Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków ruchu kolejowego i sygnalizacji. Według założeń dokumentów będzie możliwe w Polsce prowadzenie ruchu kolejowego z prędkością 230-250 km/h.


- Najważniejszą zmianą jest usunięcie przepisu o pierwszeństwie niektórych konkretnych sygnałów nad wskazaniami pulpitu pokładowego systemu ERTMS/ETCS (Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym i Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem). Po zmianie rozporządzenia maszynista będzie mógł prowadzić pociąg przede wszystkim w oparciu o wskazania pulpitu. W projekcie zrezygnowano ponadto z oznaczania na szlaku kolejowym ograniczeń prędkości do 160 km/h lub wyższych - podaje resort infrastruktury.
Obecnie pociągi mogą kursować z maksymalną prędkością wynoszącą 200 km/h. Ministerstwo mówi natomiast o planach wprowadzenia na linii kolejowej nr 4 prędkości rzędu 230-250 km/h.
Jak czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury, aktualnie procedowany jest również projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Jednak dopiero wejście w życie obu tych rozporządzań oraz budowa systemów sterowania ruchem kolejowym pozwoli na podniesienie prędkości do 230-250 km/h wraz z poprawą bezpieczeństwa na kolei.
WS