REKLAMA

Podwyżka opłat na A4 Kraków-Katowice niezasadna". GDDKiA krytykuje Stalexport

2022-05-11 17:24
publikacja
2022-05-11 17:24

Planowana od 4 lipca podwyżka opłat za przejazd autostradą A4 między Katowicami a Krakowem o 1 zł dla auta osobowego i o 5 zł dla większych pojazdów na każdej bramce jest niezasadna i nie bierze pod uwagę wojny za wschodnią granicą Polski - ocenia GDDKiA.

Podwyżka opłat na A4 Kraków-Katowice niezasadna". GDDKiA krytykuje Stalexport
Podwyżka opłat na A4 Kraków-Katowice niezasadna". GDDKiA krytykuje Stalexport
fot. Andrzej Bogacz / / FORUM

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poprosili, aby spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) rozważyła wszystkie okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji podwyżkowej.

Dyrekcja wskazuje przy tym, że nie ma realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami umowy koncesyjnej.

Pod koniec kwietnia br. grupa Stalexport Autostrady, do której należy spółka SAM, poinformowała o złożeniu wniosku do GDDKiA w sprawie podniesienia od 4 lipca br. opłat z obecnych 12 do 13 zł na każdej bramce, czyli z 24 do 26 zł za cały odcinek. Kierowcy korzystający z płatności elektronicznych nadal mają płacić mniej o 3 zł na każdej bramce, czyli o 6 zł za przejazd całym odcinkiem (w efekcie przejazd będzie kosztował 10 zł na każdej bramce).

Wzrosnąć mają też opłaty dla większych pojazdów, w określanych przez SAM kategoriach 2, 3, 4 i 5 – z 35 zł do 40 zł na każdej bramce, czyli z 70 zł do 80 zł za cały odcinek. W przypadku tych kategorii nie ma zniżek za płatności elektroniczne. Spółka wskazuje, że wysokość bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3 zostanie odrębnie skonsultowana z GDDKiA. Obecnie dla pojazdów kategorii 2 i 3 od obowiązującej stawki opłaty za przejazd autostradą (tj. 35 zł) SAM stosuje bonifikatę w wysokości 13 zł.

Z końcem kwietnia przedstawicie spółki SAM oświadczyli, że do zmiany stawek za przejazd zmusza ich „wzrost kosztów utrzymania autostrady i prowadzenia inwestycji, związany m.in. z szybko rosnącymi w ostatnim czasie cenami usług, materiałów budowlanych czy nośników energii”.

W środę zespół prasowy GDDKiA przekazał, że bezzwłocznie po otrzymaniu wniosku od koncesjonariusza, Dyrekcja zwróciła się do niego „z prośbą o rozważenie wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd”.

„Przede wszystkim zwróciliśmy uwagę na znaczną skalę podwyżki oraz na fakt, że prognozy ruchu na podstawie których podjęto decyzję o podwyższeniu opłat, nie uwzględniały trwającej od 24 lutego br. wojny na terenie Ukrainy. Konflikt ten ma znaczący wpływ zarówno na kwestie społeczne, jak i gospodarcze i nie można go pominąć w analizach dotyczących przyszłego ruchu na autostradzie A4” – uznał państwowy zarządca dróg.

„Zaapelowaliśmy więc do spółki Stalexport o co najmniej wstrzymanie się z planowaną podwyżką do momentu ustabilizowania się sytuacji politycznej za wschodnią granicą Polski” – zadeklarował.

Wskazał też, że jednym z efektów podwyżek, który należy wziąć pod uwagę, może być przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4.

„Wyższe koszty przejazdu mogą bowiem zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. To wiąże się natomiast ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości. Stoi również w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju” – napisano w informacji Dyrekcji.

GDDKiA podkreśla, że stawki opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez nią od lat pozostają niezmienione. Ustalone zostały rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 25 kwietnia 2012 r.

W poniedziałek grupa Stalexport Autostrady poinformowała o wzroście kluczowych wskaźników finansowych za I kw. br. „Wraz ze wzrostem natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków Grupa odnotowała zarówno wyższe przychody, jak i zysk netto” – podano w poniedziałkowej informacji.

Grupa przekazała, że wraz z normalizacją sytuacji związanej z pandemią COVID 19 w I kw. 2022 r. średnie natężenie ruchu na autostradzie Katowice-Kraków wzrosło o 27,9 proc. w stosunku do I kw. 2021 roku i wyniosło 43,5 tys. pojazdów na dobę. Znaczny wzrost był widoczny zwłaszcza w przypadku samochodów osobowych – odnotowano zmianę na poziomie 32,4 proc. W ślad za tym przychody grupy wyniosły w I kw. br. ok. 91,2 mln zł, o blisko 25 proc. więcej wobec ub. roku.

„Na wynik ten wpłynęły zarówno zwolnienie z opłat pojazdów z ukraińskimi numerami rejestracyjnymi oraz niosących pomoc humanitarną dla Ukrainy, jak również zmiany stawek wprowadzone od 1 października 2021 r.: zmniejszenie bonifikaty dla pojazdów kat. 2 i 3 z kwoty 15 zł do 13 zł; zniesienie stawek preferencyjnych dla płatności automatycznych dla pojazdów kat. 2, 3, 4 i 5 oraz zmiana preferencyjnej dla kategorii 1 z 8 zł do 9 zł” – wyliczyła grupa.

EBIDTA grupy Stalexport Autostrady za I kw. br. wyniosła 63,9 mln zł, o ponad 10 proc. więcej, niż w tym samym okresie ub. roku. Zysk netto wyniósł 32,3 mln zł tj., o ok. 8 proc. więcej, niż rok wcześniej. (PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
santoriusz
a co ma wojna na Ukrainie do cen za przejazd autostradą? Ale PiS iory znalazły uzasadnienie. A zasadne są podwyżki cen żywności? ze względu na wojnę żywność powinna być tańsza. Tych ludzi trzeba jak najszybciej odizolować od jakichkolwiek możliwości podejmowania decyzji o losach kraju bo inaczej zmierzamy do krachu.
max5000
Do tej pory nie ujawniono umowy na koncesje A4 miedzi Krakowem i Katowicami. W 2027 r kończy się koncesja dla stalexportu na A4. Mam nadzieję że Polski rząd w końcu stanie po stronie Polaków a nie milionerów ze stalexportu i nie przedłuży im koncesji a autostrada wróci do skarbu państwa i dołączy do systemu państwowych autostrad.
zoomek
Nie byłbym taki pewien. Patrz zamek w Stobnicy.
Mogłaby pęnkąć czaszka zamiast opony w limuzynie prezydenckiej.
Ktoś wie jakie i kto poniósł konsekwencje w związku z tą oponą?
prawnuk
osobiście wolałbym by GDAKA zajęła się tym by:
1. zakończyć umowę z operatorem niestety wg umowy,
2. DOPŁACAŁA do każdego remontu i modernizacji pod kątem budowy 3 pasa
3. rozpoczęła prace przygotowawcze do 3 pasa i jesli się da - to je prowadziła
4. ogłosiła, ze przejazd między Katowicami i Krakowem od 2027 bedzie kosztował
osobiście wolałbym by GDAKA zajęła się tym by:
1. zakończyć umowę z operatorem niestety wg umowy,
2. DOPŁACAŁA do każdego remontu i modernizacji pod kątem budowy 3 pasa
3. rozpoczęła prace przygotowawcze do 3 pasa i jesli się da - to je prowadziła
4. ogłosiła, ze przejazd między Katowicami i Krakowem od 2027 bedzie kosztował nie wiecej niż przejazd z Łodzi do Warszawy

Myslę, ze kierowcy przetrwają te 1769 zł. Choć boję się, że jakiś zlodziej z wiejskiej zadba o to by tak pięknie nie było

Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki