku sklepów Centrum Wina/ Distillers Limited. Obecnie sieć liczy 30 sklepów specjalistycznych w Polsce.

Ambra zajmuje się produkcją, importem i dystrybucją win i innych alkoholi w Europie Środkowo-Wschodniej. Około 80 proc. przychodów grupy realizowanych jest w Polsce.

"Prowadzimy wiele nowych projektów m.in. nową odsłonę polskiego wina regionalnego w postaci Winiarni Zamojskiej. Pierwsze nasze wina z owoców pojawiły się w sprzedaży jesienią ubiegłego roku. Duża segmentacja i dywersyfikacja naszego portfela produktowego powoduje, że taki projekt jak Winiarnia Zamojska w ujęciu procentowym, nie uzyska istotnego udziału w naszych przychodach. Gdyby przychody z win regionalnych z polskich owoców osiągnęły poziom porównywalny do Cydru Lubelskiego, czyli kilku mln litrów rocznie w ciągu kilku lat, to można by mówić o sukcesie projektu. Nawet wówczas mówimy o pojedynczych procentach w przychodach grupy" - powiedział prezes.

W jego ocenie projekty dot. nowych podatków i opłat będą miały nieznaczne znaczenie dla spółki.

"Z punktu widzenia Ambry ewentualne wprowadzenie tzw. podatku cukrowego oraz dodatkowe opłaty za tzw. małpki miałoby marginalne znaczenie z punktu widzenia obrotów grupy" - powiedział.

Na początku lutego Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy wprowadzający tzw. podatek cukrowy i opłatę od tzw. małpek.

Ministerstwo Zdrowia przygotowało w grudniu 2019 r. projekt tzw. ustawy cukrowej, nakładającej dodatkowe opłaty na wyroby zawierające określone dodatki. Ponadto projekt ustawy wprowadza dodatkową opłatę związaną ze sprzedażą napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ gor/

Źródło: PAP Biznes
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 lubiepieski

Widać, że o zwykłych obywatelach nikt nie myśli :(

! Odpowiedz
0 3 awenturyn1

Świetna spółka. Chciałem zainwestować jak była po 11 PLN , a teraz to można jedynie "pluć w brodę". Przy rosnącej inflacji, a przede wszystkim galopujacych cenach żywności można założyć, że spożycie wina , które nie jest produktem pierwszej potrzeby (przynajmniej dla większości :) ) , może jednak być mniejsze niż zakłada Pan Prezes. Ale powodzenia.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
AMBRA -0,56% 17,60
2020-06-04 13:54:26
WIG 0,44% 49 949,35
2020-06-04 14:06:00
WIG20 0,51% 1 775,83
2020-06-04 14:21:45
WIG30 0,45% 2 058,49
2020-06-04 14:21:00
MWIG40 0,04% 3 546,99
2020-06-04 14:06:45
DAX -0,25% 12 456,14
2020-06-04 14:14:00
NASDAQ 0,78% 9 682,91
2020-06-03 22:03:00
SP500 1,36% 3 122,87
2020-06-03 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.