REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Plaga pseudoekologicznego marketingu. Wyniki unijnej kontroli stron internetowych

2021-01-30 07:30
publikacja
2021-01-30 07:30
Plaga pseudoekologicznego marketingu. Wyniki unijnej kontroli stron internetowych
Plaga pseudoekologicznego marketingu. Wyniki unijnej kontroli stron internetowych
fot. DOERS / / Shutterstock

KE i krajowe instytucje odpowiedzialne za egzekwowanie praw konsumentów alarmują: prawie połowa twierdzeń dotyczących ekologiczności produktów promowanych na stronach internetowych różnych przedsiębiorstw nie jest poparta dowodami. Są to wyniki przeprowadzonej na szeroką skale akcji kontrolnej.

Konsumenci coraz częściej wybierają produkty z etykietką "przyjazne dla środowiska". W efekcie, coraz silniejsze jest zjawisko "pseudoekologicznego marketingu". To główny wniosek z akcji kontrolnej przeprowadzonej przez Komisję Europejską i instytucje chroniące praw konsumentów w krajach członkowskich. Kontrola jest przeprowadzana co roku w celu wykrycia naruszeń unijnego prawa ochrony konsumentów na internetowych platformach handlowych.

W tym roku, po raz pierwszy w historii, głównym przedmiotem kontroli był "pseudoekologiczny marketing", czyli praktyka polegająca na przekonywaniu klientów, że przedsiębiorstwo jest zaangażowane w działania na rzecz ochrony środowiska. W ramach akcji kontrolnej zostały przeanalizowane twierdzenia zamieszczane w internecie przez przedsiębiorców z różnych sektorów, takich jak odzieżowy, kosmetyczny czy sektor AGD - informuje KE na swojej stronie internetowej.

Krajowe urzędy odpowiedzialne za ochronę praw konsumentów twierdzą, że w 42 proc. kontrolowanych przypadków twierdzenia dotyczące ekologiczności "były przesadne, fałszywe lub wprowadzały w błąd i potencjalnie kwalifikowały się jako nieuczciwe praktyki handlowe w świetle przepisów UE".

Komisarz UE ds. wymiaru sprawiedliwości Didier Reynders zwrócił uwagę, że coraz więcej ludzi preferuje ekologiczny styl życia, a w związku z tym "pozbawieni skrupułów handlowcy" mydlą konsumentom oczy, publikując niejasne, fałszywe lub przesadzone informacje.

Oprócz tego kontrola ustaliła, że w ponad połowie przypadków przedsiębiorca nie dostarczył konsumentom wystarczających informacji, aby ocenić prawdziwość zawartych na swojej stronie twierdzeń; w 37 proc. przypadków deklaracje zawierały niejasne i ogólne slogany, takie jak "świadomy", "przyjazny dla środowiska", "zrównoważony", które miały na celu wywołanie wśród konsumentów nieuzasadnionego wrażenia, że dany produkt nie ma negatywnego wpływu na środowisko. W 59 proc. przypadków przedsiębiorca nie przedstawił łatwo dostępnych dowodów na poparcie swojego twierdzenia - wylicza KE na swojej stronie.

Dalsza procedura zakłada, że krajowe instytucje skontaktują się z przedsiębiorcami, aby poinformować ich o wykrytych problemach i dopilnują, żeby zostały one rozwiązane.

Z Brukseli Artur Ciechanowicz

Źródło:PAP
Tematy
Nawet 360 zł z Kontem 360° w Banku Millennium

Nawet 360 zł z Kontem 360° w Banku Millennium

Komentarze (7)

dodaj komentarz
jes
Jak ludzie głupi i nabierają się na "eko" to ich wina. Teraz eko potrafią być nawet przekazy elektroniczne :)
and00
Przecież to oczywiste
Żeby zmierzyć ekologiczność danego przedmiotu potrzeba by było skomplikowanych analiz
Nawet samochody elektryczne, jeżeli dokładnie podliczyć cały proces produkcji i utylizacji niekoniecznie wygrywają z spalinówkami, a do kupna namawiają i dofinansowują rządy...
Poza tym to tylko hasła,
Przecież to oczywiste
Żeby zmierzyć ekologiczność danego przedmiotu potrzeba by było skomplikowanych analiz
Nawet samochody elektryczne, jeżeli dokładnie podliczyć cały proces produkcji i utylizacji niekoniecznie wygrywają z spalinówkami, a do kupna namawiają i dofinansowują rządy...
Poza tym to tylko hasła, chyba na Bankierze był ostatnio artykuł że to całe Eko szaleństwo w UE powoduje wzrost zanieczyszczeń w innych krajach, i globalny wzrost emisji
jes
Samochód elektryczny jest ekologiczny dopiero po 200000 km przebiegu. I to w zależności ile kosztuje prąd i z czego jest wytwarzany. A jeszcze nikt nie policzył utylizacji baterii. To będzie przebój jak w końcu ktoś to policzy i każe odnosić do pojemników przy supermarketach :)
P.S. Wymiana baterii w Tesli kosztuje
Samochód elektryczny jest ekologiczny dopiero po 200000 km przebiegu. I to w zależności ile kosztuje prąd i z czego jest wytwarzany. A jeszcze nikt nie policzył utylizacji baterii. To będzie przebój jak w końcu ktoś to policzy i każe odnosić do pojemników przy supermarketach :)
P.S. Wymiana baterii w Tesli kosztuje tyle co mały samochód.
33karol33
Na modzie, "trendach" zarabia się najlepiej. Po to też one są.
darius19
problem - co znaczy dobry. Konsument opiera sie na opisie, skladzie, weryfikacji. Poniekad UFA tej informacji. I jest wykorzystany bez skrupułów. Latwo serwowac takie opinie jak "ptokbentoniczny". Ciekaw jestem ile razy forumowicz byl wprowadzony w blad lub wrecz oszukany. A ile razy nawet o tym nie wiedzial np. metki problem - co znaczy dobry. Konsument opiera sie na opisie, skladzie, weryfikacji. Poniekad UFA tej informacji. I jest wykorzystany bez skrupułów. Latwo serwowac takie opinie jak "ptokbentoniczny". Ciekaw jestem ile razy forumowicz byl wprowadzony w blad lub wrecz oszukany. A ile razy nawet o tym nie wiedzial np. metki na odziezy klamia w 30% zbadanych przez UOKiK.
ptokbentoniczny
Jak ktoś kupuje produkt dlatego, że jest eko, a nie dlatego że jest dobry to chyba nie jest zbyt inteligentny.

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki