REKLAMA

Shrinkflacja niezauważalnie drenuje kieszenie

Michał Kisiel2014-09-25 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2014-09-25 06:00
fot. iStockphoto/Thinkstock / Thinkstock

Ceny stoją w miejscu a konsumenci uważnie przyglądają się temu, co widać na sklepowych półkach. Jak sobie w tym czasie radzą producenci? Niektórzy zmniejszają produkty zamiast podnosić ceny. Efekt jest ten sam, a nikt nie naraża się na gniew klientów.

Shrinkflation, od połączenia słów „shrink” (zmniejszać) i inflation (inflacja) – tym terminem określa się wzrost cen dóbr osiągany w nietypowy sposób, poprzez zmniejszanie wielkości opakowań albo inne formy zubożania produktów. Producenci sięgają po ten środek szczególnie chętnie wtedy, gdy na rynku panuje cenowa stagnacja, a podwyżka zostałaby łatwo zauważona przez klientów i konkurencję zamiast zginąć w tłumie.

Źródło: Thinkstock


Zdaniem cytowanej przez agencję Bloomberg ekonomistki Pippy Malmgren, to zjawisko może przepowiadać powrót właściwej inflacji. Po wyczerpaniu możliwości „niewidocznych podwyżek”, producenci starający się zwiększyć marże zaczynają wykorzystywać instrumenty cenowe. Podobny fenomen obserwowano w latach 70-tych w USA, twierdzi Malmgren.

Mniej w pudełku

Sposobów „zmniejszania” produktów jest wiele. Tabliczka czekolady Diary Milk straciła w 2011 roku dwa kawałki, a cena pozostała niezmieniona. W 2013 roku producent zdecydował się zaokrąglić rogi prostokąta i w ten sposób zmniejszyć masę przysmaku.

Brytyjski serwis „Which” przywołuje przykłady z brytyjskiego rynku. Opakowanie tabletek do zmywarek „Finish” utrzymało tę samą cenę, ale w środku zamiast 28 porcji detergentu znalazło się tylko 26. Widywany także w polskich sklepach sos Tikka Masala Patak’s przeszedł metamorfozę – słoik schudł o 50 g, ale zachował dotychczasową wysokość.

Wyjątkowo sprytny chwyt zastosowała kilka lat temu w USA firma produkująca masło orzechowe Skippy. Wprowadziła nowy rodzaj słoika z wklęsłym dnem. Wizualnie, na półce, nie różnił się on wymiarami od dotychczasowego, ale zamiast 18 uncji zawierał tylko 16,3.

Klient nie zauważy?

Strategie stosowane przez producentów są w stanie wyprowadzić w pole nawet uważnych klientów. Na polskim rynku również można spotkać się z „odchudzaniem” produktów. Przykładowo, w lecie zeszłego roku batonik Snickers stracił jeden gram. W czasach, gdy ceny stoją w miejscu po takie środki sięgać się będzie coraz częściej.

Michał Kisiel

Zauważyłeś, że któryś z kupowanych przez Ciebie produktów ostatnio się zmniejszył? Potrafisz podać przykłady „shrinkflacji” na naszym rynku? Zapraszamy do komentowania.

Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona.

Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (21)

dodaj komentarz
~emilwiadrzany
Swego czasu waga margaryny Delma wynosiła 500g, od jakiegoś czasu to 450g przy zachowaniu tej samej wielkości pudełka.
~plazowicz
W art. nie ma słowa o najważniejszym - ZAPYCHACZACH. Zamiast wartościowych, naturalnych składników, producenci wkładają w spożywkę jakaś tanią chemię czy odpady roślinne, bądź zwierzece. Produkt niby ten sam, a składniki całkiem inne niż 50 lat temu, w PRL. Pierwszy z brzegu przykład - śmietana.
~Zefir
Mydło toaletowe znanej marki Henkel ważące 100g.Waga pozostała ta sama ale objętość mydła zmalała przez dodanie więcej talku z 10% do 20%
~test
ptasie mleczko schudlo z 420g do 380g. cena bez zmian.
~erererer
syropy owocowe, zamiast z cukru są zrobione z syropu glukozowo-fruktozowego, odbija się to na jakości bo jest gorszy i wodnisty
~endi
klient i tak kupi bo musi ...
~nieważne
Dla mnie symbolem shrinkflacji są zapałki, których cena przez ponad 10 lat stała w miejscu (10 groszy za pudełko), pudełka były tej samej wielkości, tylko w środku było ich coraz mniej. Najpierw było 58, potem 48 w końcu 38. Ile jest dziś? Nawet nie wiem, ale widzę, że zdrożały w końcu. Widocznie odchudzenie zawartości Dla mnie symbolem shrinkflacji są zapałki, których cena przez ponad 10 lat stała w miejscu (10 groszy za pudełko), pudełka były tej samej wielkości, tylko w środku było ich coraz mniej. Najpierw było 58, potem 48 w końcu 38. Ile jest dziś? Nawet nie wiem, ale widzę, że zdrożały w końcu. Widocznie odchudzenie zawartości pudełka do 28 sztuk było już przesadą ;-)v
~Anty_palacz
Podobnym przykładem ale dotyczącym raczej technicznej strony shrinkflacji były papierosy w automatach. Zamiast podnosić cenę, co wiązało by się z wrzucaniem nie jednej monety do automatu a dwóch, zmniejszono ich liczbę w opakowaniu. Po krótkim namyśle stwierdzam, że od tego pomysłu w ogóle powstało to zjawisko, przejęte Podobnym przykładem ale dotyczącym raczej technicznej strony shrinkflacji były papierosy w automatach. Zamiast podnosić cenę, co wiązało by się z wrzucaniem nie jednej monety do automatu a dwóch, zmniejszono ich liczbę w opakowaniu. Po krótkim namyśle stwierdzam, że od tego pomysłu w ogóle powstało to zjawisko, przejęte przez inne branże.
~zbychu
Pedigre - sucha karma dla psów Było opakowanie 3kg jest 2,7kg.
~Grzechu_comeback
chleb, mąka, bułki, kiełbasa z większą zawartością paznokci i skór, mleko z wodą (teraz się nie zsiada więc trudno zauważyć w łatwy sposób), proszki do prania JUŻ OD DAWNA są oszukiwane-mieszkający przy granicy z RFN potwierdzają, zawartość zalewy w słoiku może być większa, POdsumowując: NIE TRZEBA ZMNIEJSZAĆ chleb, mąka, bułki, kiełbasa z większą zawartością paznokci i skór, mleko z wodą (teraz się nie zsiada więc trudno zauważyć w łatwy sposób), proszki do prania JUŻ OD DAWNA są oszukiwane-mieszkający przy granicy z RFN potwierdzają, zawartość zalewy w słoiku może być większa, POdsumowując: NIE TRZEBA ZMNIEJSZAĆ OPAKOWAŃ... zawsze można tłumaczyć zepsutą linią technologiczną, czego nie mogła wychwycić kontrola jakości z przyczyn obiektywnych

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki