12.03.2012
Dominik Libicki
Cezary Szymanek: Gościem w poranku Radia PiN Dominik Libicki, Prezes Cyfrowego Polsatu. Dzień dobry.
Dominik Libicki: Dzień dobry.
CS: Grupa Cyfrowy Polsat - IV kwartał 2011 - wzrost wskaźników finansowych, szczególnie przychody 92% do 725 milionów złotych bita o 75% do 127 milionów złotych, ale panie prezesie, tak patrząc na wyniki, rok do roku, to 2011 w porównaniu do 2010 jest rokiem raczej gorszym.
DL: Nie, dlaczego? Te dane, które pan pokazał, nie do końca odzwierciedlają organiczny, naturalny wzrost biznesu, gdyż są wynikiem konsolidowania po raz pierwszy w porównaniu z poprzednim rokiem wyników telewizji Polsat. I stąd po 170% wzrostu na tych, wszystkich wskaźnikach, ale jeżeli spojrzymy na starą grupę Cyfrowego Polsatu, czyli na płatną telewizję, no to, wyniki mamy rekordowe. To był kolejny kwartał, drugi w historii, w którym przekroczyliśmy 400 milionów przychodów. Najlepszy IV kwartał w historii Cyfrowego Polsatu, jeżeli chodzi o telewizję Polsat. Również mimo spowolnienia na rynku reklamy, które niewątpliwe odbyło się w IV kwartale, Telewizja Polsat bardzo dobrze sobie poradziła. Jej wyniki napawają optymizmem - oglądalność w grupie 16-49 Polsatu, jest to najlepszy kanał na rynku, razem prawie, 22%, więc jesteśmy bardzo zadowoleni z tego czwartego kwartału.
CS: Mówi pan, że to wszystko napawa optymizmem to spróbujmy powróżyć, jaki może być ten 2012 rok, pokusi się Pan już w tej chwili o prognozę?
DL: Ja bardzo nie lubię wróżenia, bo jestem biznesmenem, który stara się twardo stąpać po ziemi. Z wróżenia nic dobrego, ani nic spółce nie przybędzie. Raczej trzeba być gotowym na każdy scenariusz, mieć przygotowane alternatywne metody działania w określę spowolnienia rynku i rynku wzrostowego. My takie scenariusze strategiczne mamy. Ukazaliśmy po raz pierwszy, jak w rzeczywistości będziemy chcieli je realizować, bo strategię ogłosiliśmy w 2008 roku wchodzą na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie i przygotowujemy spółkę do nowych wyzwań, związanych przede wszystkim ze zmianami w technologii, ale również sposobami konsumpcji mediów przez ludzi, tak jak, to w tej chwili proces ma miejsce. I stąd dwa bardzo istotne wydarzenia, które połączyliśmy w jeden strumień informacyjny dzisiaj - właśnie z wynikami za IV kwartał. To jest zakup spółki Redefine, lidera na Polskim rynku dystrybucji kontentu video w Internecie.
CS: Co ma dać wam ten zakup?
LD: Kupując telewizje Polsat powiedzieliśmy sobie i naszym inwestorom, że kluczowe dla stabilnego rozwoju spółki w przyszłości, która przypomnę, to jest płatna telewizja, która dociera do 25% gospodarstw domowych w Polsce, że jej przyszłością jest budowanie kontentu i jego dystrybucja na wszystkich polach, jakie są istotne. Dzisiaj technologią dominującą w Polsce, jest technologia satelitarna, ale nie mam żadnych wątpliwości, że będzie też istotnym polem eksploatacji treści programowych, które dystrybuujemy. Ze względu na to, że 80% sprzedawanych komputerów w Polsce to laptopy, czyli urządzenia przenośne. Mamy już ponad 20% nasycenia smartphona a między 30 a 40 % nowych akwizycji u dużych operatorów, to są smartphony, czyli urządzenia, które chcemy używać do czegoś więcej, niż tylko rozmów telefonicznych. Tablety stają się bardzo popularne, jest to taki gadżet, że tak powiem, na czasie. Te wszystkie urządzenia spowodują, że Polacy, nasi klienci będą chcieli mieć dostęp do szerszych treści programowych i między innymi - kolejna ogłoszona dzisiaj ważna rzecz to nasze plany zakupienia spółki INFO TV FM.
CS: No właśnie, bo teraz połączymy jedno z drugim, czyli Redefine i INFO TV FM, czyli kiedyś telewizja mobilna, która nie doszła do skutku. Teraz dojdzie?
DL: Tak dojdzie, dlatego, że dojdzie w zupełnie innym modelu technologicznym, niż planowała to oryginalnie spółka INFO TV FM. Tam wybrano technologie DVBH, która kilka lat temu była krótkotrwałą efemerydą na rynkach światowych, ale tak jak szybko się pojawiła, tak szybko znikła. Nie ma ani jednego przykładu na świecie, że ta technologia spotkała się z uznaniem wśród klientów. My wybraliśmy technologie DVBT, korzystając z tego, że Polska za chwilę przestanie być analogowa i stanie się cyfrowa w lipcu 2013 planowane jest wyłączenie sygnału analogowego wszystkich kanałów telewizyjnych, które dzisiaj mamy w naszych telewizorach i przejście wyłącznie na nadawanie cyfrowe. Wybierając tą samą technologię dla pakietu płatnych kanałów, bo taki będziemy oferować, dzięki naszym urządzeniom, nasi klienci będą mieli dostęp do znacznie większej liczby kanałów, niż tylko my będziemy mogli im zaoferować na tym jednym multiplexie, który spółka INFO TV FM posiada. Te pozostałe multiplexy dadzą dostęp do 20 kanałów dzisiaj, no i są jeszcze dwa, multiplexy, które nie mają ostatecznego przeznaczenia, ale zakładam, że też będą ciekawe oferty programowe. To będzie nowa platforma, która pozwoli nie tylko na oglądanie telewizji w domu, ale również wszędzie gdziekolwiek pojadę: urlop na działkę chociażby. Tego często się nie mówi, ale taka mobilność w 80% jest realizowania w zakresie gospodarstwa domowego. Mnie bawi ta mobilność, ale jak wyjdę z nią do ogrodu, mogę pójść na strych, nie muszę być przywiązany kablem do ściany, do tego jednego urządzenia, które stoi w salonie.
CS: Telewizja w komórce, kiedy konkretnie może ruszyć?
DL: Planujemy wystartować w drugim kwartale, tak, żeby móc ten produkt zaoferować naszym klientom jeszcze przez Euro.
CS: Jak bardzo chcecie na tym zarobić, o ile w ogóle w pierwszej fazie?
DL: To nie jest projekt, który w pierwszej fazie może przynieść jakieś gigantyczne zmiany. No chyba, że rzeczywiście Polacy stwierdzą, że ten produkt jest bardzo, bardzo atrakcyjny i pozyskamy wiele milionów klientów. Natomiast to nie jest inwestycja bardzo kapitałochłonna, gdyż realizujemy to przez firmę trzecią, niezwiązaną z nasza grupą - spółka INFO, operator inwestuje w budowę tej infrastruktury. My mamy z nimi kontrakt, który zresztą jest w domenie publicznej, bo był przedmiotem raportu bieżącego, więc tam są wszystkie parametry finansowe tego kontraktu opisane. A spółkę żeśmy już kupili w zeszłym roku i obciążyła wynik finansowy 2011, więc dzisiaj spodziewamy się tylko ciekawszego produktu dla naszych klientów, który może też zostać wykorzystany, jako bardzo dobre narzędzie zwiększające satysfakcję klientów. To, co jest bardzo ważne na takim rynku, na którym już coraz mniej jest klientów, żeby nasi klienci byli zadowoleni, że połączenie im telewizje satelitarne, które mają w domu z telewizja mobilną.
CS: Powiedział pan dla naszych klientów, jak rozumiem to będzie usługa dostępna tylko dla klientów Cyfrowego Polsatu i pewnie później w przyszłości Polkomtela
DL: Nie. To będzie usługa, która będzie świadczona również hurtowo. Ja mówię o naszych klientach, bo to jest oczywiście najbliższe mojemu sercu, ale spółka INFO TV FM będzie oferować te usługi na rynku hurtowym. Każdy operator telekomunikacyjny w Polsce będzie mógł to zaoferować swoim klientom. I bardzo możliwe, że dzięki temu, ta usługa rzeczywiście stanie się usługą masową.
CS: Będzie mógł czy już prowadzicie jakieś rozmowy?
DL: Prowadzimy rozmowy ze wszystkimi operatorami.
CS: Światełko w tunelu jest?
DL: Na razie wydaje się być duże zainteresowanie.
CS: A ile Kowalski będzie musiał zapłacić, żeby telewizje w komórce obejrzeć?
DL: Nie ma jeszcze ostatniego modelu biznesowego.
CS: Kiedyś mówiło się o abonamencie 10zł, chyba jak pamiętam jak INFO TV startował po raz pierwszy.
DL: I chyba, dlatego pewnie nigdy nie wystartowali. Ja myślę, że to będzie bliżej miedzy 15 a 20 zł myślę, że bliżej tej drugiej kwoty. Ale powtórzę jeszcze raz, to nie jest tylko telewizja mobilna, to jest też telewizja w domu. To jest 2 w 1. Czyli kupując telewizję mobilną będzie można również te same kanały oglądać na swoim telewizorze w domu. Przypomnę wszyscy będziemy musieli dokupić dekodery do odbioru telewizji cyfrowej naziemnej. Tak naprawdę mając produkt, w którym jest coś, co muszę mieć i dodatkowo dostaję telewizję mobilną wydaje się, że to może być taki sposób, w którym klienci wybiorą nas, a nie na przykład tanie chińskie dekodery, po to żeby móc odbierać po prostu sygnał.
CS: Dominik Libicki Prezes Cyfrowego Polsatu. Dziękuje bardzo.
DL: Dziękuje bardzo.


























































