Ruch w komisach samochodowych wciąż nie wrócił do poziomu sprzed wybuchu pandemii, choć liczba aut używanych sprowadzonych do Polski w 2021 r. była o ponad 10 proc. wyższa niż rok wcześniej – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Optymizmem nie napawa jednak wiek sprowadzanych aut – wciąż najpopularniejsze są te z roczników 2006-2009.
W 2021 r. w Polsce zarejestrowano 939 906 używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy. I choć to wynik o blisko 11 proc., a nominalnie o ok. 92 tys. wyższy niż przed rokiem, w relacji dwuletniej zanotowano 7-procentową obniżkę. Wówczas, podobnie zresztą jak w 2018 r., do Polski trafiło ponad milion aut, głównie z Zachodu.
Tylko w dwóch miesiącach – marcu i czerwcu – liczba używanych aut sprowadzonych do Polski była wyższa niż w analogicznym okresie rekordowego pod tym względem 2019 r.
Moda na passata przemija
Wciąż najpopularniejszą marką pozostaje Volkswagen (98,2 tys. sztuk) a najpopularniejszym modelem audi a4 (28,2 tys. sztuk). Inaczej niż przed rokiem na drugim miejscu uplasował się opel astra, a na trzecie spadł volkswagen golf. Najmocniej względem 2020 r. wzrosła liczba sprowadzonych do Polski różnych generacji opla corsy (16,2 tys. sztuk i +17,9 proc. r/r) oraz fordów fiesta (14 tys. i +17,3 proc. r/r).
Słabnie za to moda na volkswageny passaty. Model, który plasował się w czołowej trójce popularności jeszcze przed dwoma laty, w 2021 r. spadł na ósmą pozycję. Spadła także liczba sprowadzonych passatów w ujęciu rocznym.
Podobnie jak w poprzednich latach, większość sprowadzonych do polskich komisów aut przyjechało z Niemiec (58 proc.). Względem 2020 r. import zza Odry wzrósł o blisko 12 proc. Jeszcze mocniej, o niespełna 20 proc. wzrosła w ciągu roku liczba aut sprowadzonych do Polski z Francji. Obniżka w skali roku dotknęła z kolei import używanych aut ze Skandynawii: z Danii (-5,5 proc. r/r) oraz Szwecji (-1,7 proc. r/r).
Najpopularniejsze roczniki? 2006-09
Systematycznie obniża się udział w imporcie aut z silnikami wysokoprężnymi. Względem 2020 r. udział Diesli spadł o ponad 6 pp. do 41,9 proc. Równie systematycznie rośnie za to wiek sprowadzanych do polskich komisów samochodów osobowych. W 2021 r. wyniósł on średnio 12 lat i 6 miesięcy. Statystyczny samochód sprowadzony z zagranicy był zatem średnio o 5 miesięcy starszy niż przed rokiem. Niezmiennie królują roczniki 2006 – 2009.
Średni wiek aut benzynowych wyniósł 13,5 roku, natomiast Diesle były średnio o ponad dwa lata młodsze (średnio 11 lat i 4 miesiące).
Używane samochody coraz droższe
Co istotne, wraz z rosnącym wiekiem rośnie także cena aut oferowanych w komisach. Jak wynika bowiem z raportu AAA Auto, w grudniu 2021 r. mediana ceny wyniosła 23,9 tys. zł i była o blisko 14 proc., a nominalnie o 2,9 tys. zł wyższa niż rok wcześniej.