REKLAMA

OPINIAStrategia Grupy Azoty ambitna, planowany CAPEX może być za niski, żeby ją wykonać

2025-11-04 09:16
publikacja
2025-11-04 09:16

Strategia Grupy Azoty do 2030 roku jest bardzo ambitna, ale deklarowany poziom inwestycji w tym okresie w wysokości 3-4 mld zł może okazać się za niski, żeby zrealizować założone jej cele - uważa Jakub Szkopek, analityk Erste Group.

Strategia Grupy Azoty ambitna, planowany CAPEX może być za niski, żeby ją wykonać
Strategia Grupy Azoty ambitna, planowany CAPEX może być za niski, żeby ją wykonać
fot. Dariusz Gorajski / / FORUM

Analityk Erste Group zwraca uwagę, że prognozowane na 2030 rok przychody Grupy Azoty w przedziale 17-18 mld zł to bardzo ambitny cel. On sam zakładał w tym czasie, że sięgną one 12 mld zł (z wyłączeniem projektu PDH).

"Spółka celuje we wzrost sprzedaży nawozów o 40 proc. wyższy niż nasze prognozy. Struktura zakłada także dwa nowe segmenty (obronny i logistykę), które mają dodać ponad 1 mld zł do przychodów. Cel EBITDA także wydaje się ambitny (1,9-2,0 mld zł wobec naszych prognoz 1,3 mld zł z wyłączeniem PDH" - napisał Jakub Szkopek w porannym raporcie Erste.

W ocenie analityka Grupa Azoty porzuca cele dekarbonizacyjne, które były określone w poprzedniej strategii, i redukuje koszty do poziomu poniżej 1 mld zł.

"Przy tak niskich wydatkach, założona ekspansja na rynku nawozów z wyzwaniami związanymi z wejściem CBAM (Mechanizm Dostosowywania Cen na Granicach z uwzględnieniem Emisji CO2) i dekarbonizacją może okazać się w naszej opinii zbyt ambitna" - napisał.

Zarząd Grupy Azoty założył przejęcie 50 proc. rynku nawozów w Polsce.

"Warto pamiętać, że jeszcze kilka lat temu te udziały sięgały 70-80 proc., więc pytanie, co musi się zmienić, żeby je odzyskać" - napisał Jakub Szkopek.

"Naszym zdaniem, strategia jest bardzo ambitna, a deklarowany poziom inwestycji może nie być wystarczający, żeby osiągnąć jej cele. Warto też zauważyć, że Grupa Azoty ma słabą historię realizacji poprzednich strategii" - dodał.

Strategia Grupy Azoty do 2030 roku zakłada skoncentrowanie się na czterech segmentach, z głównym akcentem na nawozy i wzmacnianie swojej roli w segmencie obronnym. Strategia wskazuje, że segment nawozy pozostaje kluczowym dla działalności Grupy Azoty, w oparciu o który rozwijana będzie stabilna organizacja, o skali pozwalającej konkurować na europejskim rynku oraz zapewniającej bezpieczeństwo żywnościowe Polski i regionu.

W wyniku realizacji strategii Grupa Azoty planuje osiągnąć do 2030 roku roczne przychody na poziomie 17-18 mld zł oraz EBITDA w zakresie 1,9-2,0 mld zł, co przełoży się na marżę EBITDA przekraczającą 10 proc.

Jak podała spółka, istotnym elementem strategii jest utrzymanie dyscypliny finansowej, wyrażającej się wskaźnikiem zadłużenia netto do EBITDA poniżej 2,5 razy.

Planowane nakłady inwestycyjne (CAPEX) w latach 2025-2030 wyniosą od 3 do 4 mld zł, w tym z wykorzystaniem finansowania zewnętrznego. (PAP Biznes)

pr/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki