Rozłożenie OC na raty podniesie cenę nawet o 25 proc.

Ubezpieczyciele domagają się sporej dopłaty, jeżeli klient chce podzielić składkę OC na dwie lub cztery raty. Dodatkowy koszt związany z ratalnym zakupem OC może sięgać nawet 25% ceny ubezpieczenia.

(fot. Krzysztof Serafin / FORUM)

W ciągu ostatnich dwóch lat mieliśmy do czynienia z drastycznym wzrostem składek OC dla kierowców. Taka sytuacja spowodowała, że wielu właścicielom aut brakuje pieniędzy na jednorazowe opłacenie składki obowiązkowego ubezpieczenia. Wspomniany problem dotyka nie tylko młodych kierowców i osób z niedawną szkodą na koncie. Wszyscy właściciele aut, którym składka OC wydaje się zbyt wysoka, mogą rozważyć płatność ratalną. Eksperci porównywarki Ubea.pl w ramach szczegółowej analizy sprawdzili, z jakim dodatkowym kosztem wiąże się opłacanie składki obowiązkowego ubezpieczenia w dwóch lub czterech ratach. Wyniki tej analizy nie są szczególnie optymistyczne dla niezamożnych kierowców. 

Ratalna płatność za OC jest dostępna dla każdego kierowcy

Ratalna płatność za ubezpieczenia OC dla kierowców to rozwiązanie, które już od dawna funkcjonuje na polskim rynku. Mogą z niego skorzystać wszyscy właściciele samochodów. Ograniczeniem bywa tylko polityka ubezpieczyciela, który nie godzi się na ratalne wpłaty. Taka sytuacja jest jednak rzadka. Zakłady ubezpieczeń zwykle pozwalają na dwie półroczne płatności. Niektórzy ubezpieczyciele godzą się również na zapłatę składki w czterech równych ratach. - Pośrednicy ubezpieczeniowi czasem mogą proponować system miesięcznych rat, który de facto jest spłatą pożyczki wcześniej udzielonej na zakup ubezpieczenia OC. Trzeba pamiętać, że takie rozwiązanie nie jest już elementem oferty ubezpieczyciela. Pośrednik sam ustala wynagrodzenie za ubezpieczeniową pożyczkę - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili sprawdzić, czy suma dwóch lub czterech płatności ratalnych za ubezpieczenie OC, będzie znacznie wyższa niż podstawowa składka (płatna jednorazowo). Analiza Ubea.pl uwzględnia trzy warianty (patrz poniżej).

Warianty uwzględniane w ramach analizy

Wariant 1 (młody kierowca z Warszawy kupujący pierwsze OC): dwudziestojednoletni klient ubezpieczyciela posiada prawo jazdy od 13 maja 2016 r. Właściciel Skody Fabii jest nieżonatym studentem i nie ma dzieci. Przykładowy kierowca mieszka na terenie Warszawy (kod pocztowy: 04 - 301). Młody klient ubezpieczyciela kupuje pierwsze OC komunikacyjne w życiu, gdyż przed kilkoma dniami nabył samochód (Skoda Fabia hatchback 1.4 16V Classic z 2006 r.). 

Wariant 2 (trzydziestodwuletni kierowca z niedawną szkodą): trzydziestodwuletni klient ubezpieczyciela otrzymał prawo jazdy 14 lutego 2005 r. Ten właściciel Skody Fabii hatchback 1.4 16V Classic z 2006 r. jest żonatym pracownikiem biurowym i posiada jedno dziecko (3 lata). Przykładowy kierowca mieszka na terenie Warszawy (kod pocztowy: 04 - 301). Klient ubezpieczyciela nabył Skodę Fabię w 2015 r. Przykładowy kierowca nie będzie miał zniżek, bo 10 miesięcy wcześniej spowodował kolizję.

Wariant 3 (doświadczony kierowca z Warszawy o dobrej historii ubezpieczeniowej): czterdziestoośmioletni kierowca otrzymał prawo jazdy 15 czerwca 1990 r.Klient ubezpieczyciela jest żonatym pracownikiem służb mundurowych i ma dwoje dzieci (21 lat, 17 lat). Przykładowy kierowca mieszka na terenie Warszawy (kod pocztowy: 04 - 301). Właściciel Skody Fabii hatchback 1.4 16V Classic z 2006 r. posiada obecnie zniżkę w OC wynoszącą 60%, gdyż przez ostatnie 8 lat nie spowodował wypadku. Klient ubezpieczyciela kupił swój aktualny samochód w 2012 r.   

Składka OC rozłożona na cztery raty wzrośnie nawet o 44%

Po uwzględnieniu każdego z trzech prezentowanych powyżej wariantów analizy, porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl obliczyła bazową wysokość składki za OC (przy jednej płatności) oraz procentowy wzrost łącznych kosztów związany z płatnościami ratalnymi. Informacje z poniższej tabeli wskazują, że osoba wybierająca płatność w dwóch ratach, nie uniknie znacznie wyższej składki. Wyjątek stanowią firmy Aviva oraz Ergo Hestia (w ramach marki You Can Drive). Wspomniani ubezpieczyciele przy zakupie online, nie przewidują możliwości „rozbicia” kosztu OC na raty. W przypadku pozostałych zakładów ubezpieczeń, dopłata za rozłożenie składki na dwie raty wynosi:

  • +25% (wariant 1), +20% (wariant 2) i +10% (wariant 3) - Benefia
  • +20% - Generali
  • +17% - Gothaer
  • +15% - Link4
  • +11% - MTU
  • +25% - Proama
  • +15% - UNIQA.

W kontekście powyższych wyników, uwagę zwraca nie tylko duże zróżnicowanie poziomu dopłaty do ratalnej składki (od 10% do 25%). - Warto również odnotować, że wszyscy ubezpieczyciele poza Benefia w przypadku półrocznych rat, stosują taką samą podwyżkę kosztu OC dla każdego z trzech analizowanych kierowców - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Komunikacyjne polisy OC: wzrost przykładowej składki związany z płatnością w ratach

Nazwa ubezpieczyciela                    ↓

Łączny koszt ubezpieczenia OC przy jednorazowej płatności

Wzrost kosztu ubezpieczenia OC przy płatności w dwóch ratach (względem płatności jednorazowej) 

Wzrost kosztu ubezpieczenia OC przy płatności w czterech ratach      (względem płatności jednorazowej) 

Wariant 1 (młody kierowca z Warszawy kupujący pierwsze OC)

Aviva 

7684 zł 

brak opcji ratalnej

Benefia

4531 zł 

+25% 

brak opcji ratalnej

Generali

3750 zł

+20% 

brak opcji ratalnej

Gothaer

4104 zł

+17% 

brak opcji ratalnej

Link4

4622 zł

+15%

+30%

MTU

4273 zł 

+11%

+28%

Proama 

3502 zł 

+25% 

brak opcji ratalnej

UNIQA

4702 zł

+15% 

+44%

You Can Drive

5328 zł

brak opcji ratalnej

Wariant 2 (trzydziestodwuletni kierowca z niedawną szkodą)

Aviva 

1205 zł 

brak opcji ratalnej

Benefia

1312 zł

+20% 

brak opcji ratalnej

Generali 

3982 zł 

+20% 

brak opcji ratalnej

Gothaer

1291 zł

+17% 

brak opcji ratalnej

Link4

1460 zł

+15%

+30%

MTU

2209 zł

+11%

+28%

Proama

3918 zł

+25%

brak opcji ratalnej

UNIQA

2122 zł

+15%

+44%

Wariant 3 (doświadczony kierowca z Warszawy o dobrej historii ubezpieczeniowej)

Aviva

880 zł

brak opcji ratalnej

Benefia

733 zł

+10%

brak opcji ratalnej

Generali

1687 zł

+20%

brak opcji ratalnej

Gothaer

1025 zł

+17%

brak opcji ratalnej

Link4

699 zł

+15%

+30%

MTU

2209 zł

+11%

+28%

Proama

1806 zł

+25%

brak opcji ratalnej

UNIQA

2057 zł

+15%

+44%

Pozostałe założenia: ubezpieczane auto to czerwona Skoda Fabia hatchback 1.4 16V Classic (5d) z 2006 r. Samochód został kupiony w polskim salonie Skody. Data jego pierwszej rejestracji to 8 październik 2006 r. Samochód posiadający fabryczny i sprawny immobilizer, zawsze jest parkowany w garażu indywidualnym (kod pocztowy: 04-301). Klient regularnie użytkuje samochód w kraju i nie wykorzystuje go na potrzeby działalności gospodarczej. Przewidywany roczny przebieg auta to 13 000 km (aktualny przebieg wynosi 140 000 km). Ochrona ubezpieczeniowa będzie obowiązywała od 15 kwietnia 2018 r. Polisa zostanie kupiona przez Internet.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl (z 13 kwietnia 2018 r.)

Jeżeli chodzi o kwartalne płatności za OC, to analiza Ubea.pl wskazuje, że tylko trzech sprawdzanych ubezpieczycieli godzi się na takie rozwiązanie (w ramach zakupu polisy online). Mowa o następujących firmach/markach ubezpieczeniowych: MTU (marka Ergo Hestia), Link4 oraz UNIQA. Pierwszy z wymienionych ubezpieczycieli, w zamian za „rozbicie” płatności na cztery raty, będzie się domagał składki większej o 28% (względem jednorazowej płatności). Jeszcze wyższe wyniki odnotowano w przypadku Link4 (30%) oraz UNIQA (44%).

- Konieczność wykonania tak dużych dopłat do bazowej składki, których wysokość może przekraczać np. 1000 zł, powinna skłonić do zastanowienia się nad kwartalnymi ratami za OC. Znacznie tańszym i lepszym wariantem może być np. pożyczenie pieniędzy na standardowy zakup polisy OC (z jedną płatnością) - radzi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Ubezpieczyciele obawiają się nieterminowej płatności rat

Analiza porównywarki Ubea.pl sugeruje, że krajowi ubezpieczyciele są skłonni do podziału składki za obowiązkowe OC na przynajmniej dwie części, ale domagają się z tego tytułu sporej dopłaty. Taka polityka zakładów ubezpieczeń na pewno nie jest mile widziana przez kierowców ale ma pewne uzasadnienie.

Ubezpieczyciele obawiają się bowiem sytuacji, w której kierowca bez problemu zapłaci tylko połowę lub jedną czwartą składki. Przepisy wówczas nie pozwalają ubezpieczycielowi na rozwiązanie umowy obowiązkowego OC dla kierowców. Trzeba również pamiętać o innej kwestii. Zakład ubezpieczeń akceptujący płatność ratalną, na wstępie otrzymuje 25% lub 50% składki, ale już od pierwszego dnia musi gwarantować kierowcy pełną ochronę. - Właśnie dlatego zakup obowiązkowego ubezpieczenia OC na raty stanowi formę specyficznego kredytu. Jest to kredyt na tyle kosztowny, że trzeba dobrze zastanowić się przed skorzystaniem z niego - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Przeczytaj więcej na temat: Motoryzacja

Wyzeruj prowizję w pożyczce online. 0% prowizji. 100% online. RRSO 17,70%
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 hann

Gdzie zapłacimy najmniej za OC możemy sprawdzić na kalkulatorze cuk.

! Odpowiedz
2 12 rekin1986

Jak się jest młodym kierowcą poniżej 25 roku życia to się nie rejestruje samochodu na siebie jako pierwszego właściciela tylko na kogoś starszego z rodziny by mieć niższą stawkę za ubezpieczenie pierwsze zniżki są dopiero po 25 roku życia zaczyna się od 20 procent i potem za każdy kolejny rok znowu 10 procent aż dojdzie do 60 procent po 30 roku życia poniżej 30 roku życia stawki są zawsze wysokie a między 18 a 25 rż dorównują nie rzadko wartości samochodu

Tak jest nie tylko w Polsce tak jest w całej Europie między 18 a 22 rokiem życia ludzie powodują najwięcej wypadków dlatego są grupą największego ryzyka nie lepiej jest w UK zwłaszcza w Londynie gdzie osoba w wieku do 25 lat ma stawkę za OC nie rzadko 2 tys funtów

Nie ma się co czarować w ciągu 30 lat liczba samochodów na drogach wzrosła 7 krotnie do tego osiągają prędkość dwukrotnie większą niż przedtem czyli ryzyko zdarzeń drogowych wzrosło 14 krotnie więc nie ma się co oszukiwać , że przy stawce 600 zł za OC ubezpieczyciel weżmie na siebie odpowiedzialność za szkody do 2,5 mln EUR na mieniu i do 5 mln EUR na zdrowiu i życiu gdzie nie rzadko nowy błotnik czy zderzak kosztuje 500 zł

Zarobki zarobkami ale stan infrastruktury drogowej też robi swoje szczególnie poza obszarem zabudowanym gdzie się jeżzi ze znacznie większą prędkością niż po centrach miast gdzie nie rzadko na odcinku 100 metrów jest 5 skrzyżowań ze światłami gdzie nie sposób jechać szybciej niż 30 km/h

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 2 fred_

20-25% drozej to standardw UK. Jakby nie bylo bierzesz kredyt na ta kwote.

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl