Włoski Urząd ds. Gwarancji w Komunikacji (AGCOM), czyli krajowy regulator rynku telekomunikacyjnego, medialnego i internetowego wprowadził nowe przepisy dla influencerów, którzy mają ponad 500 tys. obserwatorów. Muszą oni zapisać się do utworzonego właśnie specjalnego rejestru influencerów.


We Włoszech jest około 350 tys. influencerów - podała w piątek telewizja RAI, informując o decyzji krajowego regulatora, który postanowił uporządkować rynek i zagwarantować przejrzystość publikowanych treści.
W zeszłym roku wartość rynku w tym sektorze aktywności w sieci sięgnęła 370 milionów euro.
Nowe przepisy dotyczą tych, którzy mają ponad 500 tys. obserwatorów na popularnych portalach społecznościowych lub notują na swoich kanałach co najmniej milion wyświetleń miesięcznie.
Wszystkie te osoby aktywne na platformach muszą oficjalnie zapisać się do utworzonego rejestru influencerów, wypełniając formularz w internecie na stronie AGCOM.
Jakie zasady obowiązują zarejestrowanych?
Zarejestrowanych dotyczy:
- zakaz ukrytej reklam,
- obowiązek większej kontroli promowanych produktów,
- zakaz podawania prawdziwych informacji na swoich kanałach
- zakaz publikowania treści, które mogą krzywdzić nieletnich, podsycają do nienawiści i dyskryminacji.
- istnieje wymóg ochrony własności intelektualnej i obrona praw podstawowych.
Zapowiedziano też, że przestrzeganie tych zasad będzie sprawdzane przez systemy monitoringu.
Kary za naruszenie nowych przepisów będą wynosić do 250 tys. euro, a w ciężkich przypadkach do 600 tys. euro.
Krajowy regulator wyjaśnił, że przewidziano też inne konsekwencje, w tym prawne i fiskalne.
Z Rzymu Sylwia Wysocka(PAP)
sw/ kar/






















































