REKLAMA
NIE PRZEGAP

Wielki jak Orlen. Trwa budowa największej polskiej spółki z GPW

Michał Kubicki2022-08-02 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2022-08-02 06:00
Wielki jak Orlen. Trwa budowa największej polskiej spółki z GPW
Wielki jak Orlen. Trwa budowa największej polskiej spółki z GPW
fot. Adam Chelstowski / / FORUM

Następny etap budowy koncernu multienergetycznego to fuzja PKN Orlen z PGNiG. Jej zakończenie powinno uczynić z płockiej spółki najbardziej wartościową firmę notowaną w WIG20 z szansami na pobicie rekordu Allegro.

PKN Orlen zaprezentował szczegóły planu połączenia z PGNiG. Dopiero co odtrąbiona fuzja z Lotosem to tylko jeden z etapów stworzenia największej giełdowej spółki, której kapitalizacja może zbliżyć się a nawet przekroczyć poziom 100 mld zł. Tym samym w momencie zakończenia konsolidacji sektora paliwowego w Polsce największa spółka w WIG20 może być co najmniej dwa razy więcej warta niż numer dwa tego zestawienia i zbliżać się do legendarnej wyceny Allegro z perspektywą jej pobicia.

Do tej pory najwięcej w WIG20 było warte Allegro, którego kapitalizacja w szczycie notowań z października 2020 r. przekroczyła lekko 101 mld zł. W ostatnich latach najczęściej spółką o największej kapitalizacji był PKO BP, który w szczycie ostatniej hossy był wyceniony na 63 mld zł. Mimo że w 2007 r. za akcje banku płacono więcej, to trzeba pamiętać o emisji, która miała miejsce w 2009 r. Był też moment, kiedy pierwsze miejsce pod tym względem zajmował CD Projekt wart ponad 46 mld.

W ostatnim czasie pojedynek na kapitalizację rozgrywał się między PKO BP, PGNiG i Dino. W ubiegłym tygodniu po publikacji parytetu wymiany akcji i skokowym wzroście kursu PGNiG to gazowa spółka została wyceniona na 40 mld zł. Dino jest wyceniane na 35,8 mld zł, a trzeci PKO BP na 33,6 mld zł. Dopiero czwarty był PKN Orlen (32,5 mld zł przed fuzjami). Po uwzględnieniu wchłonięcia Lotosu, PKN Orlen jest warty ok. 47,67 mld zł (wg. ceny z poniedziałku).

Chartmaker

Przedstawiony w piątek, 29 lipca, szczegółowy plan połączenia PKN Orlen z PGNiG zakłada - podobnie jak w przypadku fuzji z Lotosem - emisję nowych akcji spółki przejmującej skierowaną do dotychczasowych akcjonariuszy spółki przejmowanej. Wielkość nowej emisji ma wynieść ponad 534,49 mln akcji. Wcześniej dla akcjonariuszy Lotosu przewidziano blisko 198,74 mln akcji. Natomiast do tej pory kapitał zakładowy PKN Orlen dzielił się na blisko 427,71 mln akcji.

Po zakończeniu wszystkich procesów związanych z fuzją i doprowadzeniu do końca przewidzianych emisji istnieć będzie 1 160 922 049 akcji Orlenu, które po cenie z poniedziałkowego zamknięcia notowań na GPW dałyby kapitalizację na poziomie ponad 88,34 mld zł. Ile będzie wart PKN Orlen po fuzjach, będzie zależało od kursu spółki po finalizacji ostatniego przejęcia zaplanowanego na IV kwartał 2022 r., jednak wskazówką mogą być analizy poczynione na potrzeby ostatnich rekomendacji.

Według najnowszych raportów domów maklerskich, cena docelowa PKN Orlen jest sporo wyższa niż aktualny kurs spółki. Analitycy z DM Trigon uważają, że akcje powinny kosztować 88,10 zł i to po uwzględnieniu 20-proc. podatku od nadzwyczajnych zysków (obecnie nie obowiązuje), którego wpływ na wycenę to ok. -3zł/akcję. Przy materializacji takiego scenariusza i zakończenia fuzji PKN Orlen byłby wart 102,3 mld zł. Na 95,38 zł oszacowali kurs analitycy mBanku z rekomendacji z 5 lipca. To implikowałoby wartość spółki na 110,73 mld zł. Jeszcze więcej wart byłby Orlen, gdyby wypełniła się cena z rekomendacji DM BOŚ. Cena 110 zł za akcję dałaby 127,7 mld kapitalizacji.  

To teoretyczne wyliczanie oparte jest jednak na analizach sprzed co najmniej tygodnia i nie uwzględniających ostatnich istotnych czynników, jak plan połączenia z PGNiG i parytet wymiany, szacunki finansowe gazowego giganta czy szacunki wyników Lotosu. W piątek światło dzienne ujrzą wyniki samego Orlenu, które mogą okazać się najlepsze w historii.

Prezes Daniel Obajtek tłumacząc sens tworzenia koncernu multienergetycznego, często przywoływał poziom 200 mld zł rocznych przychodów, które będą osiągane po zakończeniu procesu jako swego rodzaju dźwignię podnoszącą potencjał operacyjny PKN Orlen. Wszystko wskazuje na to że, wynik ten byłby do osiągniecia tylko w jedno półrocze, gdyby konsolidacja przebiegła szybciej.

Na bazie pokazanych szacunków półroczne przychody Lotosu, PGNiG i zaraportowanych PKN Orlen tylko za I kwartał wyniosły w sumie ok. 149,56 mld zł. W piątek płocka spółka pokaże pełny raport za pierwsze sześć miesięcy. Jeśli przychody przekroczą 50,5 mld zł (w pierwszym kwartale było to 45,4 mld), wspomniany poziom 200 mld zł zostałby zrealizowany nie w rok, tylko w pół roku. Pewnie jedyny raz w historii, ale o tym więcej przy okazji wyników spółki.

Według prognozy mBanku ze wspomnianej rekomendacji, tegoroczne wyniki będą trzy razy lepsze niż średnia za ostatnich pięć lat, tymczasem kurs jest zbliżony do średniej z tego okresu. Zdaniem autora analizy Kamila Kliszcza, rynek kompletnie ignoruje też potencjalną wartość, jaką może wygenerować fuzja z PGNiG.

Wracając jeszcze do kapitalizacji giełdowych spółek. Warto pamiętać, że po fuzji PKN Orlen będzie posiadał miano najdroższej spółki notowanej w WIG20, ponieważ większą kapitalizację na GPW mają zagraniczne podmioty, których akcje też są przedmiotem handlu na giełdzie w Warszawie (obok obecności na rodzimym rynku). Na ponad 191 mld zł wyceniany jest obecnie hiszpański Santander, ponad 105 mld to kapitalizacja czeskiego CEZ-u, a 92 mld to wartość włoskiego Unicredit.

Bankier.pl

O ile poziom blisko 200 mld wydaje się póki co trudny do wyobrażenia, o tyle ponad 100 mld zł, oparty o ceny z rekomendacji jest już bardziej prawdopodobny. Do tego jeszcze kilka miesięcy, ale na horyzoncie rysuje się możliwość, że nowy, większy PKN Orlen będzie co najmniej drugą pod względem kapitalizacji spółką na całej GPW, a może okazać się także najdroższą spółką w historii WIG20, wyprzedzając słynne 100 mld zł Allegro.

Michał Kubicki

Źródło:
Michał Kubicki
Michał Kubicki
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu Rynki Bankier.pl. Absolwent finansów i rachunkowości na UMCS w Lublinie. W czasie studiów zainteresował się giełdą i rynkami finansowymi, które to zainteresowania rozwinął na SGH w Warszawie na kierunku Bankowość Inwestycyjna. Na co dzień obserwuje notowania warszawskiej giełdy, by przekazać czytelnikom portalu najważniejsze informacje z parkietu oraz przybliżyć istotne wiadomości ze spółek. tel.728 927 242

Tematy
0zł za prowadzenie i najważniejsze usługi w koncie firmowym.  Zyskaj konto firmowe z gwarancją braku opłat przez 2 lata.

0zł za prowadzenie i najważniejsze usługi w koncie firmowym. Zyskaj konto firmowe z gwarancją braku opłat przez 2 lata.

Komentarze (36)

dodaj komentarz
godunow2
Budujemy nowy dom
Jeszcze jeden nowy dom
Naszym przyszłym lepszym dniom
Orlenie !
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
bha
Żeby tylko z wielkiej burzy nie było małego kapuśniaczka.
jarunia
jak się uprzątnie chrust można w lesie postawić bimbrownie produkować paliwa odnawialne na miarę naszej tradycji bohaterskiej i wiedzy historycznej 1410
mith21
Tym czasem ceny na stacjach w Niemczech wróciły do stanu sprzed wojny, a w Polsce? Obajtek dalej grabi Polaków?
jas2
To kupuj paliwo w Niemczech. Dalej masz problem?
robertpio123
obecnie w Niemczech państwo dopłaca do przewozów transportu publicznego (miejskich i regionalnych) : 9 EURO bilet miesięczny…

Powiązane: Połączenie PGNiG i Orlenu

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki