Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Jak nie należy jeździć na suwak?

Jak nie należy jeździć na suwak?

Pexels/Life Of Pix

Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących jazdy na suwak miało usprawnić jazdę w korkach. Jak się okazuje, niektórzy kierowcy zaczynają jednak naginać przepisy, doprowadzając do niebezpiecznych sytuacji. O czym trzeba pamiętać, zanim zaczniemy wykrzykiwać, że „na suwak mamy pierwszeństwo”?

W Kielcach w piątek miała miejsce sytuacja, która mogła zakończyć się tragicznie. Na filmiku widać, jak kierowca peugeota na lewym pasie, który się kończył przed rondem, za wszelką cenę, także znacznie przyspieszając, chce się zmieścić przed auto jadące prawym pasem. Wjeżdża nawet na część jezdni wyłączoną z ruchu. Pojazdy minęły się o centymetry, gdyż jadący prawidłowo ustąpił, hamując gwałtownie i skręcając. Jadący peugeotem zatrzymał samochód, by jeszcze go strofować. Twierdził, że ma pierwszeństwo, bo „jest suwak”.

I rzeczywiście „jazda na suwak” obowiązuje od 6 grudnia zeszłego roku. W przypadku gdy jeden z pasów kończy się lub został zablokowany, np. przez zepsuty samochód czy wypadek, kierowca jadący na pasie obok „jest zobowiązany” umożliwić zmianę pasa, a co za tym idzie kontynuowanie jazdy samochodowi, który tego robić nie może. To zasada „odwróconego pierwszeństwa”. Ale nie miała zastosowania w tym przypadku. O jakich warunkach powinniśmy pamiętać, zanim zaczniemy egzekwować swoje prawa do pierwszeństwa „na suwaku”:

  • jazda ma odbywać się „ze znacznie ograniczoną prędkością”, a więc dotyczy TYLKO korków (obecna interpretacja mówi, że z korkiem mamy do czynienia, gdy prędkość nie przekracza 5 km/godz.), a nie np. jedynie spowolnienia ruchu,
  • pierwszeństwo ma tylko auto znajdujące się na KOŃCU pasa, który „się kończy”, co oznacza, że pozostałe samochody muszą do niego dojechać, zanim to prawo uzyskają. Przepisy miały bowiem służyć upłynnieniu ruchu, a próby zmiany pasa przez kilku kierowców w kilku miejscach raczej działają na odwrót.

Kiedy pierwszeństwo NIE obowiązuje:

  • jeśli samochód znajduje się na pasie umożliwiającym skręt,
  • na pasie rozbiegowym, np. przy wyjeździe ze stacji benzynowej,
  • kiedy na drodze z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku korek jest tylko na jednym z nich (stojąc w rzędzie aut i chcąc zmienić pas, trzeba ustąpić pierwszeństwa samochodom jadącym obok).

Warto zaznaczyć, że jest też inny przepis w Kodeksie drogowym stanowiący, że należy zrobić wszystko, by nie doprowadzić do kolizji. To oznacza, że samochód jadący na pasie kończącym się nie powinien „na ślepo” wpychać się przed inne auto, a podróżujący pasem obok – niech wpuści tego, który już 10 metrów przed końcem koniecznie się wciska.

aw

Tematy
Komentarze
Jak nie należy jeździć na suwak?
Redakcja Bankier.pl
Podziel się