2,5 mln zł przyniosła spółce Browar Górniczo-Hutniczy w Krakowie publiczna emisja akcji tej spółki. Pieniądze pozyskane od 448 inwestorów zostaną przeznaczone na zakup profesjonalnego sprzętu do produkcji piwa - poinformował wiceprezes spółki Damian Żurawski.


Do utworzenia browaru dąży Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie z okazji jubileuszu 100-lecia tej uczelni.
Publiczna emisja akcji Browaru Górniczo-Hutniczego, który powstaje w Klubie Studio (akademickie centrum kultury AGH na tzw. Miasteczku Studenckim), ruszyła w czerwcu i miała charakter tzw. crowdfundingu udziałowego. To finansowanie społecznościowe; akcje można było nabyć drogą internetową.
„Akcje z publicznej emisji rozeszły się w ponad trzy tygodnie. 448 akcjonariuszy to osoby indywidualne i jedna firma. Publiczna emisja cieszyła się dużym zainteresowaniem, nie wykluczamy ogłoszenia kolejnej w przyszłości” – powiedział w środę PAP wiceprezes spółki Damian Żurawski.
Wartość jednej akcji to 5 zł, a minimalny pakiet, jaki mógł objąć udziałowiec, wynosił 100 walorów (symboliczna liczba 100 z okazji świętowanego 100-lecia AGH)o wartości 500 zł. Najwięcej – 1 mln zł - w powstający browar zainwestował anonimowy przedsiębiorca. „To nasz absolwent (Akademii Górniczo-Hutniczej-PAP), niejednokrotnie wspierał uczelnię” – zdradził Żurawski.
Środki z emisji akcji niemal w całości zostaną przeznaczone na zakup linii produkcyjnej, zawierającej m.in. warzelnię, zbiorniki do fermentacji, linię do butelkowania, instalację do nalewania piwa prosto z tanka. Produkcja zostanie oparta o linię technologiczną niemieckiej firmy Kaspar Schulz.
Wszyscy udziałowcy otrzymają imienny papier wartościowy, przygotowany we współpracy z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych. Każdy partycypant, zależnie od wniesionego wkładu, będzie mógł też liczyć na dodatkowe nagrody - od zniżek na asortyment browaru przez zaproszenia na koncerty w Klubie Studio, aż do możliwości uwarzenia własnego piwa.
Spółka Browar Górniczo-Hutniczy została powołana w październiku ub. r. W czerwcu tego roku zarząd firmy zorganizował pierwszą publiczną emisję akcji spółki.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w połowie września rozpocznie się montaż linii produkcyjnej. W październiku mały browar restauracyjny uświetniłby obchody 100-lecia Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, a pod koniec grudnia piwo trafiłoby do dystrybucji.
Zgodnie z zapowiedziami napój ma być dystrybuowany najpierw w Klubie Studio, potem w innych klubach na Miasteczku Studenckim AGH. Na początku browar ma warzyć piwa typu lager lub pils oraz pszeniczne lub ipa. Później w ofercie będą też piwa sezonowe i okolicznościowe, np. piwo „barbórkowe”. Członek zarządu zaznaczył, że browar będzie produkował także piwa bezalkoholowe.
W 1913 r. cesarz Franciszek Józef wydał dekret o utworzeniu Akademii Górniczej. Rozpoczęto przygotowania do zainaugurowania działalności tak wyczekiwanej przez gospodarkę uczelni: powołano profesorów, zatwierdzono programy, ale ze względu na wybuch I wojny światowej wielkie, zapoczątkowane jeszcze w XIX w. marzenie odłożone zostało – jak napisał w 1915 r. miejski urzędnik – „do spokojnych czasów”. Nastąpiło to w 1919 r., kiedy marszałek Józef Piłsudski uroczyście zainaugurował działalność ówczesnej Akademii Górniczej.
100 lat temu Akademię tworzyło 80 studentów i kilkunastu profesorów. Dziś jest to 30 tys. studentów, 4,2 tys. pracowników, w tym 2 tys. nauczycieli akademickich.
Polska Agencja Prasowa jest patronem medialnym obchodów 100-lecia uczelni. (PAP)
autor: Beata Kołodziej
bko/ pad/ mmu/