Pakiet mobilności przyjęty. Nowe przepisy ws. transportu drogowego

Ambasadorzy państw UE przyjęli we wtorek w Brukseli pakiet mobilności, czyli zestaw budzących kontrowersje przepisów ws. transportu drogowego. Polska i siedem innych krajów UE sprzeciwiło się ich przyjęciu, ale nie wystarczyło to, by zablokować wejście przepisów w życie.

(fot. Petair / Shutterstock)

Z nieoficjalnych informacji PAP wynika, że przeciwko pakietowi oprócz Polski opowiedziały się Bułgaria, Rumunia, Łotwa, Węgry, Litwa, Cypr i Malta. Argumentowały to krytyczną sytuacją sektora transportowego spowodowaną pandemią Covid-19.

Grupa tych państw nie miała jednak potrzebnej większości, by zablokować dalsze procedowanie i same przepisy.

Regulacje zakładają m.in., że ciężarówki, które operują poza granicami kraju, w którym mieści się siedziba firmy, muszą obowiązkowo wracać okresowo do kraju, w którym mieści się główna siedziba przedsiębiorstwa. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej uważają, że przepisy mają charakter protekcjonistyczny.

Przepisy musi jeszcze ostatecznie zatwierdzić Parlament Europejski.

Pod koniec marca Polska z grupą kilku krajów UE zwróciła się do chorwackiej prezydencji, szefa PE i przewodniczącej KE o zawieszenie prac nad pakietem mobilności. Ministrowie transportu Polski, Bułgarii, Cypru, Węgier, Malty, Łotwy, Litwy i Rumunii wystosowali list w tej sprawie.

Zwrócono w nim uwagę, że bezprecedensowe rozprzestrzenianie się koronawirusa już wpływa i będzie miało dalej głęboki wpływ na sektor transportu drogowego. Ze względu na kryzys oczekiwane jest znaczne ograniczenie podaży usług transportowych. Ministrowie zwrócili uwagę, że zdecydowana większość przedsiębiorstw transportu drogowego w UE to małe i średnie firmy, które są szczególnie wrażliwe na zawirowania gospodarcze.

Zgodnie z pakietem mobilności możliwe są trzy operacje kabotażowe w ciągu siedmiu dni (jak obecnie), ale wprowadzono czterodniowy "okres schłodzenia", zanim ten sam samochód będzie mógł wykonywać kolejne tego typu przewozy w tym samym kraju.

Nowe przepisy dotyczące m.in. powrotu ciężarówek mają zacząć obowiązywać 18 miesięcy po wejściu w życie aktów prawnych. Zasady dotyczące czasu prowadzenia pojazdu, w tym powrotu kierowców, mają zacząć obowiązywać 20 dni po publikacji.

Z Brukseli Łukasz Osińsk

Źródło: PAP
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
19 8 newsman

do pisowskich zolnierzy to nie ma zadnego sensu takie myslenie PIS owski rzad jest osamotniony i kasy nie bedzie im szybciej upadnie tym szybciej Polska bedzie mogla liczyc na wieksza pomoc

! Odpowiedz
1 12 and00

W ramach tej pomocy zobowiążemy się przyjąć 2 mln Afrykanów i Afgańczyków na utrzymanie, za co będziemy mogli wysłać wykształconych u nas lekarzy na zachód, oraz zbierać szparagi i podcierać pupy w Niemczech bo ich Afrykanie nie chcą pracować

! Odpowiedz
6 4 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
10 24 heldbaum

Wiadomo, ze te dwa kalifaty beda nam bruzdzic...Szczegolnie emirat Germanii, to ich zemsta za koniecznosc wyplaty reparacji.

! Odpowiedz
0 4 and00

Bardzo cię to cieszy, widać
Specyficznych mamy obywateli

! Odpowiedz
0 9 Raffmo

Niektóre poparły np.: Bułgaria, Rumunia, Łotwa, Węgry, Litwa,

! Odpowiedz
9 6 madarot

Europejskie potęgi!

! Odpowiedz
2 7 heldbaum

Niektore...Dlaczego nie wszystkie? Tak czesto czytam, ze Trojmorze zastapi upadajaca UE, skoro tak to dlaczego CALE Trojmorze nie glosuje tak, jak chce tego Najjasniejsza?
Co z Czechami, Slowacja, Estonia, Chorwacja?

! Odpowiedz
8 11 heldbaum odpowiada madarot

Oczywista oczywistosc, ze gdy zsumowac kraje Trojmorza, otrzymamy najpotezniejszy gospodarczo blok na swiecie. Dlatego Najjasniejsza jest tak ostro zwalczana przez tzw. Zachod, boja sie ze po odejsciu Trojmorza, ta cala UE to bedzie wydmuszka.

! Odpowiedz
11 11 heldbaum

Dlaczego Trojmorze nie poparlo Najjasniejszej? Gdyby tak sie stalo, przepisy zostalyby zablokowane!

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne