Trzy miesiące temu premier ogłosił sukces polskiej edukacji – z badania PISA wynikało, że polscy gimnazjaliści należą do ścisłej czołówki europejskiej pod względem umiejętności matematycznych, czytania ze zrozumieniem oraz rozumowania w naukach przyrodniczych. Teraz okazuje się, że chociaż młodzi Polacy potrafią czytać instrukcję, to jednak nie radzą sobie z zastosowaniem wiedzy w praktyce.
Z najnowszego badania PISA wynika, że nastoletni Polacy nie radzą sobie z codziennymi problemami. W badaniu uzyskaliśmy wynik 481 pkt. co jest wynikiem gorszym od średniej OECD, która wynosi 500 pkt. Polski nastolatek ma problem z nietypowym ustawieniem odtwarzacza MP3, wirtualnego biletomatu czy poprawnym odczytaniem mapy korków drogowych. W kreatywnym rozwiązywaniu problemów wypadamy gorzej od Portugalczyków, Rosjan czy Czechów.
Innymi słowy, kuleje u nas zastosowanie wiedzy w praktyce. Nie wiemy, jak kupić bilet ze zniżką korzystając z automatu. Mamy problem z analizą najkrótszego czasu dojazdu, nawet znając wartości dla pośrednich odcinków. Oznacza to, że chociaż nie mamy najmniejszych kłopotów z policzeniem prostego zadania matematycznego lub zrozumieniem treści pytania, to kiepsko wychodzi nam korzystanie z interfejsów poszczególnych aplikacji czy urządzeń. Na stronie OECD można rozwiązać test PISA.
| Kraj | Wynik testu PISA |
| Singapur | 562 |
| Japonia | 552 |
| Makau,Chiny | 540 |
| Hong Kong, Chiny | 540 |
| Kanda | 526 |
| Finlandia | 523 |
| Anglia | 517 |
| Estonia | 515 |
| Francja | 511 |
| Holandia | 511 |
| Czechy | 509 |
| Niemcy | 509 |
| USA | 508 |
| Austria | 506 |
| Irlandia | 498 |
| Dania | 497 |
| Portugalia | 494 |
| Szwecja | 491 |
| Rosja | 489 |
| Polska | 481 |
| Hiszpania | 477 |
| Serbia | 473 |
| Chorwacja | 466 |
To nawet dziwne, bo olbrzymia część nastolatków posiada w kieszeniach sprzęty za tysiące złotych, które posiadają moc obliczeniową znacząco przewyższającą możliwości techniczne pierwszych misji na Księżyc. Wychodzi na to, że młodzież zbyt wiele uwagi poświęca zabawie i komunikacji ze znajomymi, przez co nie potrafią poradzić sobie w sytuacji, która wymagałaby chwili zastanowienia i wykorzystania wiedzy w praktyce.
W teorii jesteśmy liderami
Całość zabawnie kontrastuje z wynikami PISA za 2012 rok, którymi Kancelaria Premiera chwaliła się trzy miesiące temu. Wynikało z nich jasno, że jesteśmy na 1. miejscu w UE w zakresie czytania ze zrozumieniem i interpretacji, umiejętności matematycznych oraz zajęliśmy 3. miejsce w UE w rozumowaniu nauk przyrodniczych. Innymi słowy w rozwiązywaniu zadań teoretycznych należymy do ścisłej światowej czołówki wraz z takimi krajami jak Finlandia, Irlandia czy Estonia.
Polska szkoła nastawiona jest na nauczanie teorii. Zbyt mało uwagi przykłada się do praktyki. Koronnym przykładem jest konieczność nauki naprawdę skomplikowanych wzorów matematycznych, a kompletne ignorowanie umiejętności poprawnego wypełnienia deklaracji podatkowej. Większość Polaków nigdy w życiu zawodowym nie będzie musiała liczyć powierzchni trójkąta, znając tylko jego wysokość i wartości poszczególnych kątów. Zapewne jednak większość będzie kiedyś legalnie pracować – niestety mało, kto potrafi poprawnie wyliczyć wartość swojego wynagrodzenia netto.
Łukasz PiechowiakGłówny ekonomista Bankier.pl















































