REKLAMA

Ruszyła budowa linii szybkiej kolei z Londynu na północ Anglii

2020-09-04 22:56
publikacja
2020-09-04 22:56

W Wielkiej Brytanii oficjalnie ruszyła w piątek budowa największego obecnie projektu infrastrukturalnego w Europie - linii szybkiej kolei HS2, która ma połączyć Londyn z północą Anglii.

Ruszyła budowa linii szybkiej kolei z Londynu na północ Anglii
Ruszyła budowa linii szybkiej kolei z Londynu na północ Anglii
/ HS2

Jak zapowiada rząd, budowa pozwoli na stworzenie 22 tys. nowych miejsc pracy zaś sama linia, gdy będzie gotowa, umożliwi zmniejszenie dysproporcji rozwojowych między północą a południem kraju.

Linia kolei dużych prędkości ma najpierw połączyć Londyn z Birmingham, a w drugiej fazie zostanie pociągnięta dalej dwiema odnogami - do Manchesteru i Leeds. Pozwoliłoby to skrócić podróż ze stolicy do Birmingham z 1 godz. 21 minut do 52 minut, a z Londynu do Manchesteru - z 2 godz. 7 minut do 1 godz. 7 minut.

"Jako kręgosłup sieci transportowej naszego kraju, projekt ten będzie miał kluczowe znaczenie dla zwiększenia łączności między naszymi miastami. Ale potencjał transformacyjny HS2 idzie jeszcze dalej. Poprzez stworzenie setek praktyk zawodowych i tysięcy miejsc pracy dla wykwalifikowanych pracowników, HS2 pobudzi wzrost gospodarczy i pomoże przywrócić równowagę szans w tym kraju na kolejne lata" - mówił podczas inauguracji premier Boris Johnson.

Kontrowersje wokół projektu

Ale projekt z kilku powodów budzi spore kontrowersje. Po pierwsze, już na starcie jest on mocno opóźniony, bo idea budowy takiej kolei powstała w latach 2009-10. Według pierwotnych założeń, pierwszy odcinek miał zostać zbudowany do 2026 r., zaś dalsze odnogi - do 2032-33. Obecnie obowiązująca wersja zakłada, że pociągi na pierwszym odcinku pojadą najwcześniej w latach 2028-2031, zaś druga faza powstanie do 2035-2040 r.

Druga sprawa to rosnące koszty. W początkowej fazie projektu ówczesny koalicyjny rząd Partii Konserwatywnej i Liberalnych Demokratów zakładał, że całość przedsięwzięcia będzie kosztowała nieco ponad 31 mld funtów. W 2017 roku, gdy projekt został zaaprobowany przez parlament i ruszyły wstępne prace, budżet ustalono na 56 mld. We wrześniu 2019 roku rząd oceniał, że koszty budowy zamkną się w kwocie 81-88 mld, zaś według rządowego raportu ze stycznia tego roku, istnieje "znaczące ryzyko", że wzrosną one do 106 mld.

Do tego dochodzi kwestia potencjalnych szkód dla środowiska naturalnego, związanych z koniecznością wycinki lasów czy prowadzenia torów przez tereny cenne przyrodniczo, a także samej przydatności takiej kolei. Już wcześniej jej przeciwnicy wskazywali, że zamiast budować szybką kolej, lepszym pomysłem jest rozwój połączeń między poszczególnymi miastami na północy Anglii. Argumenty na temat przydatności nabrały znaczenia zwłaszcza w obliczu pandemii koronawirusa, która zmieniła sposób pracy wielu osób i mobilność nie jest teraz tak istotna jak możliwość pracy zdalnej.

Rząd jednak podkreśla, że Wielka Brytania pozostaje w tyle w porównaniu z takimi krajami jak Francja, Hiszpania czy Niemcy, jeśli chodzi o szybką kolej, co jest barierą rozwojową, szczególnie dla północy Anglii, a epidemia koronawirusem nie powinna być argumentem, gdyż projekt jest obliczony na następne dekady.

Z Londynu Bartłomiej Niedziński (PAP)

bjn/ jm/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (14)

dodaj komentarz
and00
To oni kilkaset km torów będą budować 20 lat?
I to jako sztandarową inwestycję infrastrukturalną?
Ja by infrastruktura w XIX i XX wieku tyle trwała, to do dziś nie wszędzie by prąd był
Wszystko jest przeregulowane, setki opinii, ekspertyz...
wizytator
Eee tam, my jesteśmy na etapie remontów dróg. Standard jest taki, żeby zacząć w tym samym czasie remont na wszystkich drogach dojazdowych do miasta. Jeden km drogi w 8 miesięcy. I kto nam podskoczy?
ractaros96
Gdyby budowano kolej magnetyczną osiągającą prędkości 500 km/h to jeszcze by to miało sens. Od 16 lat w Shanghaju działa linia maglev zbudowana dzięki niemieckiej technologii dla której nie było żadnego zainteresowania w Europie.

Nie wspomnę, że zamiast budowania od zera Hyperloop, wystarczyłoby dodać sam tunel próżniowy do
Gdyby budowano kolej magnetyczną osiągającą prędkości 500 km/h to jeszcze by to miało sens. Od 16 lat w Shanghaju działa linia maglev zbudowana dzięki niemieckiej technologii dla której nie było żadnego zainteresowania w Europie.

Nie wspomnę, że zamiast budowania od zera Hyperloop, wystarczyłoby dodać sam tunel próżniowy do tej niemieckiej technologii i mamy prędkości 1000 km/h+

W ogóle z tego co czytałem to firma Transrapid zakończyła działalność, a technologię sprzedano Chinom.
xiven
o tak, maglev jest jednym z głównych symboli porażki europy
anty12
Japonia testuje powietrzne taksowki, USA buduje Hyperloop a w Europie nadal jak w lesie. Zalosny kontynent.
ajwaj
Nic anglo-sasom nie pomoze
Zaniedbania w infrastukturze to 40+ lat do Azji i innych,
w/w opóznienie 10+ lat, plus kase wcielo
= lipa, bedzie NIC

Komunikaty, dla pocieszenie Naval(o)nych angolów w pubie
A raczka (w tym-PISa-PL) w nocniku
_____________________
""Przedstawiciele Chińskiej Republiki
Nic anglo-sasom nie pomoze
Zaniedbania w infrastukturze to 40+ lat do Azji i innych,
w/w opóznienie 10+ lat, plus kase wcielo
= lipa, bedzie NIC

Komunikaty, dla pocieszenie Naval(o)nych angolów w pubie
A raczka (w tym-PISa-PL) w nocniku
_____________________
""Przedstawiciele Chińskiej Republiki Ludowej rozpoczęli już negocjacje z kilkoma krajami w celu zbudowania dwóch szybkich linii kolejowych w stronę Europy oraz Indii. Docelowo, pociągi maja kursować z średnia prędkością 320 km/h. Czas realizacji projektu to 10 najbliższych lat.

„Naszym planem jest uruchomienie pociągów podróżujących prawie tak samo szybko jak samoloty.""

https://gadzetomania.pl/25558,chinska-kolej-bedzie-najlepsza-na-swiecie
ajwaj
"Przemysl" fejkowy,
"zachodu" ma szanse ZERO
blind-oln
Na zachodzie zaniedbania w infrastrukturze 40+ lat, a tymczasem Rosja dalej w IX wieku ze swoimi kolejami obsługiwanymi przez lokomotywy parowe.
ajwaj odpowiada blind-oln
klamiesz (zawodowo, czy na zyczenie CIA)
najdluzszy most w Europie GDZIE ??????

Rosyjski Krym, tez na Amurze CH-ROS itd.

ROSYJSKI KRYM
https://www.youtube.com/watch?v=M7DMBNCs_Rc&feature=youtu.be

ajwaj odpowiada ajwaj
Popatrz na gotowe obiekty,
w PIS-PL i Magdalenki buduja 30 lat most w Swinoujsciu :)

https://yandex.ru/images/search?text=MOSKWA%20INFRASTRUKTURA&stype=image&lr=20776&source=wiz

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki