Rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi będzie rósł rocznie średnio o 6 proc. w latach 2023-2028 - ocenia firma badawcza PMR.


Według estymacji PMR, w 2022 r. rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi osiągnął wartość blisko 368 mld zł, po rekordowym dwucyfrowym wzroście, który był napędzany przez inflację. Dodatkowo, pozytywnie na dynamikę wpływa obecność imigrantów z Ukrainy i wynikający z niej zwiększony popyt na produkty żywnościowe, jak również zmiany zachowań konsumentów.
"Wysoka nominalna dynamika wzrostu utrzyma się w roku 2023, kiedy wzrost cen żywności wciąż będzie wysoki. Według prognoz PMR, w horyzoncie najbliższych pięciu lat wzrost na rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi utrzyma się, choć nominalne tempo wzrostu rynku będzie spowalniać" - napisano w raporcie.
PMR pisze, że dyskonty są największym kanałem na detalicznym rynku spożywczym w Polsce – w 2022 r. kontrolowały ponad jedną trzecią sprzedaży.
"W ostatnich latach obserwujemy rosnący udział w rynku tego formatu sklepów, co związane jest z trendem supermarketyzacji dyskontów. Poszerzają one ofertę produktów świeżych i convenience, rozwijają ofertę produktów delikatesowych i premium marki własne, a także oferują wyselekcjonowane produkty pozaspożywcze. Spodziewamy się kontynuacji tego trendu w przyszłości" - napisano.
Jak wynika z prognoz PMR, zarówno dyskonty, jak i sprzedaż internetowa będą w latach 2023-2028 wzrastać ze średnioroczną skumulowaną dynamiką (CAGR) na poziomie wyższym niż średnia dla całego rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce.
Kanał sprzedaży w dyskontach będzie rósł o 9 proc. do 2028 roku, a poprzez internet o 10 proc. (PAP Biznes)
map/ osz/





















































