Polacy spożywają 5,6 kg słodyczy czekoladowych rocznie, wynika z raportu „Rynek słodyczy: Aktualna sytuacja i perspektywy” opracowanego przez mBank. Nasz kraj oprócz dużego spożycia wyróżnia się również pod względem eksportu słodyczy.


Polska zamyka stawkę na podium największych eksporterów czekolady i innych przetworów spożywczych zawierających kakao wśród państw Unii Europejskiej. Autorzy raportu mBanku wymieniają, iż głównymi odbiorcami polskich słodyczy są Niemcy (21,2 proc.), Wielka Brytania (16,6 proc.) oraz Holandia (8,6 proc.).


Blisko jedną trzecią polskiego rynku słodyczy stanowią lody (29,5 proc.), jednak największy segment branży to ciastka i herbatniki (40,5 proc.). Autorzy raportu wskazują również grupę odbiorców, którzy najchętniej kupują słodycze - to osoby pomiędzy 25 a 34 r.ż.
Wśród przedsiębiorstw na polskim rynku największy kawałek tortu posiada Ferrero Polska (17 proc.), do którego należą marki takie jak: Kinder, Nutella, Tic Tak, Ferrero Rocher oraz Raffaello. Nieco mniejszy udział ma Mondelez Polska (13,6 proc.) posiadający produkty Milka, Toblerone. Alpen Gold, Prince Polo, 3BIT, OREO, belVita, Lubisie, Delicje, San, Łakotki, 7 Days oraz cukierki i gumy Halls.
Mondelez należy do firm, które w dalszym ciągu prowadzą działalność w Rosji. Po bojkocie w Skandynawii przedsiębiorstwo zdecydowało się o wydzieleniu rosyjskiej spółki ze swoich struktur. Jednakże nie oznacza to, że Mondelez nie będzie uzyskiwał przychodów ze sprzedaży swoich produktów z rosyjskiego rynku.
Numerem jeden wśród ulubionych marek czekolady polskich konsumentów jest Milka. Polacy doceniają również słodycze firmy Wedel, Kinder, Wawel, Alpen Gold oraz Schogotten.
Ile pieniędzy Polacy wydają na czekoladowe słodycze?
Statystycznie spożycie słodyczy czekoladowych na mieszkańca w Polsce wynosiło 5,6 kg w 2021 r., wskazują autorzy raportu „Rynek słodyczy: Aktualna sytuacja i perspektywy”. Przyjmując, że jedna tabliczka czekolady waży 100 g i kosztuje ok. 4 zł, to w ciągu roku jedna osoba wydaje średnio 224 zł na zakup słodyczy. Jednak przy założeniu zakupu innej czekolady (np. z lepszym składem), której cena wynosi ok. 15 zł za 100 g, to roczne wydatki będą już na poziomie 840 zł - ok. 70 zł miesięcznie.
DF