Przychody Dadelo w 2022 roku mogą zwiększyć się o ponad 35 proc., jeśli sytuacja geopolityczna i makro nie ulegnie dalszemu pogorszeniu - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Ryszard Zawieruszyński. Dodał, że marża brutto na sprzedaży powinna pozostać na poziomie 30 proc.


"W I kwartale przychody wzrosły nam o blisko 50 proc. Trzeba jednak zauważyć, że sprzedawaliśmy towary zakupione po dobrych cenach w 2021 roku i inflacja nie była jeszcze wysoka. Nie musieliśmy jeszcze mocno podnosić cen. Obecnie sprzedajemy towary zakupione już w 2022 roku. Liczymy, że w dalszej części roku uda nam się utrzymać dynamikę sprzedaży na poziomie około 30 proc. To finalnie może dać dynamikę ponad 35 proc. w całym roku, przy założeniu braku dalszego pogorszenia sytuacji geopolitycznej i makroekonomicznej na świecie. Zagrożeniem pozostaje wysoka inflacja. Plan minimum to przebicie 100 mln zł" - zapowiedział prezes.
"Chciałbym, aby w całym 2022 roku nasza marża brutto na sprzedaży pozostała na poziomie 30 proc." - dodał.
Dadelo należy do grupy Oponeo i jest podmiotem działającym na polskim rynku e-commerce, wyspecjalizowanym w sprzedaży rowerów, części i akcesoriów oraz odzieży rowerowej.
W I kwartale 2022 roku przychody ze sprzedaży Dadelo wzrosły o 49,2 proc. do 19,4 mln zł. Marża brutto na sprzedaży wyniosła 29,81 proc. wobec 33,89 proc. przed rokiem. Zysk netto zmniejszył się w pierwszych trzech miesiącach tego roku do 73 tys. zł z 910 tys. rok wcześniej.
"W I kwartale ponieśliśmy koszty związane z reklamą, która wówczas jeszcze nie działała. Ponosimy duże wydatki w związku z planami uruchomienia i zatowarowaniem sklepu stacjonarnego w Warszawie, który ruszy na koniec roku. Pierwsze trzy miesiące roku to sezonowo najgorszy kwartał w naszej branży, nie jest reprezentatywny" - podkreślił Zawieruszyński.
Dadelo prowadzi internetową sprzedaż przez platformy CentrumRowerowe. pl oraz Dadelo. pl.
"Polacy cały czas chętnie kupują rowery i akcesoria oraz części rowerowe. Obserwujemy wzmożone, o wiele większe niż w ubiegłym roku, zainteresowanie naszą ofertą. Częściowo jest to pokłosie tego, że mocniej zaczęliśmy reklamować produkty. Jeśli chodzi o kondycję konkurencji, to docierają do mnie sygnały, że jednym idzie lepiej, drugim słabiej. To zapewne jest związane z szerokością i głębokością oferty. My staramy się, żeby ta oferta była bardzo duża. Od 2021 roku zwiększyliśmy ją trzykrotnie, dlatego mamy duże zainteresowanie ze strony klientów. Pewnie byłoby jeszcze większe, gdyby nie to, że inflacja powoduje, iż każdy kolejny towar kupujemy drożej. Musimy przekładać te zwyżki na klientów. To część użytkowników może zniechęcać do większych zakupów. Uśredniając ceny są o blisko 20 proc. wyższe niż przed rokiem" - powiedział prezes.
"W 2022 roku nie mamy problemów z zatowarowaniem, jeśli chodzi o rowery i akcesoria. W naszej sprzedaży rowery stanowią 20 proc." - dodał.
Zawieruszyński poinformował, że od kwietnia w ofercie Dadelo są rowery pod własnymi brandami: Oxfeld i Unity, który zostały wyprodukowane na zlecenie w Azji i w Polsce. To są rowery ze "średniej półki". Dadelo sprzedaje też pod marką własną rowery elektryczne wyprodukowane w Polsce. Marki sprzedawane pod własnym brendem stanowią około 5 proc. sprzedaży.
"Jazda rowerem to hobby i zdrowy sposób spędzania czasu, wiele osób nie oszczędza, nawet jeśli musi zapłacić więcej. Wolą oszczędzać na czymś innym. Wiele osób dojeżdża do pracy rowerem tradycyjnym lub elektrycznym" - zaznaczył.
Wcześniej prezes informował, że spółka jest zainteresowana przejęciami w segmencie e-commerce.
"Rozmowy odnośnie akwizycji sklepów w Czechach i Słowacji oraz w Polsce ze względu na m.in. wysokie oczekiwania cenowe się nie powiodły" - powiedział.
Zawieruszyński szacuje, że wzrost branży e-commerce w Polsce w zależności od branży sięgnął o 15-30 proc. w 2021 roku. Zakłada, że w najbliższych latach zwyżka sprzedaży przez internet będzie kontynuowana, gdyż do grona osób dokonujących zakupów dołącza pokolenie, którego nie trzeba przekonywać do wygody online. Jest to preferowana przez nich forma zakupów.
Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)
epo/ gor/






















































