SKM rezygnuje z elfów od Pesy

Stołeczna Szybka Kolej Miejska (SKM) odstąpiła od umowy z bydgoską Pesą na dostawę 13 pociągów – poinformował zarząd SKM. Pesa w przesłanym oświadczeniu oznajmiła, że decyzja SKM jest dla zakładu zaskoczeniem.

(Pesa)

"Zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej Sp. z o.o. (SKM) podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. (PESA) na dostawę 13 pojazdów z powodu niewywiązania się z przyjętych w harmonogramie terminów dostaw" – poinformował w oświadczeniu rzecznik prasowy SKM Kamil Migała.

Wskazał, że termin dostawy pojazdów był jednym z ważniejszych kryteriów oceny ofert związanym z pozyskaniem dofinansowania z Unii Europejskiej. Ze względu na wielkość zakupu i kwotę dofinansowania podlega on bezpośredniemu nadzorowi i kontroli Komisji Europejskiej w Brukseli. Harmonogram umowy przewidywał, że do końca 2019 r. Pesa powinna wyprodukować i dostarczyć 10 z 13 zamówionych przez SKM pojazdów.

Migała wyjaśnił, że SKM może odstąpić od umowy w całości lub w części, jeżeli zwłoka Pesy z wykonaniem któregokolwiek pojazdu trwa dłużej niż 30 dni w stosunku do harmonogramu zawartego w umowie. Poinformował, że opóźnienia wynoszą w przypadku pierwszego pojazdu – 87 dni, drugiego – 56 dni, trzeciego – 25 dni.

Rzecznik zwrócił uwagę, że w razie odstąpienia od umowy przez SKM z przyczyn leżących po stronie Pesy stołecznej spółce przysługuje zapłata prze bydgoską firmę kary umownej w wysokości 20 proc. wynagrodzenia netto za dostawę 13 pojazdów. "SKM nie może odstąpić od należnych spółce kar umownych, ponieważ stanowiłoby to naruszenie przepisów Prawa zamówień publicznych" - podkreślił.

Pesa straciła kontrakt wart ponad 300 mln zł

Szybka Kolej Miejska wypowiedziała Pesie kontrakt na dostawę 13 pociągów. Jego wartość przekracza 300 mln zł, a wraz z będącą elementem projektu modernizacją bazy na Szczęśliwicach jest bliska 500 mln zł. W tej kwocie ponad 200 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.

"Zarząd SKM – napisano w oświadczeniu - został poinformowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), że zmiana terminów dostaw pojazdów i niektórych innych warunków umowy może się wiązać z zatrzymaniem dofinansowania unijnego dla 25 proc. wartości kontraktu. Mogło to oznaczać dla Spółki wstrzymanie ponad 100 mln zł dofinansowania. Dodatkowo mogłoby to także powodować konieczność zwrotu przez SKM 20 mln zł ze środków unijnego dofinansowania w ramach tego projektu".

Pesa zaskoczona decyzją

Decyzja SKM zaskoczyła Pesę. "Z ubolewaniem i zaskoczeniem przyjęliśmy decyzję zarządu SKM o odstąpieniu od umowy na dostawę Elfów2" – poinformował PAP szef zespołu PR Pesy Maciej Grześkowiak.

W oświadczeniu przekazanym PAP poinformował, że produkcja pojazdów trwa, a pierwszy właśnie przechodzi testy. "Pomimo opóźnienia pierwszych planowaliśmy dostarczenie ostatnich egzemplarzy przed terminem. Zaskoczenie jest tym większe, że przez ostatnie miesiące intensywnie pracowaliśmy nad wspólnym rozwiązaniem sytuacji, które byłoby korzystne dla obu stron" – oznajmił Grześkowiak.

PFR: jesteśmy zdeterminowani, aby zapewnić stabilny i długoterminowy rozwój bydgoskiej Pesy

"Decyzja zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej jest dla Polskiego Funduszu Rozwoju niezrozumiała" - poinformował w poniedziałek PAP Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej PFR Michał Witkowski.

Polski Fundusz Rozwoju i Pesa w lipcu 2017 roku podpisały umowę inwestycyjną na podstawie której przejął prawie 100 proc. akcji.

"Pesa ma już za sobą najtrudniejszy okres restrukturyzacji i pełną zdolność realizacji kontraktów, w tym tego dla SKM. Ta decyzja uderza w pracowników Pesa i jej kontrahentów. Polski Fundusz Rozwoju zapewnia, że jest zdeterminowany, aby zapewnić stabilny i długoterminowy rozwój Pesa" – wskazał Witkowski.

Polski Fundusz Rozwoju to grupa instytucji finansowych i doradczych dla przedsiębiorców, samorządów i osób prywatnych inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy kraju. W skład grupy kapitałowej PFR wchodzą PFR (odpowiada za obszar inwestycji), ARP (rozwój przemysłu), Bank Gospodarstwa Krajowego (bankowość), KUKE (ubezpieczenia eksportowe), PAIH (handel i inwestycje zagraniczne) oraz PARP (rozwój przedsiębiorczości). 

autor: Aneta Oksiuta, Wojciech Kamiński

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
11 12 shaker12

poczytaj najpierw jak Pesa oszukuje na specyfikacji swoich produktów. Uszkodzone domy i torowiska to są pewnie dziesiątki milionów złotych.

! Odpowiedz
33 38 jacyna2017

Ostatnio HGW wybrała Mercedesa - wiadomo tańszy i swój! W Wawie IIIRP lodziarzy trwa, choć w porównaniu z 7mld wywalonych na zatruwalnię Czajka tutaj tyle sie nie zarobi! Oczywiście chodzi o 'sprawne państwo i wolny rynek'! Gratuluje wyborcom!

! Odpowiedz
29 23 wektorwg

Nawilżaj nawilżaj, może jakaś fuch a w TVP się znajdzie!

! Odpowiedz
51 29 jarekzbyszek

Pomimo opóźnienia pierwszych planowaliśmy dostarczenie ostatnich egzemplarzy przed terminem. Łgają jak TVPKurski. Państwowa firma wsparta przesz PIS.

! Odpowiedz
27 43 1as

Trzeba wesprzeć jakiś zagraniczny koncern.

! Odpowiedz
9 28 charger

Skoro Sławek wybroni, a sądy g... zrobią, to czemu nie ukrecić jakichs lodów? ;-)

! Odpowiedz
13 6 wektorwg

Piszesz z polskiego komputera ODRA 2?

! Odpowiedz
3 6 _jasko

O jaki wsparciu mowa?
Zarząd SKM – napisał w oświadczeniu - został poinformowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), że zmiana terminów dostaw pojazdów i niektórych innych warunków umowy może się wiązać z zatrzymaniem dofinansowania unijnego dla 25 proc. wartości kontraktu.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne