Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Najbardziej awaryjne auta. Dacia liderem niechlubnego rankingu

2022/11/15 14:28
Najbardziej awaryjne auta. Dacia liderem niechlubnego rankingu

YAY Foto

Jak co roku, Niemcy przyjrzeli się najbardziej awaryjnym samochodom. Lider niestety jest jeden, ale w czołówce znalazło się miejsce dla niemieckich „klasyków”. O czym jeszcze mówi najnowszy raport TÜV 2023? Sprawdzamy.

Niemcy są motoryzacyjną potęgą, dlatego też coroczny raport niemieckiego Stowarzyszenia Inspekcji Technicznej (TÜV) cieszy się niemałym zainteresowaniem. Badania techniczne pojazdów w Niemczech są bardziej dokładne niż w Polsce, a ich zaliczenie nie jest proste. To właśnie one są fundamentem raportu TÜV, który uwzględnia odsetek samochodów z danego modelu, które nie przeszły badań technicznych z powodu poważnej usterki.

W raporcie ujmowane są samochody nie starsze niż 11 lat (średni wiek auta w Niemczech to 9,8 roku – znacznie krócej niż w Polsce – 14,3). Wyniki są podzielona na pięć kategorii wiekowych: auta 2- i 3-letnie, 4- i 5-letnie, 6- i 7-letnie, 8- i 9-letnie oraz 10- i 11-letnie.

Na potrzeby raportu przebadano 226 różnych modeli aut w łącznej liczbie 9,6 mln pojazdów. Król okazał się jeden – Dacia. To samochody tej budżetowej marki okazały się najbardziej awaryjne w czterech z pięciu kategorii. Nie jest to wbrew pozorom zaskoczenie, ponieważ Dacia praktycznie rokrocznie wygrywa niemiecki ranking najbardziej awaryjnych samochodów. Znalazło się także miejsce dla niemieckich marek, których modele nie należą do budżetowych.

Coraz gorszy stan techniczny niemieckich aut

Utarło się, że samochody z Niemiec są w dobrym stanie technicznym, a „Niemiec płakał, jak sprzedawał”. W najnowszej edycji rankingu eksperci zauważają, że stan samochodów w tym roku uległ znacznemu pogorszeniu. Okazuje się, że ponad 20 proc. badanych pojazdów nie przeszło kontroli głównej. Powodem były zaś „poważne” lub wręcz „niebezpieczne usterki”. W poprzednim roku było to niecałe 18 proc. (17,9 proc.). Niemcy zaniedbali auta nie tylko ze znacznymi usterkami. Odsetek pojazdów z drobnymi usterkami wzrósł – z 1,6 do aż 10,7 procent.

Stała natomiast pozostaje zależność między wiekiem a ilością usterek. Jak informuje TÜV, kontroli głównej nie przeszło blisko 14 proc. pojazdów w wieku od 6 do 7 lat, 19,6 proc. pojazdów w wieku od 8 do 9 lat i 24,4 proc. 10. i 11-letnich. Odsetek ten wzrósł w porównaniu z ubiegłym rokiem w każdej grupie wiekowej. Natomiast aż 15 tys. pojazdów zostało uznanych za „niebezpieczne”.

Najbardziej awaryjne samochody w Niemczech
Kategoria wiekowa Model Odsetek
2-3 lata Dacia Logan 11,6
Dacia Dokker 10,8
Citroën C3 Aircross 9,4
Volkswagen Sharan 9,4
BMW X5/X6 8,8
4-5 lat Dacia Duster 18,0
Volkswagen Sharan 17,1
BMW 2 Active Tourer 16,7
Seat Alhambra 16,6
Dacia Dokker 16,1
6-7 lat Dacia Duster 24,4
Dacia Dokker 24,4
BMW 5/6 23,8
Dacia Logan 23,5
Fiat Punto 22,5
8-9 lat Dacia Logan 32,9
Fiat Punto 31,1
Dacia Duster 28,4
Ford Mondeo 28,0
Renault Twingo 27,0
10-11 lat Renault Clio 36,4
Renault Twingo 35,9
Dacia Logan 35,6
Dacia Sandero 35,0
Fiat Panda i Nissan Juke 33,8

Dla porównania wśród aut nie starszych niż 3 lata najmniej awaryjny okazał się Mercedes klasy B (2,0 proc. usterek), za nim Mercedes GLC – ubiegłoroczny zwycięzca – 2,3 proc. oraz VW Golf Sportsvan/Plus – również 2,3 proc. Audi Q3 znalazło się na miejscu czwartym, ze wskaźnikiem – 2,4 proc.

Wśród minipojazdów najmniej awaryjny okazała się Kia Picanto (3,6 proc.). W kategorii małych samochodów Honda Jazz z odsetkiem 2,7 proc. W klasie samochodów kompaktowych wygrał Mercedes klasy A – 2,8 proc., zaś wśród aut średniej wielkości pierwsze miejsce po raz kolejny przypadł Mercedesowi Klasy C (3,3 proc.). Najmniej awaryjnym SUV-em po raz czwarty okazał się Mercedes GLC (2,3 proc.).

Tematy
Komentarze
Najbardziej awaryjne auta. Dacia liderem niechlubnego rankingu
Jacek Misztal
Podziel się