Szmit: Łączna wartość inwestycji drogowych to obecnie blisko 81 mld zł

Łączna wartość inwestycji drogowych - budowanych obecnie autostrad i dróg ekspresowych - to ponad 51 mld zł; z kolei wartość nierozstrzygniętych jeszcze przetargów to blisko 30 mld zł - poinformował w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

          Szmit: Łączna wartość inwestycji drogowych to obecnie blisko 81 mld zł
Szmit: Łączna wartość inwestycji drogowych to obecnie blisko 81 mld zł (FORUM)

Wiceminister odpowiadając na pytania posłów w Sejmie w nocy z poniedziałku na wtorek przypomniał, że zgodnie z Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 powstanie 3840 km nowych autostrad i dróg ekspresowych. Program zakłada ponadto przebudowę 205 km dróg krajowych.

Szmit podkreślił, że obecnie łączna wartość "zadań skierowanych do realizacji", gdy chodzi o drogi, które są już w budowane, jak i te, na których budowę rozpoczęły się już przetargi, choć nie wyłoniono jeszcze wykonawców - to 80 mld 800 mln zł (w budowie 51 mld 400 mln zł; przetargi 29 mld 400 mln zł).

Przedstawiciel ministerstwa infrastruktury i budownictwa dodał, że obecnie w realizacji są 93 zadania na budowę 1329 km nowych dróg. "Z czego 63 zadania o długości 879 km i 30 zadań na etapie projektowania w umowach projektuj i buduj o długości 449 km. W przetargu znajdują się 63 zadania o długości 759 km" - dodał.

Szmit podkreślił, że w ostatnich dniach ministerstwo skierowało nowe inwestycje do drugiego etapu przetargu o łącznej wartości 4 mld 100 mln zł. Chodzi m.in. o budowę odcinka autostrady A2 od Węzła Lubelska w Warszawie do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego, drogi ekspresowej S7 Warszawa - do obwodnicy Grójca czy S17 Warszawa Węzeł Zakręt do Węzła Lubelska.

Inwestycje w drogi samorządowe? "Rzeczywiście jest problem"

W przypadku inwestycji w drogi samorządowe - przyznał wiceminister - "jest rzeczywiście problem", a ich stan ich się pogarsza. Przypomniał, że na modernizację i budowę nowych dróg samorządowych w budżecie zarezerwowano 1,5 mld zł (fundusz modernizacji dróg gminnych i powiatowych, fundusz likwidacji miejsc niebezpiecznych, rezerwa budżetu państwa). Dodał, że stanowi to mniej więcej połowę tego, co samorządy byłby w stanie współfinansować.

Zdaniem wiceministra, odpowiedzią na te wyzwania mogłaby być budowa jednolitego funduszu dróg samorządowych, który stworzyłby mechanizm stabilnego finansowanie takich inwestycji. (PAP)

mick/ as/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 1 ~Ron2000

Gdyby był jeden duży wykonawca zarabiający np. 30-40 proc. byłoby 2x taniej. Teraz mamy generalnego, podwykonawców, podwykonawców podwykonawców, itd. każdy kasuje po 30-40 proc.lub więcej.

! Odpowiedz
0 1 ~edw

taaaak, za komuny był jeden wykonawca i było tak drogo, że prawie nic nie budowano.

! Odpowiedz
1 4 ~Linuks

Jakoś złotówki przeznaczone na budowę z ilością kilometrów nie pasują - miało być o połowę taniej, czekamy na dobra zmianę

! Odpowiedz
5 4 ~kolejne_pis_oszustwo

Przypominam tylko, że pisiory wg zapowiedzi z kampanii wyborczej do parlamentu mieli budować drogi o połowę taniej.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% XII 2019
PKB rdr 3,9% III kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% XII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 213,27 zł X 2019
Produkcja przemysłowa rdr 3,8% XII 2019

Znajdź profil